در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

واکنش شاخص بورس بر استعفای قالیباف اصل؛ حقیقی‌ها خریداران دو روز گذشته بورس

امیر باقری گفت: متاسفانه همیشه سیاستمداران سعی می‌کنند، از هر جوی در انواع بازار‌ها چه ارز چه سرمایه یا هر بازار دیگری سوء استفاده کنند.

امیر علی امیر باقری کارشناس بازار سرمایه در تشریح ارتباط میان استعفای ریاست سازمان بورس و سبز شدن بازار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: پس از رشد سنگین بازار سرمایه در ابتدای سال ناشی از تورم انتظاری و تورم زمینه و ورود قیمت‌ها به فاز بیش خرید، بازار دچار اضافه پرش قیمت‌ها شد؛ بنابراین با وقفه‌ای کوتاه روند نزولی در بازار شکل گرفت و قیمت‌ها به محدوده بیش فروش نفوذ کردند. این صعود و نزول سنگین در محدوده وسیعی از قیمت‌ها منجر به شکل گیری تحلیل‌های متنوعی چه از حیث شکلی و چه محتوایی شد. نظر به ضریب نفوذ بازار سرمایه در بین آحاد مردم عده‌ای تلاش کردند با بهره برداری سیاسی در جهت اهداف خاص سیاسی خود حرکت کنند.

او در ادامه عنوان کرد: ابرروند‌ها عمدتا دلایل اقتصادی داشته و در راس آن‌ها انتظارات تورمی یا رکودی بلندمدت قرار دارند؛ بنابراین گره زدن آن‌ها با افراد، دادن آدرس غلط به بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: آقای قالیباف اصل پیشینه اجرایی مقبولی در ارکان بازار سرمایه داشته است و نباید صعود‌ها و نزول‌ها را متکی به اشخاص دانسته و به آن‌ها گره بزنیم. از دو روز پیش سمت تقاضا با محوریت ورود نقدینگی حقیقی‌ها در بازار سنگین شد. چراکه بازار به سطوح جذاب قیمتی رسیده و هرمحرک خبری بر کلیت بازار اثر می‌گذارد. باید در نظر داشت مقصر اصلی نزول اخیر بازار در وهله اول اضافه پرش بازار در ابتدای سال و ورودش به فاز بیش خرید و خرید‌های هیجانی بود که عمدتا از سمت حقیقی‌های بازار صورت گرفته بود. دوم، مبحث کنترل نسبی تورم زمینه و تورم انتظاری بود که به هر حال با مدیریت همتی رئیس کل بانک مرکزی بر بازار ارز، روشن شدن چشم انداز سیاسی و احتمال بازگشت آمریکا به برجام و نگرش زاویه دار بایدن نسبت به ترامپ حاصل شد.

او در ادامه بیان کرد: نهایتا فشار فروش در کلیت بازار آشکار شد و این اضافه پرش باز پس گرفته شد و نزول بازار شکل گرفت. گره زدن مطلق این روند سنگین به یک شخص، خواه وزیر اقتصاد و یا ریاست سازمان چندان مبنای تحلیلی ندارد. البته در این میان باید به چند نکته توجه کرد، یک سری دستورالعمل‌های اجرایی و فشار‌هایی بر شرکت‌ها تحمیل شد که یک نمونه آن شیوه نامه تنظیم بازار فولاد بود. این مقوله از طرفی EPS فولادی‌ها را تحت تاثیر قرارداد و از طرفی دیگر نگرانی‌هایی را در کلیت بازار از تسری قوانین تحمیلی بر سایر صنایع برانگیخت.

این کارشناس در توضیح تاثیر کشمکش‌های سیاسی بر مدیریت ارکان بازار و روند قیمت‌ها گفت: متاسفانه عیان شدن درگیری‌ها و کشاندن آن به صحن بازار و تبدیل بازار به صحنه تسویه حساب‌های سیاسی نهایتا منجر به افزایش ریسک بازار، زیان سهامدار خرد و روی گردان شدن آن‌ها از بازار سرمایه خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او در ادامه افزود: از آنجا که معیشت مردم ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد دارد، بنابراین اقتصاد همیشه در راس توجهات عامه مردم قرار می‌گیرد. در این میان برخی از سیاسیون از مقولات اقتصادی در جهت همراه کردن خیل مردم با اهداف سیاسی بهره می‌جویند و اتمسفر اقتصادی را به سمت فضای سیاسی سوق می‌دهند. گفتنی است مقام معظم رهبری بار‌ها بر حل مسائل سیاسی بین سیاسیون و پرهیز از علنی کردن آن و کشاندن این مناقشات به سطح جامعه و معیشت مردم تاکید فرمودند.

امیرباقری گفت: بررسی ترکیب جریان نقدینگی دو روز اخیر حاکی از ورود نقدینگی از سمت حقیقی‌ها به بدنه بازار است؛ چراکه جذابیت قیمتی ناشی از قرارگیری قیمت‌ها در فاز بیش فروش و ثبات نسبی نرخ ارز اقلا در کوتاه مدت می‌تواند بخشی از ریزش اخیر را ترمیم کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان یادآور شد: حمایت واقعی از بازار مترادف با حمایت از شرکت‌ها و کلیت اقتصاد است. پرهیز از وضع قوانین خلق الساعه، افزایش حاشیه امنیت سرمایه گذاری، ارائه مشوق‌ها و معافیت‌ها و نهایتا دوری از خودتحریمی است که تاثیر خود را بر سودآوری شرکت‌ها و نهایتا کلیت بازار نشان خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار