رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: آب انبار تاریخی شیرچهارسوق بعد از ۵۰ سال متروکه بودن با همکاری و مساعدت امام جمعه، شهرداری، اداره اوقاف و میراث فرهنگی بازگشایی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،؛ علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: آب انبار تاریخی شیرچهارسوق که بزرگترین آب انبار شهر بود در هسته مرکزی و قدیمی شهر و مربوط به دوران قاجاریه و دارای مالکیت وقفی بوده است و عنوان "شیرچهارسوق" نشان از جایگاه مهم این آب انبار در تاریخ گذشته مردم این شهر دارد. این آب انبار تامین کننده اصلی آب شرب مردم بوده است و آب این آب انبار از قنات قدیمی محمدیه تامین می‌شده است.

او افزود: قسمت‌های اصلی این آب انبار شامل مخزن مستطیلی و ستوندار، پاشیر، بادگیر و نورگیر بوده که با مصالح آجر سنتی و ملاط ساروج کار شده و دارای تزئینات آجرکاری و طاق نما در قسمت پاشیر است.

بیشتر بخوانید


رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه ادامه داد: این اثر که به شماره ۶۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بعد از آواربرداری و ساماندهی می‌تواند باتغییر کاربری فرهنگی گردشگری به عنوان یکی از جاذبه‌های شاخص شهر تبدیل شود.


انتهای پیام//ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.