بورس نگار صدو بیست ودوم/

منظور از نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد یا همان سود به ضرر در بورس و فارکس یک شاخص برای تعیین حد سود و زیان است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

نسبت ریسک به ریوارد یا همان سود به ضرر در بورس و فارکس یک شاخص برای تعیین حد ضرر و حد سود است.

در واقع این مفهوم همان نسبت سود به زیان است که همه در طول روز از آن استفاده می‌کنیم و در کار‌های مختلف به صورت عامیانه می‌گوییم این معامله  می‌ارزد انجام شود یا خیر!

اما زمانی که وارد بازار معاملات مثل فارکس و بورس می‌شوید باید کمی علمی‌تر و ریاضی وار به مسائل و نسبت‌ها نگاه کنید.

نسبت ریسک به ریوارد مفهوم پیچیده‌ای نیست و در تمامی بازار‌های مالی کاربرد یکسانی دارد.

به بیان ساده یعنی در مقابل چقدر سود حاضر هستید چه مقدار از سرمایه خود را به خطر بیاندازی یا به عبارت بهتر در برابر احتمال چه میزان سود حاضر هستید چه میزان ضرر احتمالی را تحمل کنید.


بیشتر بخوانید


برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی از پیش بینی‌ها و تحلیل‌های غلط باید به یک نکته اساسی توجه داشت و آن احتمال میزان بازدهی به میزان ضرر است.

ریسک به معنی تفاوت بین قیمت سهام و حد ضرر  و ریوارد یعنی تفاوت بین قیمت سهم و حد سود آن است.

مسئله ای که به آن نسبت ریسک (Risk) به ریوارد (Reward) می‌گویند  فرمول ساده‌ای دارد:

ریسک: تفاوت قیمت سهم و حد ضرر

ریوارد: تفاوت قیمت سهم و حد سود

اگر میزان ریسک را تقسیم بر ریوارد کنیم و ضربدر ۱۰۰ کنیم نسبت R/R به دست می آید که هر وقت کمتر از ۵۰%  بود سهم برای خرید مناسب است.

نسبت Risk به Reward به بیان ساده تر یعنی اینکه شما ببینید سودی که انتظار دارید در معامله به دست آورید نسبت به ضرری که ممکن است بکنید، ببینید می ارزد یا خیر؟

اگر سود انتظاری شما (که بر اساس یک تحلیل منطقی تکنیکالی یا بنیادی باشد) حداقل دو برابر زیان احتمالی ( حد ضرر به دست آمده به روش تکنیکالی) باشد، آن وقت خرید یک سهم مانعی ندارد در غیر این صورت خرید معمولا اشتباه است.

خرید سهام بدون در نظر گرفتن نسبت ریسک به ریوارد (که با کمی تجربه و شناخت نقاط حمایتی و مقاومتی به صورت ذهنی مشخص است) شاید یکی دوبار موفقیت آمیز باشد ولی هیچ گاه موفقیت پیوسته و مداومی برای شما نخواهد داشت و به مرور زمان خواهید دید که سرمایه شما از سرمایه اولیه کمتر شده است.

بنابراین از خریدهای هیجانی در مقاومت ها و صفهای خرید و بدون در نظر گرفتن ریسک به ریوارد، پرهیز کنید همچنین باید گفت ریسک به ریوارد ملاک صد در صد ورود به یک معامله نیست.

ریسک به ریوارد تنها یک عدد است که خود بر اساس پارامترهای احتمالی بنا نهاده شده  در اصل می توان گفت کاربرد نسبت ریسک به ریوارد برای اولویت بندی کردن پوزیشن های خرید به حساب می آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار