چرا پس از کاهش وزن پیرتر به نظر می‌رسیم؟

یک مطالعه جدید نشان داده است که کاهش وزن می‌تواند به دلیل آب شدن چربی‌های صورت، سن شما را بیشتر نشان دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، یک مطالعه جدید نشان داده است که کاهش وزن می‌تواند سن شما را بیشتر نشان دهد، زیرا از دست دادن چربی با تخلیه گونه‌ها و فرورفتگی چشم‌ها باعث تسریع در روند پیری می‌شود.

این پدیده «رژیم غذایی صورت» نامیده می‌شود، به این معنی که شکل صورت تحت تأثیر رژیم غذایی قرار می‌گیرد. پیش از این تصور می‌شد این پدیده به دلیل تأثیر نیروی جاذبه بر روی بدن با گذشت سن باشد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ویسکانسین همچنین سی تی اسکن ۱۹ داوطلب میانسال را که در دو نوبت و با فاصله حداقل یک دهه انجام شده بود، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که افتادگی پوست ناشی از نیروی جاذبه نیست، بلکه کاهش وزن باعث تسریع در روند پیری، تخلیه گونه‌ها و سنگین نشان دادن فک‌ها می‌شود.

تیم تحقیقاتی معتقد است کشف آن‌ها می‌تواند منجر به جراحی‌های پلاستیک بهتر شود و توضیح دهد که چرا گروهی از افراد مشهور پس از رژیم لاغری یک دهه پیرتر به نظر می‌رسند.

در جریان این تحقیق مشاهده شد که چربی صورت بیش از ۱۲ ٪ در طی یک دهه بین دو سی تی اسکن کاهش می‌یابد، که تئوری «کاهش وزن» «پیری صورت» را تأیید می‌کند، چرا که بیماران می‌خواهند جوان شوند.

دکتر آرون مورگان، محقق ارشد از کالج پزشکی در ویسکانسین گفت: تیم تحقیق معتقد است که از دست دادن عمیق چربی در صورت پشتیبانی از چربی قسمت فوقانی صورت را از بین می‌برد؛ بنابراین باعث تعمیق چین بینی می‌شود که از بینی تا دهان گسترش می‌یابد. همزمان از دست دادن چربی در نزدیکی سطح باعث می‌شود گونه‌ها باز به نظر برسند، و این بدان معنی است که فک پایین به سمت پایین‌تر می‌افتد و باعث می‌شود خط فک از بین رود، علاوه بر این چشم‌ها نیز به سمت داخل گود و فرو رفته اند.

او توضیح داد: قسمت فوقانی صورت در ابتدا چربی کمتری دارد، بنابراین کاهش چربی بارزتر است. در مقابل در ناحیه گونه یا باکال از دست دادن چربی نسبتاً کم است، بنابراین با تغییر در نواحی دیگر در مرکز صورت، این ناحیه پرتر به نظر می‌رسد.

۱۹ داوطلب شرکت کننده در مطالعه که در سنین بین ۴۶ تا ۵۷ سالگی بودند، در هر سی تی اسکن تحت لیفت صورت یا عمل زیبایی دیگری قرار نگرفتند. به همین دلیل تیم تحقیقاتی آمریکا توانست تغییرات رسوبات چربی در وسط صورت را اندازه گیری کند.

ضخامت چربی از حدود ۴۶.۵۰ سانتی متر مکعب در اسکن اولیه به ۴۰.۸ سانتی متر مکعب در سی تی اسکن دوم رسید، به عبارتی ۱۲.۲ درصد در طی یک دهه کاهش یافت.

با این حال، به وضوح مشاهده شد که درصد کاهش چربی در همه سطوح یکسان و سازگار نیست. در فضای سطحی، یعنی دقیقاً در زیر سطح پوست صورت، این کاهش فقط ۱۱.۳ ٪ بود، در حالی که زیر پوست این کاهش ۱۸.۴ ٪ بود.

تکنیک‌های جدید برای زیبایی شناسی

این مطالعه که نتایج آن در مجله جراحی پلاستیک و ترمیمی منتشر شده است، نشان می‌دهد این چربی‌ها هستند که به طور موثر صورت را برجسته می‌کنند. البته روش‌هایی برای جایگزینی یا جابجایی مجدد چربی‌های صورت به روش فیزیولوژیک بهتر وجود دارد.

دکتر مورگان معتقد است نتایج به دست آمده به جراحان پلاستیک کمک می‌کند تا روش‌های طبیعی تری برای جوان سازی صورت با هدف توزیع مجدد چربی صورت در جوانان طراحی کنند.

او تاکید کرد: نتایج ثابت می‌کند که این روش‌ها به کاهش وزن بدون سستی بافت با افزایش سن کمک می‌کند؛ بنابراین در تلاش برای بازسازی و جوان سازی صورت، علاوه بر روش‌های جراحی، باید از تکنیک‌های کاهش وزن نیز استفاده شود.

نظریه سنتی رایج این بود که بافت‌های نرم صورت به مرور زمان تحت تأثیر جاذبه زمین قرار می‌گیرند و بنابراین در بین افراد مسن افتاده‌تر هستند.

توصیه پزشکان

دکتر مورگان گفت: اگرچه این فکر که تضعیف رباط‌ها در وسط صورت می‌تواند منجر به ریزش بافت نرم شود، همچنان وجود دارد، اما شواهد جدید نیز به روند دیگری اشاره دارد.

او افزود: شاید دلیل اصلی پیر شدن صورت از دست دادن چربی در نزدیکی سطح پوست یا در مناطق عمیق باشد.

در نهایت، کارشناسان به افرادی که علاقه‌مند به کاهش وزن هستند، توصیه می‌کنند ضمن حفظ چهره‌ جوان و شاداب، رژیم لاغری تدریجی را رعایت کرده و علاوه بر دریافت ویتامین‌های اصلی، مقدار زیادی ماهی چرب، به ویژه چربی‌های امگا ۳، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

برچسب ها: رژیم غذایی ، کاهش وزن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
عکس غفوریان که لاغر کرده رو دیدی جو گیر شدی؟