مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت خبر داد؛

بازار‌های ترکمنستان فرصتی مناسب برای درخشش استارتاپ‌های ایران

بهروز حسن الفت گفت: با توجه به اینکه ایران در عرصه تکنولوژی‌های نو دارای توانمندی‌های مطلوبی است، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های ما می‌توانند در بازار‌های آسیا دیده شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بهروز حسن الفت مدیرکل دفتر اروپا و امریکا سازمان توسعه تجارت به صورت برخط در نشست مشترک کمیسیون‌های تجارت و حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد با اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با اشاره به مشکلات موجود در روند تجارت با کشور ترکمنستان گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در حوزه ترکمنستان باید به آن بپردازیم، بحث حمل و نقل و ترانزیت است.

او افزود: مباحث این حوزه و توامان راهکار‌های حل مشکلات موجود، باید به صورت پروژه‌ای تعریف و بررسی شود. با توجه به اینکه ترکمنستان تا به امروز دروازه ارتباط ما با آسیای میانه بوده و در سال های اخیر رویکرد کلی ترکمنستان، این ارتباط را دشوار نموده تلاش داریم تا از منابع دولت برای اجرای پروژه‌هایی بهره بگیریم که جایگزین‌هایی برای این مسیر تجاری و ترانزیتی به شمار می‌آیند.

مدیرکل دفتر اروپا و امریکا سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این کشور قریب به یک سال است که به بهانه شیوع کرونا محدودیت‌هایی را در مرز‌های خود اعمال کرده و مقرر است تا آبان سال آینده نیز رویه کنترل و مقابله با کرونا در این کشور  تداوم پیدا کند.
 
تلاش برای تدوین تفاهم نامه تجارت مرزی با ترکمنستان

حسن الفت به مجموعه‌ای از تلاش‌هایی اشاره کرد که بر تعاملات تجاری و دیپلماتیک استوار هستند و بیان کرد: در ارتباط با ترکمنستان اقدامات متعددی از جمله تهاتر و انعقاد تفاهم نامه تجارت مرزی را پیش بردیم و موافقت نامه‌ای نیز به منظور بهبود تجارت مرزی منعقد کردیم که مقرر است نشست نهایی آن هفته سوم بهمن ماه با ترکمنستانی‌ها برگزار شود.

بیشتر بخوانید

او تصریح کرد: در حوزه تجارت با ترکمنستان در ۵ سال اخیرهر بار شرایط و رویکرد‌هایی منفی‌تر را شاهد بودیم و در یک سال اخیر نیز شرایط به مراتب دشوارتر شده است. این در حالی است که ترکمنستان بعد از عراق و افغانستان سومین بازار صادراتی ایران به شمار می‌آمد و مسیر دسترسی کشورمان به آسیای میانه بود.

مدیرکل دفتر اروپا و امریکا سازمان توسعه تجارت، اشاره‌ای نیز به تغییر سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های کلان در کشور ترکمنستان داشت و تاکید کرد: رویکرد اساسی در این کشور سمت تولید، اشتغال زایی و کارآفرینی در تغییر است و ترکمنستان را نمی‌توان همان کشوری تلقی کرد که قریب به یک دهه پیش می‌شناختیم. از این منظر سیاست‌های تجاری و تعاملات اقتصادی ما نیز باید با این کشور همسایه ارتقا یابد و از بحث صادرات منبع محور و مبتنی بر کشاورزی به سمت و سوی صنعت و تولید مشترک حرکت کنیم.

الفت اظهار کرد: تعریف یک پازل خوب و جامع از همکاری‌های اقتصادی می‌تواند بخشی از مشکلات دیگر به ویژه سخت گیری‌ها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت را سمت و سوی تسهیل گری هدایت کند.
 
او افزود: کشور ما در عرصه تکنولوژی‌های نو دارای توانمندی‌های مطلوبی است و همین عرصه می‌تواند بخشی از مجموعه‌ای از همکاری‌های جدید باشد. چه خوب است که شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های ما در این زمینه ورود کنند و بازار‌هایی همچون ترکمنستان را جدی بگیرند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار