در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم جایگزینی قرارداد‌های ارزی با ریالی در صنعت نفت

رییس کمیسیون توسعه بازار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: به منظور جبران تلاطم‌های ناشی از بازار ارز، باید قرارداد‌ها به شیوه ارزی منعقد شوند.

محمدجواد بهارفر رییس کمیسیون توسعه بازار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:در انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ۸۰۰ شرکت تولیدی فعال در حوزه ساخت تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی فعال هستند که مشکلات متعددی بر سر راه سازندگان  وجود دارد.

او افزود:بانک مرکزی بخشنامه‌های متعددی را صادر کرده که موجب ایجاد تلاطم برای واردات مواد اولیه در کشور شده است؛ به عنوان مثال در آبان ماه بانک مرکزی اعلام کرد که باید طی دو ماه بعد از تخصیص ارز، تمامی گواهی اسناد حمل را تحویل بدهید وگرنه جریمه می‌شوید، این موضوع باعث ایجاد یک تلاطم در بازار شد.

بهارفر ادامه داد: به جای این که آن را  اصلاح کنند،  مهلت ۶۰ روزه را به ۴۵ روز تغییر دادند؛ هرچند که اکنون این مسئله اصلاح شده، اما طی آن بازه زمانی آسیب جدی را به بدنه بازرگانی شرکت‌ها وارد کرد.

رییس کمیسیون توسعه بازار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تاکید کرد: باید در صدور بخشنامه ها، تمام جنبه‌ها سنجیده شود و کارشناسی جدی تری صورت بگیرد چون یک واحد تولیدی حداقل باید بتواند یک برنامه عملیاتی یک ساله برای خودش ترسیم کند اما با این تنوع بخشنامه ها، برنامه عملیاتی یک یا دو ماهه هم ممکن نیست.

او در ادامه گفت: هیچ یک از قرارداد‌هایی که با وزارت نفت منعقد می‌کنیم، خلق الساعه نیست. بازه زمانی برگزاری مناقصه، آماده سازی سفارش و تحویل پول آن، حداقل یک سال زمان نیاز دارد؛ با این تلاطم‌های روزانه بازار ارز چطور می‌توانیم به وزارت نفت قیمت بدهیم؟ باید حداقل قرارداد‌ها به شیوه ارزی بسته شود تا بخشی از تلاطم‌ها ناشی از بازار ارز گرفته شود و واحد‌های تولیدی بتوانند به حیات خود ادامه دهند.


بیشتر بخوانید


دولت تصدی گر را کنار بگذارد

بهارفر بیان کرد: در حوزه کارفرمایی نیز با مشکلاتی رو به رو هستیم. کارفرما وقتی می‌خواهد با سرمایه گذاران غیرایرانی وارد معامله شود، هر آنچه که امتیاز است به آن‌ها می‌دهد، اما وقتی می‌خواهد با تولیدکننده داخلی وارد معامله شود، یک نگاه بالا به پایین دارد.

او افزود: باید شرایط مساوی را برای داخلی‌ها هم فراهم کنند چون ما نه یارانه می‌خواهیم و نه نگاه ویژه بلکه فقط خواستار نگاه مساوی هستیم. تمام تجهیزات را با استاندارد اروپایی می‌سازیم، ولی مجبور به فروش آن‌ها با قیمت تجهیزات چینی هستیم.

این سازنده تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: به نظر من دولت باید تصدی گری را از حیطه کار خودش خارج کند و کار را به بخش خصوصی بسپرد. باید بخش خصوصی را وادار به ورود به بازار‌های جهانی و ایجاد یک الگوی صادراتی کند. توانمندی تولیدکنندگان ما از حد و توان ملی گذشته و می‌توانیم بسیاری از محصولات را در حد بین المللی تولید کنیم.

او در پایان تاکید کرد: در حالی که حدود ۵ میلیارد یورو توانمندی داخلی داریم، می‌توانیم حداقل ۲ تا ۲ و نیم میلیارد یورو ارز آوری داشته باشیم؛ بنابراین، باید با اصلاح الگوها به سمتی حرکت کنیم که دیگر مصرف کننده ارز نباشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار