مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی:

قانون وضع کننده مالیات است

احمدرضا مدبرنیا گفت: هیچ گونه مالیاتی وضع نمی‌شود مگر به حکم قانون، فعالان اقتصادی به دلیل نداشتن اشراف به قوانین با سازمان امور دارایی دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمدرضا مدبرنیا مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی با بیان اینکه کارشناسان سازمان امور مالیاتی باید پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی باشند، گفت: برای عملکرد سال ۹۸ به بعد، ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده و این ماده اشاره دارد که اگر اظهارنامه مالیاتی مطابق با بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی باشد، قطعی خواهد شد.

او با بیان اینکه از عملکرد سال ۹۸ به بعد رد دفاتری پیش بینی نشده است، افزود: براساس آمار‌ها در عملکرد سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، روند رد دفاتر حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است. این مسئله حکایت از اصلاح امور دارد.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی ادامه داد: تقاضا دارم کمیسیون گردشگری برای فعالان اقتصادی این حوزه آموزش قوانین مالیاتی را مدنظر داشته باشند. بر همین اساس سازمان امور مالیاتی آمادگی دارد تا اساتیدی را در خصوص آموزش قوانین مالیاتی به صورت رایگان در اختیار کمیسیون گردشگری قرار دهد.

بیشتر بخوانید

مدبرنیا بیان کرد: ما نیز از ایجاد کارگروهی جهت رفع مشکلات بخش گردشگری استقبال می‌کنیم. این کارگروه می‌تواند متشکل از کارشناسان حوزه گردشگری و سازمان امور مالیاتی باشد. در شرایط فعلی امکان ایجاد یک حوزه خاص وجود ندارد، چرا که در طرح جامع مالیاتی باید پرونده‌ها برمبنای گشت پستی بررسی شوند؛ با این حال ما آموزش‌های لازم را به کارشناسان ارائه داده ایم تا در هر حوزه اطلاعات کامل داشته باشند.

او با بیان اینکه اقدامات لازم جهت شناسایی فعالان اقتصادی که فرار مالیاتی دارند انجام شده و در حال حاضر در حال شناسایی آن‌ها هستیم، تصریح کرد: باید تفکیک میان مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده قائل شد.
 
مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در مالیات بر عملکرد، حوزه گردشگری معافیت ماده ۱۳۲ را دارد اما برای مالیات بر ارزش افزوده معافیتی لحاظ نشده است، تاکید کرد: حداکثر مساعدت را با تمام مجموعه‌های فعال در حوزه گردشگری که در اثر شیوع کرونا خسارت دیده اند، خواهیم داشت.

مدبرنیا با اشاره به اینکه اگر کسی درآمد نداشته باشد قطعا مالیاتی برای او تعیین نمی‌شود، اظهار کرد: فعال اقتصادی باید زمانی توقع پذیرش زیان را داشته باشد که دفاتر، اسناد و مدراک ارائه گردد. قطعا بدون ارائه مستندات زیان مورد قبول نیست، چرا که کارشناسان سازمان امور مالیاتی باید به دستگاه‌های نظارتی پاسخگو باشند.
 
او افزود: فعالان اقتصادی باید به گونه‌ای عمل کنند که منجر به پرداخت مالیات علی الراس نشوند.
 
مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی ادامه داد: فعالان اقتصادی شناسنامه دار باید در شناسایی متخلفان که فرار مالیاتی دارند به سازمان امور مالیاتی کمک کنند. سامانه ۱۵۲۶ در این رابطه پذیرای گزارشات این حوزه است.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.