کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

قیمت‌گذاری دستوری مهمترین تهدید برای اقتصاد و بازار سرمایه

دارابی گفت: قیمت‌گذاری دستوری مهمترین تهدید برای اقتصاد و بورس است که اکنون در سطوح مختلف اقتصاد شاهد آن هستیم.

به گزارش  خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص وضعیت بورس تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری و خارج از ضابطه بازار، بزرگترین تهدید علیه اقتصاد کشور و بازار سرمایه به شمار می رود.

او ادامه داد: در حال حاضر در سطوح مختلف قیمت‌گذاری دستوری داریم،  از نرخ بهره بانکی گرفته تا بخش فولاد و پالایشی و صنایع غذایی و خودرو ، همگی قیمت گذاری دستوری دارند. وقتی ابزارهای بازار از کار می افتد و بازار تابع قیمت دستوری می شود ارزش قیمت گذاری بازار را از بین می رود و بین شرکت ها و بازار یک رانتی به وجود می آید مثل حوزه خودرو و شکر.

دارابی با بیان اینکه نرخ سود بانکی در بازار سرمایه تاثیرگذار است گفت: وقتی نرخ سود بین بانکی یکباره از ۸.۵ درصد به ۲۲ درصد  برسد، پیغامی به بازار می دهد که تولید دیگر صرفه اقتصادی ندارد و پول باید در بانک ها برود.

این کارشناس بورس در خصوص تاثیر نرخ ارز بر بازار توضیح داد: نرخ دلار چه باشتاب  بالا برود چه پایین، به ضرر تولید است.

او افزود: بانک ها تابع اجرای سیاست گذاری های کلان هستند، در هیچ جای دنیا قیمت گذاری دستوری تعیین نمی شود.

دارابی بیان کرد: به منظور ایجاد ثبات در بازار سرمایه باید برای سرمایه گذار چشم انداز روشن قابل اتکا تا ۴ سال آینده ایجاد کنیم.


بیشتر بخوانید


 

انتظار سهامداران از دولت و مجلس برای حمایت از بازار بورس

در ادامه برنامه شمس، دیگر کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سهامدارن و سرمایه گذاران از دولت، مجلس، بانک مرکزی و ارگان‌ها و نهاد‌های سیاست گذار انتظار حمایت دارند. اجتناب از سیاستگذاری ناگهانی و شتابزده ، ثبات نرخ ارز و بهره بانکی از انتظارات سرمایه گذاران است.

شمس ادامه داد: در بازار سرمایه فاکتور ریسک و بازده در کنار هم قرار دارند و حضور سرمایه گذاران در آن به شفافیت بازار کمک می کند.

او با انتقاد از قیمت‌های دستوری گفت: اگر می خواهیم بازار سرمایه به ثبات برسد، اگر قرار است نرخ ارز تغییر کند یا بهره بانکی تغییر کند، این کار باید در بلند مدت و با برنامه ریزی قبلی انجام بپذیرد، قیمت گذاری‌ها و سیاستگذاری‌های ناگهانی تمام فاکتور‌های تحلیل و ارزش‌گذاری بازار را بی اثر می‌کند.

شمس با توصیه به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری غیر هیجانی و غیر مستقیم گفت: کلیت بازار سرمایه در وضع فعلی قابل اتکاست و سهام ارزنده هنوز در بازار وجود دارد.

سرمایه گذاران نگاه بلندمدت به بازار سرمایه ندارند

در ادامه اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس بیان کرد: نگاه بخش بزرگی از سهامداران بازار سرمایه در ایران برخلاف استانداردها، نگاه بلند مدت نیست.

او ادامه داد: بازار سرمایه دستخوش معاملات نوسانی است. روند این بازار طی یک سال و نیم گذشته عجیب بوده و رفتارهای هیجانی در بازار زیاد بوده است. نگاه بلند مدت به این بازار نیست و معاملات بر اساس نگاه کوتاه مدت صورت گرفته است.

او در خصوص تهدید قیمت گذاری دستوری برای بورس اظهار کرد:  وقتی قیمت محصول شرکتی، دستوری اعلام می شود، سود شرکت ها تغییر می کند و این امر روند بازار را بر هم می زند.

این مقام مسئول گفت: ما مخالفتی با آزادسازی قیمت‌ها نداریم آن چیزی که زیانبار بوده و موجب نگرانی می شود، تغییرات ناگهانی نرخ هاست.

عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: تورم دو رقمی و جهش های ناگهانی نرخ ارز باعث می شود سیاست گذار  بخواهد از طریق قیمت گذاری بازار را کنترل کند در حالی که اگر سیاست گذاری اقتصادی درست باشد دیگر تورم و جهش نرخ ارز به وجود نمی آید.

اسلامی بیدگلی در خصوص آینده بازار بورس بیان کرد:  بازار سرمایه ریزش زیادی داشته و آینده بازار به این امر بستگی دارد که وضعیت رشد اقتصاد بین الملل ایران چگونه شود.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر با توجه به فاکتورهای اقتصادی، سهام ارزنده در بازار وجود داشته و فرصت سرمایه گذاری هم وجود دارد.

عضو شورای عالی بورس بیان کرد: بازار سرمایه قطعه ای از پازل اقتصاد ایران است البته همزمان با متغیر ها حرکت نمی کند اما از آنها تاثیر می گیرد. اگر در آینده اقتصاد کشور به درستی کار نکند بازار سرمایه هم به مشکل بر می خورد.

او در خصوص عملکرد بازارگردان ها گفت: تلاش شد برخی گره های بازار سرمایه از طریق بازارگردان ها باز شود اما شرکت های ما تمرین زیادی برای بازارگردانی نداشتند.

اسلامی بیدگلی افزود: در کل بازارگردانی را ناموفق نمی بینم و این فرصت وجود خواهد داشت که بازارگردانی به نقدشوندگی بازار کمک کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
همه هیاهوی مجلس فقط دو روز بورس رو مثبت نگه داشت بورس دوباره منفی شد...با عوض شدن رئس بورس مشکل سهام داران حل نمبشود مشکل رو اساسی حل کنید این دردی از مردم خل نمیکند
آخرین اخبار