۲۳ دستگاه، وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را برعهده دارند

قویدل با اشاره به اینکه ۲۳ دستگاه در موضوع پیشگیری از وقوع جرم، نقش و وظیفه دارند، گفت: تمامی بخش‌ها، بایستی با همگرایی و تعامل برای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی گام بردارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در حاشیه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان بردسیر که با حضور مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان برگزار شد، گفت: ۲۳دستگاه در موضوع پیشگیری از وقوع جرم نقش و وظیفه دارند و تمامی بخش‌ها، بایستی با همگرایی و تعامل برای  حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی گام بردارند.

او افزود: ملاک اصلی برنامه ریزی و اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان در سال ۱۴۰۰ بر مبنای نسخه ارتقای سند تحول قضایی خواهد بود.

قویدل جایگاه شورای پیشگیری از وقوع جرم را مهم و تاثیر گذار برشمرد و بیان کرد: اگر شورای پیشگیری کارکرد اصلی خود را داشته باشد، مطمئنا بسیاری از مسائل تبدیل به تهدیدات امنیتی نمی‌شوند که بخواهیم در جلسات دیگری از جمله شورای تامین به دنبال حل آن‌ها باشیم.

او تاکید کرد: مصوبات شورای پیشگیری لازم الاجرا می‌باشند و اگر مصوبات آن پیگیری و اجرایی نشوند، می‌توان به عنوان ترک فعل، اعلام جرم کرد.

معاون رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: مدیران باید بدانند توجه به مسائل اجتماعی و حل مشکلات مردم باید بر مسائل سیاسی ارجحیت داشته باشد.

او تصریح کرد: بایستی اقدامات خیرخواهانه و نیکوکارانه خیران به سمت کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه سوق داده شود و در این مسیر می‌توان از ظرفیت مردم، سمن ها، نخبگان و فرهیختگان، روحانیون، بسیج، مساجد و هیئت‌های مذهبی استفاده کرد.

 رتبه خوب بردسیر در رسیدگی قضایی و اقدامات پیشگیرانه

این مقام قضایی اعلام کرد: برنامه‌های بسیار خوب و ارزشمندی در سطح شهرستان بردسیر اجرا شده است و خوشبختانه مجموعه قضایی در شهرستان از لحاظ رسیدگی قضایی و اقدامات پیشگیرانه رتبه بسیار خوبی در سطح استان کرمان دارد.

او با بیان اینکه شاهد کاهش بسیاری از جرائم در سطح شهرستان بردسیر هستیم، افزود: سهم هر یک از دستگاه‌ها در پیشگیر‌ی از وقوع جرم مشخص است و باید با جدیت نقش خود را ایفا کنند.

قویدل در ادامه با تاکید بر اینکه باید رفع نقاط حادثه خیز جاده ای، وضعیت آسیب‌های اجتماعی خصوصا زنان و کودکان بی سرپرست با اقدام ویژه دنبال شود، بیان کرد: اجرای طرح مهاجر، ایجاد اقامتگاه بین راهی، پیشگیری وضعی و نصب دوربین و مانیتورینگ روستا، تغییر کاربری اراضی، اجرای تبصره ۲ ذیل ماده ۱۰ قانون  از سوی جهاد کشاورزی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، استفاده از ظرفیت مردم و نهاد‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

او بیان کرد: نباید منتظر وقوع آسیب‌ها و جرائم بوده و پس از وقوع آن‌ها تشکیل جلسه داده و تصمیم به انجام کاری بگیریم، در حالی که بسیاری از دستگاه‌ها، اهداف واحد دارند از این رو اتحاد و هم گرایی ضرورت دارد و باید همسو شده و نگاه فرابخشی داشته باشیم ؛ چرا که  گرفتن این رویه کاهش هزینه‌ها و کاهش وقوع جرائم را به دنبال دارد.

معاون رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه اقدامات خوبی انجام شده و مصوبات خوبی داشته‌ایم، گفت: امیدواریم با همگرایی و هم‌افزایی و انسجام و همدلی که بین سیستم اجرایی و قضایی فرهنگی شهرستان و مردم وجود دارد، شاهد نتایج اثربخش آن باشیم.

ساماندهی  کشتارگاه دام سبک و نیمه سنگین بردسیر

مستشار دادگاه تجدید نظر استان کرمان به اقدامات خوبی که در حوزه عمران شهری انجام شده  اشاره کرد و بیان کرد: مجهز شدن شهرستان به سیستم پایش تصویری و ساماندهی کشتارگاه دام سبک و نیمه سنگین که سابقا گزارش‌هایی مبنی بر تهدید بر ضد بهداشت عمومی اعلام شده بود از جمله این اقدامات بوده است.

قویدل بیان کرد: خوشبختانه اقدامات مشترک بسیار خوبی بین دستگاه قضایی شهرستان با اداره منابع طبیعی، بهزیستی، علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، شهرداری، فرمانداری و سایر نهاد‌های فرهنگی شهرستان حول محور اقدامات پیشگیرانه آغاز شده است و این‌ها نتیجه همدلی و انسجامی است که وجود دارد و از مدیریت خوب رییس دادگستری و دادستان در این رابطه قدردانی می‌کنم.

در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان بردسیر موضوعات پیشگیری از سرقت، اقدامات وضعیت انتظامی، کاهش تصادفات و بررسی نقاط حادثه خیز محور‌های مواصلاتی و همچنین موضوعات مرتبط با کاهش اعتیاد و پیشگیری از اعتیاد و همچنین راه‌اندازی مرکز ماده ۱۵ در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار