یک بازیگر تئاتر مطرح کرد؛

ضبط فیلم تئاتر‌های جدید بدون اجرای عمومی سرکارگذاشتن اهالی تئاتر است

نیما ذاکر اکران فیلم تئاتر و تله تئاتر را مثبت ارزیابی کرد، اما ضبط آثار جدید را بدون هیچ درآمدی برای عوامل دانست.

نیما ذاکر بازیگر و کارگردان تئاتر، در گفت و گو با خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فیلم تئاتر و تله تئاتر گفت: در شرایطی که امنیت جانی برای عوامل اجرای تئاتر وجود ندارد، اکران فیلم تئاترها و تله تئاترهایی که از قبل ضبط شده اند، بهتر از هیچ است. گرچه هیچ چیز جای زنده بودن تئاتر را نمی گیرد اما همین هم برای فعالان عرصه هنرهای نمایشی مفید است.

وی درباره ضبط نمایش‌های جدید به عنوان فیلم تئاتر گفت: وقتی از تئاتر زنده حمایتی صورت نمی‌گیرد، قطعاً از فیلم تئاتر هم حمایتی نمی‌شود.  اگر قرار باشد اجراهای جدید را تنها به صورت فیلم تئاتر ضبط کنیم، به دلیل تأمین نشدن هزینه اجرای تئاتر سر کار گذاشتن اهالی تئاتر است.

کارگردان  نمایش «سوء تفاهم»، درباره درآمد حاصل از اجرای این نمایش در تیرماه بیان کرد: اجرای نمایش «سوء تفاهم» در تیرماه با توجه به ظرفیت پنجاه درصدی سالن ها، فروش ناچیزی داشت. حالا این را در نظر بگیرید که اگر قرار باشد نمایش‌های جدید تنها به صورت فیلم تئاتر ضبط شوند و اجرا برای عموم نداشته باشند، عوامل تئاتر چه درآمدی خواهند داشت؟!

وی ادامه داد:  شما علاوه بر هزینه های اجرای تئاتر، هزینه فیلمبردار و تدوینگر را هم باید در نظر بگیرید. مضاف بر اینکه، تمرین تئاتر حدود دو ماه هر هفته سه جلسه سه ساعته  طول می کشد و اجاره پلاتو بدون در نظر گرفتن درآمد بازیگران برای تمرین حداقل دو میلیون تومان می شود. سوال من این است که فیلم تئاتر آیا می تواند پول هزینه ها را برگرداند؟ آیا کسی از آن حمایت می‌کند؟

این هنرمند درباره وضعیت معیشت اهالی تئاتر بیان کرد: 9 ماه است که هیچ نهادی تئاتر را حمایت نمی کند. بچه های تئاتر الآن راننده تاکسی‌های اینترنتی شده اند. به قول سیامک صفری " بازیگران تئاتر کارگران صحنه هستند" اما در شرایط فعلی کارگران جامعه هستند. اگر اجرای نمایش ها منوط به ضبط به صورت فیلم تئاتر باشد، بدین صورت نمی توان کار کرد و فیلم تئاتر شوخی است.

ضبط فیلم تئاتر‌های جدید بدون اجرای عمومی سرکارگذاشتن اهالی تئاتر است

از فیلم تئاترها به دلیل حضور چهره ها استقبال می شود

ذاکر درباره توجه تماشاگران به فیلم تئاترها با حضور چهره ها بیان کرد:  تماشاگر به محتوای اثر کاری ندارد و اگر اثر نمایشی کارگردان و بازیگران چهره نداشته باشد، آن را نمی بیند. کاش مسئولان امر از پیشکسوتان تئاتر نظیر بهروز بقایی، هایده حائری، اسماعیل شنگله و مجید جعفری برای تولید تله تئاترها و فیلم تئاترها دعوت کنند و از آنها حمایت مالی و معنوی کنند. این باعث می شود که به خاطر اعتبار بالای افراد باسابقه و کاربلد مردم از تئاتر حمایت کنند و افراد کمتر شناخته شده از آنان یاد بگیرند.

ذاکر در پایان درباره فعالیت هنری این روزهای خود گفت: آخرین نمایشی که در آن بازی کردم، نمایش "سوء تفاهم" از آلبر کامو بود که سه روز آخر به دلیل مبتلا شدن خودم و یکی دیگر از عوامل این نمایش به کرونا، اجرا لغو شد. در حال حاضر هم در حال بازی در سریال "طلاق" به کارگردانی ابوالقاسم طالبی هستم که قرار است، از تلویزیون پخش شود و درباره نقشم و موضوع سریال نمی توانم فعلا صحبت کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.