صدور ۳۵۰ کارت شناسایی فعالان صنایع‌دستی در خوی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی از صدور ۳۵۰ کارت شناسایی فعالان صنایع‌دستی دریک سال اخیر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، عزیز میرزایی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی  اظهار کرد: در خوی سه هزار بافنده وجود دارد که اکثر آن‌ها بنا به نیاز خانواده و تعدادی نیز برای سرگرمی اقدام به بافتن کلاه کرکی و پشمی، شال، جوراب پشمی و ... اقدام می‌کنند.

او افزود: در این بین در روستای بدل‌آباد بخش مرکزی ۲۵۰ نفر فعال در حوزه تولید بافتنی‌های سنتی شناسایی شده که کارت شناسایی صنایع‌دستی برای آن‌ها صادر شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی ادامه داد: در سال گذشته نیز به منظور حمایت از این رشته برای ۱۰۰ نفر از فعالان این حوزه وام ۵۰ میلیون ریالی از منابع کارگروه اشتغال روستایی این شهرستان اختصاص یافت.

او خاطرنشان کرد: بافتنی‌های سنتی شامل کلاه کرکی و پشمی، جوراب و شال پشمی یکی از هنر‌های سنتی و دستی مردم آذربایجان به ویژه آذربایجان‌غربی بوده که در اکثر روستا‌های این استان تولید می‌شود.

میرازیی گفت: در سطح استان، خوی در این خصوص پیشینه و جایگاه برتری نسبت به دیگر شهر‌های استان و کشور دارد و دلیل آن وجود محلی برای عرضه این محصولات است.

او تصریح کرد: در بازار تاریخی خوی راسته‌ای به نام جوراب‌فروشان وجود دارد که از قدیم‌الایام بافندگان این شهرستان و منطقه تولیدات خود را در این بازار عرضه می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی عنوان کرد: تولیدات این رشته به اکثر شهر‌های ایران و حتی به کشور‌های خارجی از جمله روسیه، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و... صادر می‌شود و در میان بافتنی‌ها، کلاه کرکی این شهرستان مشتریان خوبی در روسیه به دلیل مرغوب بودن و غیرقابل نفوذ بودن در برابر سرما و رطوبت را دارد.

میرزایی اضافه کرد: به کلاه کرکی در زبان محلی تیفدیح بوح گفته می‌شود که به اعتقاد مردم این منطقه یکی گرم‌ترین کلاه‌های دست‌باف است که خاصیت تسکین سردرد‌ها را نیز دارد که قیمت آن بستگی به نوع و مرغوبیت آن در بازار بین ۱۰ تا ۳۵ میلیون ریال است.

او تصریح کرد: عمده صادرات صنایع‌دستی خوی به کشور‌های خارجی را فرش‌ماهی، بافتنی‌های سنتی به خصوص کلاه کرکی و زین چرمی اسب تشکیل می‌دهند.

میرزایی با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات صنایع‌دستی خوی گفت: نبود پایانه تخصصی صادرات در پایانه مرزی و عدم آگاهی و آموزش هنرمندان در خصوص صادرات از جمله مشکلات در این حوزه است.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.