تلاش ناسا برای سوراخ کردن سطح مریخ با شکست مواجه شد

پس از نزدیک به دو سال تلاش برای کاوش سطح مریخ با کاوشگر گرمایشی InSight ملقب به خال، این پروژه شکست خورد و مهندسان از ادامه کار منصرف شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، کاوشگر InSight در نوامبر ۲۰۱۸ وارد مریخ شد. هدف اصلی مطالعه فضای داخلی عمیق این سیاره است تا به انسان در درک تاریخ سطح صخره‌ای منظومه شمسی کمک کند.

فضاپیمای لندر که برای فرود روی سطح یک سیاره یا ماه طراحی شده دارای سه ابزار اصلی برای کمک به فضانوردان است: یک لرزه سنج برای گرفتن ارتعاشاتی که از طریق زمین عبور می‌کنند، یک رادیو برای اندازه گیری دقیق چرخش مریخ و کسب اطلاعات بیشتر در مورد هسته فلزی آن و مجموعه‌ای به نام بسته حرارت جریان و خصوصیات فیزیکی (HP۳) برای اندازه گیری گرمای جریان یافته از مرکز این سیاره.


بیشتر بخوانید


این فضاپیما قسمت اصلی HP۳ و نوعی میخ خود چکش کاری است که برای ایجاد سوراخ در حدود ۵ متر در زیر زمین و عمیق‌تر از هر دستگاه ساخته شده توسط بشر در هر سیاره سنگی، ماه یا سیارک ساخته شده است. با این حال، هنگامی که خال شروع به تلاش برای سوراخ کردن سطح مریخ کرد، ثابت شد که خاک این سیاره به صورت غیرمنتظره‌ای نرم است، بنابراین اصطکاک لازم برای حفاری را ندارد.

تلاش ناسا برای سوراخ کردن سطح مریخ با شکست مواجه شد

شکست پروژه درسی برای آینده

دانشمندان و مهندسانی که در این مأموریت کار می‌کردند، هر آنچه فکر می‌کردند را امتحان کردند تا خال را به سطح مریخ وارد کنند، حتی آن را با قاشق روی بازوی رباتیک InSight’s فشار دادند. هیچ چیز کارساز نبود، بنابراین پس از تلاش نهایی در ۹ ژانویه، تیم اکنون به تلاش‌های خود پایان داده است.

تیلمن اسپون در مرکز هوافضای آلمان، رهبر تیم HP۳، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: "ما هر آنچه می‌توانستیم انجام دادیم، اما مریخ با خال و ما ناسازگار است. خوشبختانه، ما چیز‌های زیادی آموخته ایم که به نفع ماموریت‌های آینده است که تلاش می‌کنند در زیر سطح مریخ فرو روند. " محققان در ماموریت‌های آینده به لطف تلاش‌های فراوان برای دفن خال، خاک مریخ را بهتر درک خواهند کرد.

سایر ابزار‌های InSight عملکرد خوبی دارند. لرزه سنج در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ مارسک را ثبت کرده است و ناسا ماموریت را تا دسامبر ۲۰۲۲ تمدید کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۷ دی ۱۳۹۹
ما هم خيلي پيشرفت كرديم و تازه فهميدم موتور پرايد جنسش از فولاده نه حلبي
آخرین اخبار