افزایش ۲۰ درصدی جرائم مرتبط با خرید و فروش اینترنتی در چهارمحال و بختیاری + فیلم

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) چهارمحال و بختیاری، از افزایش ۲۰ درصدی جرائم مرتبط با خرید و فروش اینترنتی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به دنبال شیوع کرونا، هزاران نفر جان خود را از دست دادند و بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شد، اما کسب و کار‌های اینترنتی از این وضعیت سود بردند.


بیشتر بخوانید


مردم این روز‌ها تمایل دارند کالا‌های اساسی مورد نیاز خود را درب منزل حویل بگیرند و در نتیجه شرکت‌های خدماتی و فروش کالا فعال شدند و به طبع آن جرائم اینترنتی هم افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۲۰ درصدی جرائم مرتبط با خرید و فروش اینترنتی در چهارمحال و بختیاری

سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) چهارمحال و بختیاری، از افزایش ۲۰ درصدی جرائم مرتبط با خرید و فروش اینترنتی در استان خبر داد.

او با اشاره به اینکه تبلیغات برخی فروشگاه‌های اینترنتی اغواکننده و غیرواقعی است افزود: مردم در استفاده از این فروشگاه‌ها مراقب باشند و نحوه ارائه خدمات را به درستی ارزیابی کنند.

عسگری اضافه کرد: در سال‌های گذشته به منظور کاهش هزینه‌ها، عرضه سریع و مناسب کالا و خدمات، تاکید بسیاری بر رونق بخشی به کسب‌وکار‌های اینترنتی وجود داشت که با شیوع ویروس کرونا این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

او با بیان اینکه حمایت از کسب‌وکار‌های اینترنتی به‌صورت جدی دنبال می‌شود، افزود: حفظ امنیت این فضا و جلوگیری از انتشار اطلاعات مشتریان و نقض حریم خصوصی آنان از مهمترین موضوعاتی است که برای حمایت از کسب‌وکار‌های اینترنتی در دستور کار پلیس فتا قرار دارد.

عسگری گفت: در حال حاضر راه‌اندازی صفحه‌های مجازی و فروش کالا در این فضا افزایش یافته است و در صورتی که ایجادکنندگان این صفحات در ارائه خدمات مرتکب جرم شوند، به عنوان کسب‌وکار غیرقانونی شناخته شده و با هماهنگی مراجع قضایی با آن‌ها برخورد می‌شود.

لزوم دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای کسب و کار‌های اینترنتی

در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیرساخت‌های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب کار‌های اینترنتی را بر عهده دارد.

علی بهداروند کارشناس فضای مجازی اداره امور اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به فعالیت ۲۴ شرکت تولید محصول و بازاریابی الکترونیکی در کشور افزود: از مجموع این شرکت‌ها، تاکنون چهار شرکت تولید محصول و بازاریابی شبکه‌ای در استان مجوز فعالیت را دریافت کرده‌اند که با لغو مجوز فعالیت یکی از این شرکت‌ها، هم‌اکنون سه شرکت فعالیت خود را در استان ادامه می‌دهند.

او با بیان اینکه شرکت‌های تولیدی برای فعالیت در فضای مجازی و بازاریابی شبکه‌ای باید علاوه بر اخذ نماد اعتماد الکترونیک، پروانه کسب را نیز از اتحادیه کشوری کسب‌وکار‌های مجازی دریافت کنند، افزود: هر شرکت برای ادامه فعالیت خود در شهرستان‌ها نیز نیازمند دریافت مجوز‌های جداگانه از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها است.

بهداروند مشکل عمده مراجعه‌کنندگان به فروشگاه‌های اینترنتی و بازاریابی‌های شبکه‌ای در چهارمحال و بختیاری را پرداخت وجه در قبال حق عضویت و حضور در باشگاه مشتریان عنوان و اضافه کرد: بر اساس اعلام مرکز امور اصناف و بازرگانان کشور، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای که در فضای مجازی کالا‌های خود را به فروش می‌رسانند، در صورت عرضه کالا و خدمات در حوزه‌های بیمه، گردشگری، سلامت، باشگاه‌های مشتریان و تخفیف‌های گروهی، مرتکب تخلف شده‌اند و این شرکت‌ها مجوزی برای دریافت مبلغ در این زمینه‌ها را ندارند و ارائه خدمات چند سطحی آن‌ها غیرقانونی است.

او بر ضرورت افزایش آگاهی و اطلاعات عموم مردم در رابطه با چگونگی فعالیت شرکت‌های تولید و عرضه محصولات اینترنتی و بازاریابی‌های شبکه‌ای نیز تأکید کرد و افزود: مردم پیش از سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها و شبکه‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های اینترنتی دبیرخانه نظارت بر عملکرد شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و کسب‌وکار‌های مجازی به نشانی http://www.easnaf.ir، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به نشانی http://www.ecommerce.gov.ir و سامانه اتحادیه کشوری کسب‌وکار‌های مجازی به نشانی https://ecunion.ir فهرست آخرین مجوز‌های صادر شده در این رابطه را مشاهده کنند.

بهداروند یادآور شد: سامانه پیامکی به شماره ۳۰۰۰۶۰۸۲ نیز برای پاسخگوی سؤالات مردمی در این زمینه راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.