در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سهم ناچیز پژوهش از بودجه عمومی کشور

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: درصد مبلغ تحقیقات از بودجه عمومی کشور باید افزایش پیدا کند اما در حال حاضر میزان آن تنها نیم درصد است.

حسین عسکریان ابیانه، استاد برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشمند برتر ارتباط جامعه با صنعت وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیش از سی سال می‌شود که روی پروژه‌های گوناگونی کار کرده ام و عمده آن در خصوص ارتباط جامعه با صنعت بوده است.

او افزود: یکی از طرح‌های بنده در خصوص «طراحی و ساخت رله ملی دیجیتال و طراحی و تستر هوشمند آن» بود که از ۲۹ سال گذشته مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و نتیجه آن تستر رله ملی جریانی است که به فناوری رسیده و اشتغال فارغ التحصیلان را در قالب یک شرکت دانش بنیان پوشش می‌دهد.

عسکریان ابیانه تصریح کرد: هم اکنون نتایج آن روی رله‌های ملی دیفرانسیلی که مورد نیاز صنعت است دیده می‌شود. این محصولات برای شرکت‌های بزرگی مانند فولاد، پتروشیمی، نیروگاه ها، شرکت‌های توزیع، شرکت‌های برق و مرتبط با آن و ... کاربرد گسترده‌ای دارند.

او با بیان اینکه خروجی «طراحی و ساخت رله ملی دیجیتال و طراحی و تستر هوشمند آن» ۳۵۰ مقاله بر مبنای علم و دانش است، تاکید کرد: بیش از ۱۵۰ عنوان از این مقاله در ژورنال‌های معتبر بین المللی و مابقی آن در کنفرانس‌های معتبر بین المللی مطرح شده، اما نکته مهم این است که مقالات چاپ شده حتما باید مرتبط با کار‌های تحقیقاتی باشد تا بتواند در کشورمان مورد استفاده قرار بگیرد.

استاد برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ارتباط سه جانبه چاپ مقالات بین المللی مرتبط با پروژه ها، با جامعه و نبود حمایت کافی، مستمر و طولانی مدت از طرف صنعت و دولت از مشکلات و محدودیت‌هایی است که در حوزه ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت وجود دارد.

این دانشمند برتر ارتباط جامعه با صنعت وزارت علوم با اشاره به پیشنهاد‌های ارائه شده برای بهبود وضعیت کشور تصریح کرد: درصد ناخالص ملی در حوزه مقالات پژوهشی حدود نیم درصد را شامل می‌شود که این میزان باید به میزان ۳ تا ۴ برابر افزایش پیدا کند، البته این موضوع در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه ذکر شده بود، اما شاهد عملیاتی شدن آن نبودیم، همچنین برای انجام کار‌های تحقیقاتی نیازمند اعتماد دولت و صنایع بزرگ هستیم تا از حوزه بوروکراتیک خارج شود. در انتها دانشگاه‌ها باید ساماندهی وسیع‌تر و دوراندیشانه تری را برای ادامه و تکمیل پروژه‌ها در دست بگیرند تا در زمان فارغ التحصیلی یک دانشجو شرایط برای جایگزینی دانشجویان دیگر فراهم شود.

عسکریان ابیانه با اشاره به افزایش اثربخشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بیان کرد: درصد مبلغ تحقیقات از بودجه عمومی کشور باید افزایش پیدا کند، اما در حال حاضر میزان آن تنها نیم درصد است و دانشگاه‌ها با جهت دهی استادان در یک مسیر مشخص و مطلوب باید آن‌ها را از پراکندگی دور کنند و باید برنامه‌ای اندیشیده شود تا دانشجویان دکتری به صورت تمام وقت و نه نیمه وقت روی فعالیت‌های تحقیقاتی کشور کار کنند تا شاهد اثرگذاری نتایج مطلوب در حوزه ارتباط جامعه با صنعت و برعکس باشیم.

او درباره نقش روش‌های نوین و الگو‌های موفق بین المللی برای افزایش تعاملات میان دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت گفت: دانشجویان مقطع دکتری در حوزه ارتباط صنعت با جامعه در همه جای دنیا به صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند، اما در ایران دانشجویان ما به صورت نیمه کار می‌کنند که این عامل نیازمند حمایت مستمر دولت است تا دانشجویان به منظور افزایش حواس و تمرکز روی یک موضوع باید حقوق دریافت کنند.

عسکریان ابیانه در پایان یادآوری کرد: دولت باید از شرکت‌های دانش بنیان، مراکز نوآوری و رشد و واحد‌های فناوری حمایت‌های لازم را داشته باشد و در نهایت تصمیم گیری در خصوص مسائل تحقیقات مرتبط با جامعه که ارگان‌های مختلفی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و ... را شامل می‌شود باید یکی شوند و یا در جهت رشد کشور همکاری‌های مرتبط با یک دیگر را داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار