کاهش هیجانات بازار سرمایه با بازگشت پیش‌بینی EPS‌ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: از زمانی که پیش بینی EPS‌ها حذف شده، شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری نمی‌توانند خلا‌های گزارشی را پر کنند.

پیش بینی EPS‌‌هاهمایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به چرایی حذف پیش بینی EPS‌ها در سه سال گذشته، بیان کرد: حذف پیش بینی EPS‌ها دارای فلسفه درستی است، به این خاطر که محتوای اطلاعاتی گزارش‌های EPS محتوای قطعی نبوده و به صورت پیش بینی است و وقتی شرکت این کار را از طریق کانال بازار سرمایه، از درگاه شرکت بورس یا فرابورس انجام می‌دهد، این توقع برای سهامداران ایجاد می‌‌شود که حتما این پیش بینی به تحقق برسد برای همین امر رسیدگی به این امور را به حسابرس سپردند و این باعث شد نماد‌ها با توقف‌های طولانی مواجه شوند.
 
او افزود: زمانی که قرار است یک EPS اعلام شود نماد متوقف و بنابراین تا مراحلی طی شود نماد برای مدت زیادی بسته می‌شود، حتی ممکن است گزارشی داده شود و سازمان قبول نکند و کشمکش ادامه پیدا کند و در نهایت نماد متوقف بماند. در همه دنیا روش کار به این صورت است که شرکت‌ها اطلاعات را ماهیانه می‌دهند.
بیشتر بخوانید

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری اقدام به تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌کنند، در ایران شرکت‌های سرمایه گذاری با این هدف به وجود آمده‌اند که اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند و گزارش‌هایی را منتشر کنند، اما متاسفانه از آن جایی که فعلا شرکت‌هایی که در این عرصه هستند، ضعیف بوده و هنوز به صورت گسترده در بازار ما حضور ندارند باعث ایجاد یک خلا اطلاعاتی می‌شوند.

دارابی تاکید کرد: از زمانی که پیش بینی EPS‌ها حذف شده و شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری نمی‌توانند خلا‌های گزارشی را پر کنند پیشنهاد‌هایی مطرح می‌شود مبنی براینکه سازمان بورس بیاید و از شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری حمایت کند، یعنی با پرداخت کمک‌های نقدی و با گرفتن کارشناس‌ها و تربیت آن‌ها این خلا را پر کند و به ازای هر گزارش سازمان کمکی کند و یا اجازه دهند روی سامانه‌هایی مثل سجام این گزارش‌ها به فروش برسد و به این وسیله اقتصاد و مشاوره اقتصادی کشور تقویت شود.

او در پاسخ به این سوال که حذف یا تصویب پیش بینی EPS‌ها چه اثری بر بازار سرمایه می‌گذارد؟ اظهار کرد: تصویب این ماجرا باعث می‌شود شاهد بسته شدن نماد‌ها در مدت طولانی باشیم و دوم بحث صحت سنجی پیش می‌آید که آیا این گزارشی که شرکت می‌دهد، صحیح یا غلط است، گاهی پیش می‌آید یک شرکت گزارشی از پیش بینی EPS‌ها بدهد، ولی به هر دلیلی محقق نشود، به هر حال بودن یا نبودن EPS‌ها یک بحث چالش برانگیزه است و در کل نبود این پیش بینی‌ها بهتر از بودنشان است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چه رخدادی در بازار سرمایه باعث تصویب این قانون شده است؟ بیان کرد: قیمت‌ها در بازار سرمایه پایین آمده و همه معتقدند که ارزش این شرکت‌ها نسبت به سود شرکت‌ها معقول نیست و از طرفی می‌گویند مردم به این دلیل سهام خود را می‌فروشند که نمی‌دانند سود شرکت چقدر است، برای همین همه شرکت‌ها را به یک شکل نگاه می‌کنند و سهام هایشان را می‌فروشند، اما این کار را مشاوران سرمایه گذار باید انجام می‌دادند، اما در این عرصه موفق نبودند و نقش خوبی را ایفا نکردند.

او در پایان گفت: در بورس‌های بین الملل پیش بینی EPS‌ها وجود ندارد و در اکثر کشور‌ها، گزارش‌های ماهیانه را تفصیلی می‌دهند و در فضای کسب و کار منتشر می‌کنند.

پیش بینی EPS‌ها و شفاف سازی اطلاعات

همچنین مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به چرایی حذف پیش بینی EPS‌ها گفت: به علت خطای یک شرکت، سود شرکتی بالا رفته و قیمت سهامش  ۱۰ برابر شده بود، اما این در صورتی است که این قرار داد‌ها در واقعیت اتفاق نیفتاده و خیلی‌ها دچار ضرر شدند و هنوز هم این پرونده‌ کنترل سازی باز است و سازمان بورس به جای اینکه مسئله را حل کند این پیش بینی‌ها را حذف کرد، که این کار اشتباه است، و زمانی که یک شرکت در بورس می‌آید باید تولید سال آینده، فروش وسود خود را گزارش دهد.

این کارشناس اظهار کرد: بورس، بازاری آینده نگر است، پس سهامداران باید اطلاعات کامل از سود، فروش و تولید داشته باشند این در حالی است که شش ماهی تصویب این پیش بینی‌ها طول کشید و سرانجام با تشکیل سه جلسه هیئت مدیره تصویب شد.

صفاری افزود: مزایای بودن این پیش بینی‌ها این است که سهامداران دیگر در خلا اطلاعاتی قرار نمی‌گیرند و اینکه هیئت مدیره فروش، تولید و بودجه خود را پیش بینی می‌کند و همین پیش بینی اطلاعات را شفاف می‌کند و سهامداران را از خلا اطلاعاتی در می‌آورد و اصلا مهم نیست که بعد از پیش بینی‌ها نماد بسته می‌شود بلکه مهم این است که مردم بدانند که این نماد چه مقدار فروش می‌کند و سود حاصل از فروش چقدر است.

او در پایان گفت: در بورس کشور‌های دیگر، بودجه را تا سه یا پنج سال آینده اعلام می‌کنند تا سهامداران با اطمینان خاطر تصمیم بگیرند و وقتی شرکت پذیرش شده، سود پارسال خود را بگویید سهامدارن حاضر به خرید نیستند، چون مبنای تصمیم گیری پیش بینی سود سال آینده است و اینکه شرکت‌ها باید در امیدنامه خود کار‌های سه سال آینده را ذکر کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار