وقتی حق آبه کشاورزی بازیچه می شود/ کشاورزان با اشک چشم اراضی را آبیاری کنند

اهمیت اقتصادی تالاب‌ها برای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از توسعه کشاورزی بیشتر است، نظر شما چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، زندگی بشر از ابتدای خلقت تاکنون وابسته به آب و غذا بوده است و زندگی بدون این موارد امکانپذیر نیست. تولید محصولات کشاورزی و تولید و پرورش محصولات آبزی بدون آب غیرممکن است، تا آب نباشد ماهی‌ها  و میگو‌ها در آب نمی‌رقصند، گیاهی رشد نمی‌کند، گندم نمی‌روید تا راهی کارخانه آرد شود و سپس نان بر سر سفره‌ها بنشیند.

کشاورز قبل از طلوع آفتاب بلند می‌شود، وضو می‌سازد، بر سجاده می‌نشیند، دستان ترک خورده و پینه بسته خود را رو به آسمان بالا می‌برد و با خود عهد می‌کند برای تامین مایجتاج خانواده و امرارمعاش و تولید موادغذایی مردمان سرزمینش تلاش کند، خورشید که نرم نرمک از پشت کوه‌ها سر در می‌آرود، کشاورز راهی می‌شود و با همان دستانی که به نگاه خدا متبرک شده اند، بذر گندم و جو و... بر زمین می‌پاشد.

روز‌ها آبیاری می‌کند و شب‌ها نگهبانی می‌دهد، از زمین‌ها حراست می‌کند تا محصول به موقع تولید شود و تامین غذایی مردم به خطر نیفتد، اما از زمانیکه بحث محدود شدن منابع آبی به میان آمده است، زمین‌ها یکی پس از دیگر خشک می‌شوند و کمتر عطر خوشه‌های طلایی به مشام می‌رسد.

همه می‌دانند که تامین امنیت غذایی کشور و سراسر دنیا وابسته به انجام فعالیت‌های کشاورزی و توسعه آن است، اما سخنی عجیب همه را حیرت زده می‌کند، زمانیکه عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفری که ۱۱ بهمن ماه امسال به خوزستان داشت، می‌گوید نباید آب تالاب‌ها و رودخانه‌ها کم شود.

بی اهمیتی توسعه کشاورزی از نگاه کلانتری

او احیای تالاب‌ها را جزو سیاست‌های رئیس جمهور می‌داند و می‌گوید حق‌آبه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم را در برنامه داریم که برای اولین بار میزان آن تعیین شده است و در این زمینه، با وزارت نیرو و شواری نگهبان هم به تفاهم رسیدیم و حق‌آبه تعیین کردیم، همچنین حق‌آبه تالاب‌ها باید مانند حق‌آبه کشاورزی در نظر گرفته شود، نمی‌شود آبی از رودخانه کم شود، آب تالاب کم شود و به کشاورزان داده شود، زیرا اهمیت اقتصادی تالاب حتی بیشتر از توسعه کشاورزی است.

اینگونه از حرف‌های کلانتری برمی آید، فعالیت کشاورزی کاهش پیدا کند و یا حتی در مناطقی متوقف شود اهمیتی ندارد، اگر کشاورزان از رودخانه‌ها و تالاب‌ها آب برداشت نکنند، چگونه محصول تولید کنند؟ امنیت غذایی کشور از چه راهی باید تامین شود؟ آب از کجا طلب شود؟ تنها منبع تامین آب که برای کشاورزان زحمتکش باقی می‌ماند اشک چشم هایشان است و بس...

از آنجایی که بیشتر مسئولان اهمیتی به مشکلات مردم نمی‌دهند، ترجیح می‌دهند به تماس‌های پی در پی و پیگیری‌های خبرنگاران هم پاسخ ندهند، رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان هم مثل دیگر مسئولان تلفن همراه خود را پاسخ نداد تا نظر خود را درباره این سخنان عجیب بگوید، اما حداقل می‌توان موافقت یا مخالفت خود را اعلام کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شریفی
۱۷:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
آخه چی از جون خوزستان میخواید؟ امکانات و بودجه ای بهش تعلق نمیگیره، فقط چشم به منابعش دارید
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۳:۴۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
برای مسولان متاسفم.