میگوی پرورشی بوشهر حامی می‌خواهد

پرورش دهندگان میگو می‌گویند پرورش این آبزی می‌تواند تولید را در بوشهر رونق دهد و اشتغال پایدار بیافریند به شرطی که از آن حمایت شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، استان بوشهر رتبه نخست تولید میگوی پرورشی را در کشور دارد. برداشت این آبزی اواخر شهریور شروع می‌شود و آبان پایان می‌یابد.

امسال از پنج هزار و ۶۰۰ هکتار استخر یا مزرعه پرورش میگو در استان بوشهر، ۲۳هزار و ۶۰۸ تن میگو برداشت شد که ۱۰ درصد بیشتر از پارسال بوده است.

حدود ۹۰ درصد میگو‌های پرورشی بوشهر صادر می‌شوند.

تاخیر در تامین لارو یا بچه میگو، مشکل تامین غذا، سرما و بیماری لکه سفید مشکلاتی بودند که امسال پرورش دهندگان بوشهری با آن‌ها دست و پنجه نرم کردند. مشکلاتی که برخی از آن‌ها مربوط به امسال نبوده و در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است.

مشکلات ادامه دار پرورش دهندگان میگو

عباسی یکی از پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر، گسترش این صنعت را مسیری مطمئن برای استفاده از زمین‌های غیرقابل کشت، رونق تولید و اشتغال پایدار، عنوان کرد و گفت: با این حال مسئولان از صنعت پرورش میگو حمایت نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید


او تامین به موقع غذای میگو را یکی از دغدغه‎‌های پرورش دهندگان برشمرد و افزود: چرا در زمان ذخیره لارو میگو باید با کمبود غذا دراستان رو به رو شویم و مجبور باشیم که غذا را با قیمت گزاف از جا‌های دیگر تامین کنیم.

این پرورش دهنده میگو ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما، تامین لارو یا بچه میگو است که اکنون سه سال است با آن دست به گریبانیم و بار‌ها مشکلمان را به گوش مسئولان استان و کشور رسانده‌ایم، اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

عباسی کمک به تامین سرمایه در گردش را یکی دیگر از خواسته‌های پرورش دهندگان بیان کرد.

غذای میگو به اندازه کافی نیست

اسکندر گلستانی رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر نیز گفت: هشت مجتمع فعال پرورش میگو در استان داریم که از شمال تا جنوب استان هستند؛ بویرات، بندرریگ، رودشور، حله، شیف، دلوار ۱ و ۲، مُند، بنک-بردستان.

او افزود: ۳ تا ۴ کارخانه تولید غذای میگو در استان داریم، اما نمی‌توانند نیاز مزارع را تامین کنند و پرورش دهندگان باید غذای مورد نیاز میگو‌ها را از استان‌های دیگر از جمله اصفهان و چهار محال و بختیاری تامین کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر عنوان کرد: بخشی از مواد اولیه غذای میگو وارداتی است، اما بقیه در داخل وجود دارد.

تامین آب و برق دغدغه همیشگی پرورش دهندگان

گلستانی یکی دیگر از مشکلات صنعت پرورش میگو در استان را مشکل تامین آب آشامیدنی و برق بیان کرد و ادامه داد: هزینه انرژی در قیمت تمام شده تولید تاثیر زیادی دارد. بهترین راه برای تامین انرژی مورد نیاز صنعت پرورش میگو، برق است.

او گفت: در برخی مراکز پرورش میگو برق رسانی اجرا نشده و در برخی مراکز هم که برق رسانی شده مانند شیف و دلوار، برقی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، پاسخگو نیست.

رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر افزود: همچنین لوله کشی آب آشامیدنی چندین سال است که در برخی مزارع پرورش میگو اجرا شده، اما هنوز به این مزارع سهمیه آب اختصاص داده نشده است. پرورش دهندگان باید برای خرید یک تانکر ۱۰ هزار لیتری آب، ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

گلستانی از مسئولان شیلات خواست با اداراتی که باید به مزارع پرورش میگو خدمات ارائه دهند، هماهنگی کنند تا مشکلاتی مانند آب و برق تولید را دچار چالش نکند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.