صادرات ۴۳ میلیون دلاری خراسان رضوی به ترکمنستان

صادرات ۴۳ میلیون دلاری خراسان رضوی به ترکمنستان در ۹ ماهه امسال به لحاظ وزنی ۴۷ درصد و از نظر ارزشی ۶۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در تشریح مسائل و مشکلات تجارت با ترکمنستان، با اشاره به برنامه ۷ ساله توسعه این کشور گفت: آمار صادرات به ترکمنستان نشان می‌دهد که صدور کالا به این کشور از سال ۱۳۹۳ روندی نزولی داشته و در ۱۳۹۸ این تنزل تشدید شده است.

او افزود: صادرات ۹ ماهه امسال به ترکمنستان، ۴۳ میلیون دلار با وزن ۲۱۲ هزار تن بوده است که از نظر وزنی ۴۷ درصد و از نظر ارزشی ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: صادرات استان در سال ۹۸ به کشور ترکمنستان ۱۵۴ میلیون دلار به وزن ۵۷۶ هزار تن بوده است که از نظر ارزشی ۳۰ درصد کاهش و از نظر وزنی ۵۸درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

امیر فخریان بیان کرد: سهم صادرات خراسان رضوی در سال ۹۷ از مجموع صادرات کشور به ترکمنستان، از لحاظ ارزشی بیش از ۵۷ درصد بوده است. قند و شکر، سیب‌زمینی، قطعات اسکلت‌های فلزی، انواع کفپوش‌ها، انواع رنگ و رزین، شکلات و موادغذایی و لوله و پروفیل مهم‌ترین کالا‌های صادراتی ما به این کشور بوده اند.

او تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، بیش از ۶ میلیون دلار واردات به وزن ۵.۴ هزار تن از ترکمنستان داشتیم که از نظر وزنی ۷۶ درصد و ارزشی ۱۸۸ درصد رشد داشته و در واقع در مسیری گام برداشتیم که بهانه جویی ترکمنستانی‌ها را برطرف کنیم و این یعنی ما تمایل به افزایش مراودات داریم.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: در سال ۲۰۱۹، ترکیه، روسیه، چین، امارات، آلمان، قزاقستان، فرانسه و هلند تامین کننده نیاز‌های وارداتی این کشور بوده اند و چین، افغانستان، ازبکستان، آذربایجان، ترکیه، رومانی، روسیه، گرجستان، ایتالیا و اکراین مقاصد صادراتی این کشور به شمار می‌آیند.
بیشتربخوانید


هدف گذاری ترکمنستان برای رشد صادرات و کاهش واردات

امیر فخریان با بیان اینکه برای برنامه ریزی به منظور بهبود مراودات با ترکمنستان باید برنامه ۷ ساله توسعه این کشور را بدانیم، اظهار کرد: از اهداف این برنامه می‌توان به توسعه بخش انرژی، بهبود حمل و نقل و ترانزیت، ایجاد رقابت در حوزه ملی، پیاده سازی اقتصاد دیجیتالی، رشد صادرات و کاهش واردات و خصوصی سازی اشاره کرد.

او افزود: ترکمنستانی‌ها در بخش سوخت و انرژی هد‌ف‌گذاری ۶۳ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری را درنظر دارند. در بحث توسعه زیرساختی نیز به دنبال تغییر مسیر ترانزیتی به جای شمال- جنوب به شرق- غرب و از طریق دریای خزر هستند و شیوع کرونا را هم برای دستیابی به این هدف بهانه کردند و فشار‌هایی که امروز وارد می‌کنند نیز در همین راستا است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: دولتمردان این کشور، احداث فرودگاه‌های بین المللی و دریایی، بهره برداری از بندر جدید ترکمن باشی، احداث بزرگراه عشق آباد- ترکمن آباد و توسعه بخش کشاورزی را هم در دستور کار دارند. تمرکز بر اقتصاد دیجیتالی از دیگر اهداف و برنامه‌های توسعه‌محور این کشور است و جایگزینی برنامه صادرات به جای واردات را نیز در پیش گرفته اند. با همه این ها، آنچه برای سرمایه گذاری ما در این کشور موجب نگرانی است، اقتصاد دولتی ترکمنستان و عدم امنیت سرمایه‌گذاران در کشور مذکور می‌باشد.

امیرفخریان بیان کرد: مهم‌ترین اقدام ما می‌تواند ورود قوی‌تر دستگاه دیپلماسی برای ارتباط با این کشور با هدف کاهش مشکلات باشد. اگر دیپلماسی بهبود نیابد، اقدامات دیگر، فایده‌ای ندارند. لازم است مسیر جایگزین را از طریق افغانستان و امیرآباد به اکتائو درنظر بگیریم و حتی کمک هزینه حمل را نیز برای این منظور اعمال نماییم. باید برنامه ریزی و هدف‌گذاری لازم برای ارتقای روابط با این کشور را در پیش بگیریم. ورود دولت به این موضوع بسیار مهم است. اقتصاد ترکمنستان دولتی بوده و دولت ما باید بیشتر در این قضیه درگیر شود. کاهش هزینه‌های حمل و نقل ریلی توسط راه آهن و ایجاد مرکز ویژه در اتاق بازرگانی برای رصد تحولات اقتصادی و سیاسی ترکمنستان نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار