در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آموزش بورسی از مدیران تا مردم/ حقوقی‌ها وابسته به دولت هستند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: مقصر ریزش بازار تنها ورودی‌های آموزش ندیده بورسی نیستند بلکه مدیران نیز باید بروزرسانی شوند.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مسئولان کشور چقدر سواد مالی دارند و آیا برنامه ای برای شناخت بازار سرمایه دارند؟ اظهار کرد: در بین مسئولان متاسفانه سواد مالی که هیچ سواد اقتصادی هم وجود ندارد، مسئولان متاسفانه خودشان را از آموزش مبرا می‌دانند.

میرزایی در پاسخ به این سوال که مسئولان بیان می‌کنند که تازه وارد‌های بورس که آموزش لازم را ندیده اند باعث برهم ریختن بورس هستند، بیان کرد: این یک حرف غلط است، اول اینکه باید از مسئولان مطالبه گری شود و آن ها  باید با اعداد و ارقام سخن بگویند، باید بگویند وزن افراد تازه وارد چقدر است و آن ها چه میزان  پول با خود وارد بورس کرده اند؟  از این قبیل اطلاعات را باید مشخص کنند و بعدهم باید وزن افرادی که درگذشته بوده اند، حقوقی یا حقیقی مشخص شود، به طور کل این حرف که تازه وارد‌ها باعث برهم ریختگی بورس هستند از اساس غلط است.

وی افزود: سهام شناوری بورس تهران بالغ بر ۲۲%است یعنی ۷۸%از این سهام‌ها بلوک است، این بلوک دست اشخاص حقوقی است و فقط ۱ یا ۲%دست حقیقی‌ها است که این حقیقی‌ها مجموع با قدرتمندانشان ۹ تا ۱۰ شخصیت حقوقی هستند بازارگردانان اصلی همین‌ها هستند، مردم به امید کسب سود وارد بازار شدند. چه کسی جرقه اصلی را میزند که پول را خارج کند کسی که هماهنگ می‌کند، کسی که قدرت دارد، همین اشخاص حقوقی هستند این‌ها وابسته به ارگان‌ها هستند بعضا وابسته به دولت هستند یا ارگان‌های غیر دولتی هستند، ولی مردم عادی و اشخاص تازه وارد نیستند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال خودش برای ساماندهی این وضعیت وشناخت بازار سرمایه به مسئولان چه پیشنهادی دارد، گفت: این موضوع تا زمانی که خودشان تصمیم نگیرند درست نمی‌شود، زیرا از گذشته راهکار‌هایی برای خروج از این وضعیت گفته شده است، اصل موضوع این است که اراده برای اصلاح این وضعیت وجود ندارد و چه بسا افرادی که در رسانه ملی و در تریبون‌ها ژست خیر خواهی برای بورس را می‌گیرند و مدام خط و نشان می‌کشند که ما می خواهیم آن‌هایی که بازار را بهم می‌ریزند برخورد کنیم چه بسا خودشان جزو افرادی باشند که با سیاست گذاری هایشان و توصیه هایشان در جهت اخلال این بازار خواسته یا نا خواسته در این بازار قدم می‌گذارند.

میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور‌های دیگر هم مسئولان با این سطح، سواد مالی در مورد بازار سرمایه شان اظهار نظر می‌کنند گفت: در کشور‌های پیشرفته صنعتی مانند آمریکا اصلا چنین چیزی وجود ندارد، اصلا یکی از اعتبارات مقام مسئولان و سیاست گذار این است که مدام صحبت نکنند، در کشور‌های دیگر چنین چیزی وجود ندارد، اما متاسفانه در ایران هر روز مصاحبه می‌کنند و بعد هم حرف را عوض می‌کنند و مردم هم وقتی ببیند که مسئولان مدام حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند خوب رو برمی گردانند، این که هرکس از راه برسد یک حرف بزند و تصمیمی بگیرد کار بسیار غلطی است.

این کارشناس درباره این مشکل که مسئولان با این حد از شناخت از بورس نه تنها اظهار نظر می‌کنند بلکه تصمیم گیری هم می‌کنند، بیان کرد: در حال حاضر شورای عالی بورس نهادی است که کاملا دست دولت است، بورس پدیده چند بعدی است که تحت کنترل یک عامل نیست و زمانی که دچار اختلال می‌شوند فقط اقتصاد را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند روی بخش مختلف کشور امنیتی، اجتماعی و... هم اثر گذار است، تنها کار این است که یک شورا تشکیل شود وبه نظر دولت نباشد و نهاد‌های امنیتی داخل این شورا باشند و تصمیم‌های که می‌گیرند باید به سود همه بخش‌ها باشد نه یک بخش خاص تصمیم گیری‌های که می‌آید و به سود یک بخش است باید جمع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
تا کی حقوقی ها می خواهند دستوری عمل کنند؟ چرا به داد دولت نمی رسید
آخرین اخبار