با توجه به کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو از کارخانه تا حاشیه بازار همچنان تفاوت چشمگیری دارد.

به گزارش   خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفته است و آنطور که مشخص است شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار هستیم. اما کماکان قیمت این محصول نسبت به اردیبهشت ماه امسال گران است.  

۲۰۶ تیپ ۲ در اردیبهشت ماه امسال حدود ۱۶۰ میلیون تومان بود که اکنون به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است. همان اردیبهشتی که وعده دادند با برگزاری قرعه کشی‌ها قرار است، قیمت‌ها کاهشی شود.  

تولید کننده سود منطقی دارد

شیوا رئیس شورای رقابت در جلسه ستاد تنظیم بازار که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: تلاشمان بر این است که تولید کننده خودرو سود منطقی داشته باشد و به مصرف کننده هم به قیمت واقعی برسد.  

در اردیبهشت ماه که این طرح اجرا شد، پراید ۷۰ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۶۰ میلیون تومان و و ساینا ۹۰ میلیون تومان بود، بعد از برگزاری قرعه کشی‌ها ۲۰۶ به ۱۸۰ میلیون تومان، پراید به ۱۰۰ میلیون تومان و ساینا به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده است.  

نه تنها قیمت خودرو کاهش پیدا نکرد، بلکه قیمت کارخانه هم دنبال روی آن افزایشی شد و اکنون ایران خودرو پژو ۲۰۶ را ۱۱۰ میلیون تومان می‌فروشد، اما همین خودرو در بازار آزاد ۱۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که خود این نشان دهنده تفاوت قیمت بین کارخانه تا حاشیه بازار است.  

گزارش - خودرو ارزان شد/ قیمت کارخانه ثابت ماند

قرعه کشی باعث تحریک بازار خودرو می شود

کارشناسان خودرو معتقد هستند که قرعه کشی قرار بود تقاضا را کم کند، اما اکنون باعث تحریک آن شده است. ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: روشی مانند قرعه کشی متاسفانه به جای اینکه باعث کنترل تقاضا در بازار شود، باعث تحریک آن شده است. این بازار نیاز به برنامه ریزی‌های دیگری دارد که نیاز است مسئولان به این بازار ورود کنند.

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از موضوعات و مسائلی که در چند سال اخیر در صنعت خودرو مطرح بوده، اختلاف قیمت خودرو از درب کارخانه تا حاشیه بازار است. این موضوع دلایل متفاوتی دارد که دلیل آن عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است.

او بیان کرد: عرضه خودرو در چند سال اخیر از تقاضا بسیار کمتر بوده و عطش بازار به خرید خودرو موجب افزایش قیمت شده است. بنابراین، تا مادامی که این مشکل حل نشود، به نظر می رسد این موضوع یعنی اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار باقی خواهد ماند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: باید برای این مشکل به صورت ریشه ای راه حلی در نظر گرفته شود و فکری به حال آن کرد. به نظر می رسد راه حل این مشکل تناسب کردن بین عرضه و تقاضا باشد، چه از طریق تولید داخل چه از طریق واردات، باید به این عطش پاسخ داد. 

قاسمیان بیان کرد: بدیهی است که اگر تناسب تولید و عرضه با تقاضا انجام شود، شاهد اتفاقات مثبتی در بازار خواهیم بود چرا که موجب ایجاد اشتغال، عدم خروج ارز و داخلی سازی می شود که در هر صورت باید فکری به آن شود. در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل عرضه بیش از تقاضا، خودروسازان مجبور می شوند خودرو را با سود صفر درصد با اقساط بلند مدت تحویل دهند تا تولید را حفظ کنند. 

گزارش - خودرو ارزان شد/ قیمت کارخانه ثابت ماند


بیشتر بخوانید


او افزود: ریشه ای ترین راه حل برای این مشکل ایجاد یک تناسب بین عرضه و تقاضاست. بنابراین این موضوعاتی که اخیرا مطرح می شود مانند عرضه خودرو در بورس، اما واگرهایی دارد. برخی اعتقاد دارند با  عرضه خودرو در بورس اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار کم می شود اما به نظر صحیح نیست، چرا که حالت مزایده ای که در بورس وجود دارد و فضای احساسی که ایجاد می شود، به این عطش دامن زند و شرایط را از قبل بدتر خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: البته تنها تفاوتی که موضوع عرضه خودرو در بورس دارد، این است که سود ناشی از اختلاف قیمت درب کارخانه تا حاشیه بازار، به جای اینکه به جیب دلالان برود، به سمت کارخانه سرازیر می شود که این کار منشا مشکلات و مفسده های دیگری خواهد بود.

قاسمیان گفت: بنابراین ریشه ای ترین راه حل برای اینکه اختلاف قیمت تا کارخانه را حذف کنیم، ایجاد تناسب صحیح بین عرضه و تقاضا است و اینگونه عطش مشتری کم خواهد شد. 

حال با وجود اینکه بسیاری خودرو خود را تحویل گرفته اند، اما برخی هم هنوز خودرو را تحویل نگرفته اند، یکی از خریداران خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از سال گذشته خودرو ۲۰۶ ثبت نام کرده ام، اما تاکنون این خودرو را تحویل نگرفته ام و حتی دعوتنامه‌ای دریافت نکرده ام.

در این ۹ ماه فرمول‌ محاسبه قیمت خودرو تغییرات زیادی داشت و نه تنها آن قانون ۱۰ درصد اجرا نشد، بلکه فرمول افزایش قیمت کارخانه که هر ۳ ماه یکبار بود تغییر کرد.  

شیوا رئیس شورای رقابت گفت:  مدتی است مسائل مختلف در خصوص خودرو مطرح می‌شود و هر فردی نظرات جداگانه‌ای دارد. شورای رقابت هیچ سخنگویی ندارد به جزء رییس شورا  که مسئول است.

او بیان کرد: یکی از وظایف شورای رقابت  این است که تا آنجا که می‌تواند برای بازار‌های رقابتی برنامه ریزی کند و بازار را رقابتی کند. شورا وظیفه دارد برای کالا‌های انحصاری، قیمت تعیین کند.

گزارش - خودرو ارزان شد/ قیمت کارخانه ثابت ماند

شیوا ادامه داد: باید شرکت‌های مختلف به این بازار رجوع کنند تا بازار رقابتی شود، خودرو بازاری دارد که می‌توان آن را رقابتی کرد. تولید کنندگان بیشتری باید به این بازار اضافه شوند.

 برای قیمت گذاری تعدادی از خودرو‌ها فرمولی متفاوت با دستور العمل در نظر گرفته شده است. آزادسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار رقابتی داشته باشیم و خودرو‌ها رقیب دیگری در شرکت‌های تولید کننده  وجود داشته باشد. اکنون ۳ خودروساز دیگر به ۲ خودروساز بزرگ‌اضافه شده اند و به دنبال تقویت خودروهایشان هستند. مقرر شده خودروسازان ۵۰ درصد تولید را افزایش دهند و خودروسازان بخش خصوصی از این دستورالعمل تبعیت خواهند کرد.

او ادامه داد: امسال باید موانع تولید را رفع کنیم. ۲ خودروساز اظهار می‌کنند که زیان می‌دهند و بحث‌های مفصلی در این خصوص مطرح کرده اند. یکی‌از بحث‌ها در اقتصاد صرف به مقیاس است، یعنی هر چه تولید افزایش یابد هزینه تولید کاهش می‌یابد.

شیوا گفت: حمایت بسیار خوب از تولید می‌کنیم و خودروسازانی که به بازار رقابتی اضافه می‌شوند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. آنچه با خودروسازان صحبت شده، خودرو‌ها را به ۲ دسته تقسیم کرده ایم. گروه اول خودر‌وهایی هستند که در گذشته وجود داشتند و گروه دوم  شامل خودرو‌های می‌شود که جدید تولید شده است.

به موازات این طرح مجلس هم به ساماندهی بازار خودرو ورود کرد، اما هنوز خروجی نداشته است. همه این طرح‌ها که به نتیجه نرسیده دست نهاد‌های نظارتی را هم بسته است.  

دست سازمان تعزیرات برای رسیدگی بسته است!

رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات معتقد است که اکنون دست سازمان تعزیرات برای رسیدگی که مشکلات صنعت خودرو بسته است.  

با همه فرمول‌ها و برنامه ریزی‌هایی که تصمیم گیران صنعت خودرو برای این بازار پر مشتری انجام دادند تا آن را کنترل کنند، اما در آن موفق نبودند، بازار خودرو روند کاهشی به خود گرفته است و به نظر می‌رسد ادامه دار باشد.  

گزارش از فائزه شعبانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
بنظر من قیمت‌های باید اینجوری باشه پراید 4میلیون، پژو405، 7میلیون،پارس8میلیون، 206تیپ5، 8میلیون ساینا7میلیون کوئیک آر7/5میلیون، دناتوربوپلاس10 میلیون، نیسان زامیاد8میلیون اریسان کلا جمع کنن، شاهین9میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۰۸:۴۱ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
چه خبر از دنا پلاس های نمایندگان مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
خودرو ۱۲۰ درصد با ارزان بشه ؟۲۲۰درصد گران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
مسوولین محترم هر طرحی که در دنیا اجرا میشه و نتیجه داده ، مثلا قرعه کشی باعث کنترل تقاضا میشه، تو ایران کاربرد نداره ، واقعا که...
بُزززززززززززززززز آوردین
Iran (Islamic Republic of)
ه‍ادی
۰۱:۱۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
چرا تا دلار بالا رفت قیمت کارخانه بالا رفت حالا چرا قیمت پایین نمیارین،
روزی که شاهین سایپا ثبت نام کرد160ملیون با دلار16تومان،الان دلار23تومان باید بده شاهین 230ملیون نه267،پول مردم را هم به نرخ تورم دلار حساب کنند،تفاوتش را بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
چرا دلار اومده پایین قیمت خودرو نمیارن پایین کسی جوابگو نیست نه
Iran (Islamic Republic of)
مهندس نصیروندمغان گرمی
۲۳:۵۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
سلام.قیمت کارخانه ای خودرو باید به یک دهم و قبل روی کارامدن دولت تدبیروامید کاهش یابد تا کمی عادلانه شود،تکنولوژی این خودروها مربوط به سه دهه پیش است،در هیچ کشوری تولید نمیشود،بی کیفیت بوده و امنیتی ندارد،باید تمام مافیاها،دلالان و مسئولین نفوذی فاسد در گرانی خودرو شناسایی ومحاکمه و اموالشان مصادره شود،فروش خودروها فقط بصورت قرعه کشی و به افراد فاقد خودرو باشد.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
پراید پنج میلیون. دویست و شش دوازده میلیون. پژو پارس بیست میلیون باید بشه. قیمت ها باید برگرده قبل از روی کار اومدن اصلاح طلبان.
Iran (Islamic Republic of)
......
۲۲:۴۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
لعنت بر باعث و بانی همه گرونی ها لعنت بر اونایی که دارن پول مردم رو میخورن و حق ناس میکنن خودشون خوب میدونن کی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
باید درب ایرانخودرد و سایپا گل گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
تو اینهمه مدت عرضه نکردین یدونه قیمت خودرو رو کنترل کنین
Iran (Islamic Republic of)
۹۹
۲۲:۲۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
به اینا نمیگن خودرو ....میگن ارابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
به لگن های داخلی میگن خودرو و ماشین؟
Iran (Islamic Republic of)
مردم فریب نمیخورن
۲۲:۲۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
مسئولین دیگه مردم فهم و هوشیار هستن دیگه مثل دوران تیر گمان نیست که همه چیز گران باشه به خصوص خودروهای افتضاء
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
سلام خواهشا به فکرمردم ملتتون باشین واقعابعضی ها نون شب ندارن چه برسه به ماشین آهای کجایین مسئولان کشور
آخرین اخبار