زینی وند؛

کرمان در حوزه ورزش، جزو استان‌های پیشرو است

استاندار کرمان گفت: خوشبختانه کرمان در حوزه ورزش با دارا بودن تیم‌های بسیار در لیگ‌های مختلف، جزو استان‌های پیشروی کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی زینی وند استاندار کرمان در شورای ورزش همگانی استان کرمان، با مهم خواندن افتخارات ورزشی کرمان در لیگ‌های برتر، قهرمانی و انفرادی بر توسعه متوازن ورزش استان در قالب مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی، ذیل شورای همگانی و نقشه فراگیر زیرساخت‌ها استان تاکید کرد.

او افزود: خوشبختانه کرمان در حوزه ورزش به ویژه فوتبال با دارا بودن تیم‌های بسیار در لیگ‌های مختلف، جزو استان‌های پیشروی کشور است.

زینی وند تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ورزشی استان (چه تیم‌های لیگ برتری، چه ورزش‌های انفرادی و چه ورزش‌های قهرمانی) باید از این پتانسیل، تجربه و افتخارات کسب شده استفاده شود تا کرمان بتواند در سطح رقابت‌های بین‌المللی خودش را ظاهر کند، چرا که به صورت کامل این ظرفیت را دارد.

او با تاکید بر اینکه در هر حرفه، صنعت و کاری که خود را اشباع ببینیم، می‌تواند نقطه آغازی برای آسیب باشد، ابراز داشت: ورزش مانند یک کار صنعتی و تولیدی است که اگر به رقبا، بازار هدف و مخاطب نگاه نکنیم و به روز نشویم از تیم‌های برتر عقب می‌مانیم.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه باشگاه‌های مهم استان کرمان مانند دیگر باشگاه های کشور درگیر مشکلات نیستند، گفت: کرمان در وضعیت منحصر به فردی قرار دارد و نباید اجازه داد دچار حاشیه شود.

زینی وند افزود: ورزش کرمان باید راه حرفه‌ای خود را پیش ببرد به ویژه که رشته‌های تخصصی دیگر در کنار فوتبال شکل گرفته و متولی برای آنها تعیین شده که می‌تواند آینده ورزش استان و تاثیرگذاری آن بر ورزش کشور را به روشنی ترسیم کند.

او خطاب به مسئولان باشگاه های ورزشی استان کرمان تصریح کرد: مسئولان باشگاه‌ها باید با تشکیل تیم‌های حرفه‌ای و علمی با اتاق فکرهای حرفه‌ای در راستای دانش روز ورزش پیش روند.

زینی‌وند، اهمیت ورزش همگانی را بیشتر از ورزش‌های تخصصی به واسطه دربرگیری جمعیت و تاثیرگذاری بر سلامت جسمی و روان جامعه دانست و گفت: ورزش همگانی از تخصصی‌ترین ورزش‌هاست و با قشر گسترده‌ای از سنین ارتباط دارد که باید تخصصی با مخاطبان کار کند.

او بکارگیری و تجمیع امکانات شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان را در راستای ورزش همگانی مورد تاکید قرار داد و افزود: تفاهم‌نامه شهرداری و آموزش و پرورش در زمینه ارتقا و تقویت ورزش همگانی، الگویی برای همه دستگاه‌ها برای فعال کردن و در اختیار قرار دادن همه امکانات استان برای مردم است.

استاندار کرمان گفت: هزینه نگهداری این امکانات نیز باید تعریف شود، در بسیاری از روستاها امکانات ورزشی رها شده‌اند و باید شیوه‌های نگهداری و درآمدزایی را برای سرپا ماندن این امکانات تدوین کرد.

زینی‌وند از فرمانداران و شهرداران خواست: جلسات ورزش همگانی و ستاد ساماندهی جوانان را با جدیت تشکیل داده و همه ظرفیت‌های منطقه را در اختیار ورزش قرار دهند؛ چرا که هزینه و وقت برای ورزش دارای آثار اجتماعی، روانی و اقتصادی بسیار ارزشمندی است.

او به بحث توسعه ورزش‌های روستایی و عشایری در کشور پرداخت و تصریح کرد: متاسفانه ایراد کار بر این است که امکانات ورزشی روستایی مرد محور هستند؛ در حالی که باید به زنان روستایی و جمعیت فعال آنها هم در حوزه ورزش توجه شود.

زینی‌وند بیان داشت: ثروت زیادی در استان کرمان به همت صنایع و بنگاه‌های اقتصادی تولید و خلق می‌شود که در قالب مسئولیت اجتماعی و ارتقای نشاط و سلامت، جلوگیری از حاشیه‌نشینی، رفاه مردم و کسب و کارهای اجتماعی باید به کار گرفته شود.

استاندار کرمان گفت: ثروت‌های استان هم در مسئله زیرساخت متوازن فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و مذهبی باید به کار گرفته شود و هم به منظور جلوگیری از تخلیه روستاها برای مردم کسب و کار اجتماعی راه بیندازیم اما متاسفانه در این زمینه در کشور غفلت کرده‌ایم؛ ضمن آنکه توجه به روستاها مانع از تخلیه و مهاجرت و در نتیجه حاشیه‌نشینی خواهد شد.

زینی‌وند توجه به همه شهرستان‌ها و مناطق استان در توسعه زیرساخت‌های ورزشی را مورد اشاره قرار داد و گفت: احداث ورزشگاه‌های بزرگ و مدرن و حرفه‌ای برای میزبانی استان از رقابت‌های ملی و بین‌المللی امری مهم و قابل تقدیر است؛ اما به لحاظ اخلاقی و وجدانی باید برای فرزندانی که روی سنگلاخ و زمین‌های خاکی بازی می‌کنند، فضای ورزشی مناسب ایجاد کرد.

استاندار کرمان از اقدام صنایع در کمک به ارتقای زیرساخت‌های ورزشی تقدیر کرد و اظهار داشت: در کنار این کار حرفه‌ای، بخشی از درآمدها باید در حوزه تربیت بدنی زیر نظر استاندار به لحاظ جایگاه حقوقی آورده شود که تسلط بر مسائل استان، شورای برنامه‌ریزی و سند آمایش استان و شناخت از زیرساخت‌ها و کمبودها وجود دارد.

او افزود: توسعه متوازن ورزش حتما باید مورد توجه باشد و تاکید داریم که همه صنایع و معادن و مسئولیت‌های اجتماعی در شورای همگانی با محوریت اداره کل ورزش و جوانان، استانداری، فرمانداران و شهرداران کارها را انجام دهند که به این شکل از هدررفت هزینه‌ها در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی، ایجاد زمین‌های ورزشی و مکان‌های ورزشی جلوگیری و توسعه متوازنی را در ورزش و جوان خواهیم داشت.  

زینی‌وند تصریح کرد: ورزش‌های همگانی را باید در نقاطی از شهرها مستقر کنیم که شهروندان بخش‌های مرفه‌تر شهر با شهروندان ساکن در مناطق حاشیه تر شهرها با هم مواجه شده و گفت و گو میان آنها شکل گیرد که این مسائل موجب آشنایی از درد دل یکدیگر، کنترل آسیب‌های اجتماعی، افزایش نشاط اجتماعی و ممزوج شدن تبادل درد جامعه می‌شود.

استاندار کرمان گفت: وزارتخانه ورزش و جوانان، یک وزارتخانه استراتژیک و کلیدی برای سلامت و روح و روان جامعه است و از سوی دیگر مجموعه‌هایی مانند گل گهر و مس سرچشمه در دل مردم پیوند دارند که عمده‌ترین دلیل آن تیم‌های ورزشی است که میلیون‌ها نفر با آنها ارتباط برقرار کرده است.

زینی‌وند افزود: تصمیم‌گیران جامعه و سیاستگذاران باید عمیق به ورزش نگاه کنند.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار