سقوط یا صعود شاخص بورس چالش پیش روی سهامداران

کارشناس و پژوهشگر اقتصادگفت:تحلیل شاخص کل نشان می‌دهد آنچه که پیش رو داریم یک فرآیند ریزشی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه! شاید این ضرب المثل را بار‌ها شنیده ایم. ضرب المثلی که حکایت از این دارد که باید در هر موقعی چشمانمان را به روی حقایق نبندیم و با احساساتمان تصمیم نگیریم. چرا که خوب بودن یک کالا را نمی‌توان بر اساس تعریف‌های فروشنده متوجه شد. زیرا فروشنده هیچ گاه ارزش کالای خود را پایین نمی‌آورد چراکه موجب ضرر به خودش می‌شود!

بازار بورس به عنوان نماد بخش مولد اقتصاد کشور که در واقع هدف تجهیز منابع پولی برای فعالیت‌های مولد را دنبال میکند در طی دهه گذشته بازار سهام تهران از نظر حجم و ارزش معاملات و تعداد شرکت‌های فعال رشد زیادی داشته است.

این در حالی است که بازار مالی در کشور نشان میدهد که نوسانات و تلاطم این بازار زیاد بوده و در برابر شوک‌ها حساسیت زیادی از خود نشان داده است.

امیر حسین نجف زاده کارشناس و پژوهشگر اقتصاد با اشاره به علل ریزش شاخص بورس می گوید : تامین کسری بودجه از طریق الگو‌های غیرتورمی راهکاری بود که دولت قصد داشت از طریق آن اقدام به تامین کسری بودجه خود کند! هدایت نقدینگی مردم به بازار مالی با جذاب کردن بازار مالی و تبلیغات گسترده در این حوزه به همراه رشد به یکباره بازار بورس و فرابورس (و به ظاهر رشد دستوری آن) از ۲۷ آبان ۱۳۹۸ لغایت ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ از عوامل اثرگذار روانشناختی ورود به بازار بوده است.

کارشناس بازارهای مالی ادامه داد:فراهم نساختن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاران در جهت کسب حداقل سواد مالی لازم نیز یکی دیگر از عوامل انجماد سرمایه‌های مردم در بازار مالی شده است.

بازاری که هدفش باید حمایت از سرمایه مردم و هدایت آن‌ها به تولیدات گردد تبدیل به یک فضای دلالی و شبکه‌های کارتلی شده است. در کنار همه این مسائل عدم مدیریت فضای مجازی سبب شد تا در دوران رشد بازار مالی افرادی که حتی سواد مالی نداشتند اقدام به مشاوره در جهت خرید سهم و فروش آن کنند. به طوری که بسیاری از این کانال‌ها در جهت رانت و سیگنال دهی هدفمند عمل کرده اند!

او گفت:رشد دستوری و دخالت مستقیم در روند حرکت بازار بورس سبب شد که بسیاری از شرکت‌ها حبابی رشد کرده و و روند رشد سهام شرکت‌ها سبب جذب نقدینگی مردم بالاخص در بسیاری از سهم‌های شاخص ساز گردید. غافل از آنکه بسیاری از این شرکت‌ها (نظیر خودرو و سایپا) مقادیر منفی در EPS را تجربه می کنند!

نجف زاده افزود:تحرک حقوقی‌ها در بازار مالی در زمانی که سهم مستعد رشد است  درجهت منفی بازار و طرف عرضه بازار مالی یکی دیگر از شگفتی‌های بازار بورس در این روز‌ها است! بازاری یک جهته که رشد سرمایه مردم منوط به برگشت شاخص به وضعیت قبل از ریزش است طوریکه بسیاری از افراد با روند برگشت شاخص صرفا در نقطه سر به سر می‌توانند به اصل پول خود دست یابند.

این پژوهشگر اقتصاد می گوید:  در کنار این مسائل برخی مشکلاتی دیگر نیز رویت می‌شود؛ که برخی تحقق یافته و برخی احتمال تحقق آن در آینده وجود دارد! ریزش‌های پی در پی در بازار بورس شورای عالی بورس را برآن داشت تا با ارائه سه راهکار به جهت نجات بورس قدم بردارد.

نجف زاده افزود:اولین راهکاری که به ذهن سیاست گذار رسیده است استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. با توجه به نبود منابع آزاد در صندوق توسعه ملی به دلیل برداشت (اسمی) سازمان برنامه در طی سال گذشته و ظاهر نشدن آن در ترازنامه بانک مرکزی می‌توان اذعان کرد که عملا این بخش از تصمیم سیاست گذار قابلیت اجرایی شدن را ندارد چراکه تنها منابع در اختیار سیاست گذار صرفا بخشی از منابع وصول شده از محل سرمایه گذاری‌های قبلی است؛ بنابراین اگر این رویه جهت نجات بازار سرمایه اتخاذ شود راهکاری جز افزایش پایه پولی و متورم کردن حجم نقدینگی در بازار نمی‌ماند! دومین سیاستی که سیاستگذار به دنبال اجرای آن است تزریق سپرده‌های بانکی برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی است.

 پژوهشگر اقتصاد  با اشاره به اینکه این رویه چیزی جز رانت اقتصادی نیست، افزود:به این صورت که صندوق توسعه ملی از بین ۶۹۱ شرکت موجود به صورت گزینشی باید سهام شرکت‌هایی را جهت خرید انتخاب کند که طبیعتا سبب شکل گیری رانت مالی در بازار سرمایه خواهد شد! و در نهایت آخرین راهکار دولت ترغیب شرکت‌ها برای خرید اوراق خزانه دولتی و اوراق فروش تبعی است.

نجف زاده گفت:حجم بالای توزیع سود شرکت‌ها در بحث اوراق خزانه در مقایسه با سایر کشور‌ها یک عامل فرصت ساز جهت خروج برخی از سرمایه گذاران از بازار بورس خواهد بود و در نهایت خروج نقدینگی از بازار فشار عرضه در بازار را بیش از پیش شدت می‌بخشد.

او گفت:مشکل قیمت گذاری در اوراق تبعی نیز یکی از عواملی است که می‌تواند رشد مخارج و سنگینی آن در ترازنامه و ایجاد کسری بودجه نقش آفرینی کند ؛ بنابراین دولت در حال حاضر در یک دور باطل اقتصادی در بازار سرمایه قرار دارد که هر نوع مداخله مستقیم در آن بدون توجه به وضعیت موجود (یک جهته بودن بازار، سفته بازی حقوقی‌ها و نیز برخی حقیقی‌های متصل به عامل رانت، مدت زمان محدود فعالیت بازار مالی در کشور در مقایسه با بازار‌های مالی سایر کشور‌ها و نظایر آن) می‌تواند وضع را بدتر از قبل کند.

 پژوهشگر اقتصاد  با اشاره به تحلیل شاخص بورس افزود:تحلیل شاخص کل نشان می‌دهد که آنچه پیش رو داریم یک فرآیند ریزشی است. تحلیل شاخص کل به صورت تکنیکال موید چند مطلب است. اول اینکه در تاریخ ۲۰ مردادماه ۱۳۹۹ با مقاومت ایجاد شده شاخص ریزش کرده و در مسیر ریزش خود الگوی پرچم ریزشی را شکل داد. به طوری که شاخص در تاریخ ۲۱ مهرماه ۱۳۹۹ نتوانست از مقاومت ۱۵۹۴۱۵۰ واحدی خارج شود! روند ریزش در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹ در محدوده ۱۲۰۵۳۱۵ واحدی حمایت شده و سبب برگشت موقت شاخص شد هرچند در محدوده کانال ریزشی خود شاخص با مقاومت موجود در ۱۵۲۸۲۳۴ واحدی نتوانست از کانال ریزشی عبور نماید و همچنان در این کانال به حرکت نزولی خود ادامه می‌دهد.

او گفت:نکته‌ای که باید توجه داشت این است که در ادامه شاخص در حال نزدیک شدن به حمایت اول خود است  ولیکن دو احتمال پیش روی شاخص وجود دارد اولین احتمال ریزش شاخص تا ناحیه حمایت سپس برگشت کوتاه مدت و برخورد به الگوی پرچم، ظاهر شدن فرآیند retest و سپس ریزش مجدد شاخص است (فلش قرمز رنگ) و سناریوی دوم که احتمال آن کمی ضعیف‌تر است عبور از ناحیه پایین پرچم و حرکت به سمت سقف کانال نزولی است (فلش آبی رنگ)

سقوط یا صعود شاخص بورس چالش پیش روی سهامداران

نجف زاده می گوید:به نظر می‌رسد باید کمی دقیق‌تر به فرآیند شاخص توجه شود. در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ شاخص کل نتوانست از الگوی هارمونیک موجود تبعیت کرده و تا مقاومت ابتدایی خود در نزدیکی محدوده ۲ میلیون واحد رشد نماید (فلش زرد رنگ). روند پیش روی شاخص تلاش برای شکل گیری یک الگوی M هارمونیک است (نواحی سفید رنگ افقی). اینکه کدام الگوی M زودتر از بقیه شکل بگیرد خود جای تامل دارد. در صورتیکه ناحیه حمایت اول نتواند از ریزش شاخص جلوگیری کند باید منتظر محدوده دوم حمایتی یا هر محدوده دیگری بین حمایت اول و دوم بمانیم. شبیه سازی روند حرکت کندل‌های قیمتی طبق تکنیک خودرگرسیون برداری برای ۱۰۰ روز آتی (خط قرمز رنگ) موید ریزش احتمالی تا محدوده دوم حمایتی ۹۳۰ هزار واحدی و در شرایط عدم حمایت محدوده ۸۰۰ هزار واحدی است.

سقوط یا صعود شاخص بورس چالش پیش روی سهامداران

نجف زاده در پایان افزود:حال باید منتظر ماند تا در پایان هفته آتی دید که بازیگران موج سوار بر شاخص چه زمانی قصد حمایت از آن را خواهند داشت.

انتهای پیام/ژ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.