تعیین و بازنگری حریم ۶ اثر تاریخی آذربایجان‌غربی

مدیرکل میراث‌فرهنگی،آذربایجان‌غربی گفت: حریم ۴ اثر تاریخی تعیین و نقشه حریم ۲ اثر تاریخی استان بازنگری شد.

جلیل جباری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: در جلسه شورای حریم کشور نقشه حریم ۴ اثر تاریخی استان از جمله تپه حسنلوی نقده، ساختمان صدا و سیما و پردیس دانشگاه ارومیه، تپه اهرنجان سلماس تعیین و نقشه حریم ۲ اثر کلیسای مارسرگیز و دژ بسطام هم بازنگری شد.

 جباری با بیان اینکه تعیین حریم آثار تاریخی یک منع قانونی در برابر متجازوان و ساخت و ساز‌های غیرقانونی ایجاد می‌کند. اظهار کرد: تصویب نقشه تعیین حریم این آثار تاریخی مهم‌ترین گام در حفاظت و نگهداری از آن‌ها محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: طبق نقشه تعیین حریم آثار تاریخی طبق قانون از احداث بنا‌های مرتفع که مانع دید بصری آثار تاریخی شوند و استفاده از مصالح ناموزون و ناهماهنگ در کنار بنا ممانعت شده و نیز ساماندهی و ایجاد فضای سبز در اطراف این بنا‌ها باید با در نظر گرفتن ضوابط فنی و باستان‌شناختی انجام شود.

جباری ممانعت از تخریب تعمدی و طبیعی بنا‌هایی که به مرور زمان و با استمراری فرهنگی شکل گرفته و به حریم بنا ملحق شده‌اند، بازسازی مجدد و احیای بنا‌هایی که در حریم بنا بر اثر استمراری فرهنگی ایجاد شده‌اند و تلاش در حفظ ترکیب جزییات تشکیل‌دهنده بافت شهری که در کنار بنای تاریخی مستقرند، را از دیگر مزایای تعیین حریم آثار برشمرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.