دولت بایدن برای گفتگو با چین عجله‌ای ندارد

دولت آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد برای گفتگو با چین، رقیب راهبردی خود هیچ عجله‌ای ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویتر، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قول داده است رقابت‌ها را مرتفع کند و این کار را هنگامی انجام خواهد داد که با متحدان و شرکای واشنگتن هماهنگ باشد.

جو بایدن از زمان تحلیف خود در تاریخ ۲۰ ژانویه با بسیاری از رهبران جهان گفتگو کرد، اما هنوز با شی جین پینگ، همتای چینی خود صحبت نکرده است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد قادر نیست بگوید رهبران دو کشور چه زمانی گفتگوی تلفنی خواهند داشت.

او در نشست خبری خاطر نشان کرد تأیید انتصاب آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا لایه‌ای مضاعف را برای گفتگو با چین تشکیل می‌دهد. وی تأکید کرد گفتگو با متحدان و شرکای آمریکا، اولویت است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اظهارات مشابهی مقابل خبرنگاران داشت. وی همچنین اعلام کرد مشکلاتی نظیر تغییرات اقلیمی وجود دارد که منافع ملی آمریکا می‌طلبد به صورت محدود با چین همکاری داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «در وهله اول، می‌خواهیم مطمئن شویم که با متحدان و شرکای خود هماهنگ هستیم؛ سپس شما می‌توانید انتظار گفتگو با چین را در بسیاری از زمینه‌ها داشته باشید.»

به رغم اینکه سناتور و معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی رهبر چین را «اراذل و اوباش» خواند و برای «فشار، منزوی کردن و مجازات چین» تلاش‌های بین المللی را خواستار شد، اما شی جین پینگ پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت.

جن ساکی از گفتن اینکه آیا چین درخواست گفتگوی تلفنی با جو بایدن را داشته است یا خیر، خودداری کرد.

دولت جدید آمریکا راهبرد خود را در قبال پکن به طور کامل مشخص نکرده است. دولت بایدن پیش‌تر اعلام کرده بود در مجموع خط مشی سختگیرانه‌ای را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در پیش گرفته بود، حفظ خواهد کرد.

وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه تسکین در روابط چین و آمریکا را خواستار شد و از واشنگتن و پکن خواست در مسیری سازنده گام بردارند. وی همچنین اظهار داشت آمریکا نباید در امور داخلی چین، هنگ کنگ و تایوان دخالت کند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سؤالی در خصوص این اظهارات، گفت چین باید «فشار‌های نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود را بر تایوان متوقف کند و بالعکس، با رهبران تایوان که به صورت دموکراتیک انتخاب شدند، گفتگوی معناداری داشته باشد».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار