کتاب خواندن از جمله صفاتی است که اکثر ما علاقه داریم تا واجد این صفت باشیم اما بیشتر ما وقتمان را صرف خواندن کتاب نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب خواندن از جمله صفاتی است که اکثر ما علاقه داریم تا واجد این صفت باشیم. اما بیشتر ما وقتمان را صرف خواندن کتاب نمی کنیم. از شاخص های مهم هر کشوری برای ارزیابی سواد آن کشور میتوان به سرانه مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد. منظور از مطالعه کردن فقط کتاب های درسی و دانشگاهی نیست.

اما پیش از هر چیزی باید دید که چه عواملی باعث میشود تا شما مطالعه نکنید تا درصدد رفع آنها برآیید:

۱) مطالعه برای ما خسته کننده است .

۲) خواندن کتاب را شروع می کنیم ولی آن را به پایان نمی رسانیم.

۳) مطالعه کردن در زمان کوتاه برای اکثر ما لذت بخش نیست.

۴) فکر می کنیم سرعت مطالعه کند است و پیشرفت نداریم.

۵) در هنگام کتاب خواندن تمرکز نداریم.

۶) بیشتر کتاب هایی که مطالعه میک نیم به توصیه دیگران است.

۷) در زمانی که تصمیم می گیریم مطالعه کنیم کتاب خوبی در اختیار ما نیست.

۸) مطالعه کتاب حوصله بسیاری می خواهد که از توان بعضی افراد خارج است.

در مورد نکات بالا، موارد زیر را در نظر بگیرید:

همیشه لازم نیست کتابی را که می خوانید به پایان برسانید...

بعضی اوقات ممکن است چند کتاب بخرید و بخوانید و در نیمه آن را رها کنید. نگران نباشید ایراد از شما نیست شاید کتاب جذاب و خوبی پیدا نکردید.  اطمینان داشته باشید که بعد از مدتی که سلیقه خود را در کتابخوانی بشناسید کتاب های نصفه سهم کمتری پیدا می کنند.

در مورد کتاب هایی که می خوانید با دیگران صحبت کنید...

یکی از لذت هایی که بیشتر کتابخوان ها تجربه می کنند صحبت کردن با افراد دیگر در مورد کتاب هایی است که خوانده اند. شما نیز این فرصت را از دست ندهید. اکر فرصت ندارید و یا نمی توانید با دیگر افراد بنشینید و صحبت کنید یک وبلاگ برای خود راه بیاندازید. پس از مطالعه هر کتاب می توانید خلاصه آن یا نظرات خودتان را در وبلاگ بنویسید.

همیشه یک کتاب همراه خود داشته باشید...

بسیاری از کتابخوان ها در یک ویژگی مشترک هستند به جای آنکه این افراد روزانه ساعت و مکان خاصی را داشته باشند تا در آن کتاب بخوانند همراه خودشان همیشه یک کتاب دارند تا در فرصت های کوتاه نیز به مطالعه بپردازند.

شاید برای شما رها کردن بیشتر تفریح ها یا سرگرمی ها در یک زمان و مکان مشخصی سخت باشد اما خواندن کتاب در هنگامی که در مترو یا اتوبوس به انتظار نشسته اید جذاب تر است.

کتاب های خوب بخوانیم!

در آغاز باید موضوع مورد علاقه خودتان را پیدا کنید. بعد از آن تحقیق خود را برای پیدا کردن کتاب خود شروع کنید که ارزش وقت گذاری و هزینه کردن را داشته باشد.

بعد از نویسنده و موضوع، ترجمه نیز تاثیر زیادی دارد.

اگر به تازگی شروع به مطالعه کرده اید میتوانید کتاب هایی مانند: قلعه حیوانات، شازده کوچولو، ملت عشق و دنیای سوفی را شروع کنید.

کتاب های تاریخی این امکان را به فرد می دهد در زمان سفر کند و با استفاده از تجربیات گذشته دید عمیقی نسبت به اتفاقات پیش روی خود داشته باشد.

کتاب های داستانی عمیق ترین درک نویسنده را از زندگی در خود اختصاص داده است و به فرد این امکان را میدهد که از یک دید دیگر به مسائل نگاه کند و زندگی های دیگر را نیز تجربه کند.

مزایای مطالعه کتاب

فواید کتاب خوانی:

کتاب خوانی قوه تخیل فرد را تقویت می کند. بیشتر چیز هایی که انسان ساخته است اول در رویاهای خود دیده بوده است.

در بعضی موارد خواندن یک کتاب موجب می شود بینش فرد نسبت به جامعه و زندگی تغییر کند و نقش به سزایی در بهبود زندگی فرد داشته باشد.

علاوه بر این تحقیقات علمی نشان می دهد که یادگیری به وسیله خواندن نسبت به تلویزیون و ویدئو بهتر انجام می گیرد.

چون که خواندن ذهن فرد را به تفکر وا میدارد ولی در تلویزیون و ویدئو مغز به تجسم نیاز ندارد و ذهن فرد در حالت ثابتی می ماند.

مطالعه کردن فایده های بیشماری برای جسم دارد.

همچنین تحقیقات ثابت کرده که مطالعه و کتاب خوانی تاثیر زیادی در ایجاد آرامش دارد نسبت به پیاده روی و گوش دادن به موسیقی .

علاوه بر این افرادی که مطالعه می کنند خواب راحت تری نیز دارند. مطالعه موجب تقویت حافظه می شود و از ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر در سن پیری جلوگیری می کند.

چگونه میتوانید کتاب خوان (تر) شوید؟

برای مطالعه نیازی نیست جملات را حفظ کنید. وقتی کتاب می خوانید مطالب و موضوعات در ناخود آگاه شما می ماند.

از طرفی باعث می شود تا شما بر اساس آن عمل کنید.

پس کتاب خواندن به مرور زمان در رفتار و عملکرد شما تاثیر می گذارد و موجب می شود تا انسان بهتری شوید.

برای مطالعه کردن باید برنامه ریزی کرد اگر هر روز ۴ صفحه بخوانید مفید تر از آن است که یک دفعه ۴۰ صفحه بخوانید.

یک زمان و مکان مشخصی را مد نظر داشته باشید و همیشه در آن کتاب بخوانید. با این کار شما ذهنتان شرطی شده و هنگامی که در آن مکان و زمان قرار گرفتید ذهن تان متمرکز شده و برای مطالعه آماده می شود. سعی کنید کتاب هایی را که می خوانید به آن ها علاقه داشته باشید اگر کتابی که می خوانید برای شما جذابیت نداشته باشد در مطالعه آن دچار مشکل می شوید.

در پایان ...

برای خرید کتاب می توانید به سایت تلکتاب به آدرس اینترنتی telketab.com مراجعه نمایید و کتاب  های مورد نظر خود را با تخفیف خریداری نمایید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار