انتقال آب کارون به استان اصفهان درست یا غلط؟

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: انتقال آب در هر نقطه از کشور باید بر اساس مطالعات تجمیعی با حفظ مسائل محیط زیستی باشد زیرا امکان ندارد مناطق کویری به جنگل تغییر کاربری داده شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، انتقال آب کارون به استان اصفهان موضوعی جنجالی است که همیشه از سوی مردم خوزستان و چهارمحال و بختیاری به باد انتقاد گرفته شده است.

بسیاری از شهروندان و فعالان محیط زیست و همچنین نمایندگان مردم در مجلس معتقدند دلیلی ندارد آب خوزستان علی رغم نیاز اراضی کشاورزی و صنعت، به استان‌های دیگر فرستاده شود، در همین حال موافقان طرح می‌گویند؛ چرا این حجم آب شیرین بیهوده به خلیج فارس بریزد و غیر قابل استفاده شود؟

همچنین به نقل از یک فعال محیط زیست، ۶ طرح انتقال آب از کارون به فلات مرکزی کشور اجرایی شده و اکنون در حال احداث سد هستند و بر اساس اظهارات او انتقال سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب که از سوی وزرات نیرو عنوان شده است، «کذب» بوده و حجم واقعی انتقال آب ۷ میلیارد متر مکعب است.

طرح بهشت آباد که بزرگترین پروژه انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به فلات مرکزی ایران است، قرار است آب شرب شهروندان ۳ استان اصفهان، یزد و کرمان را تا ۲۰ سال آینده تامین کند. اما مخالفان طرح معتقدند مسئله فقط تامین آب نوشیدنی مردم نیست، بلکه نمایندگان این استان‌ها با لابی گری اقدام به احداث صنایع آب بر در مناطق کویری و خشک ایران می‌کنند، سپس به دنبال تامین آب هستند. در حالی که صنایع نیازمند به آب بالا باید در کنار دریا ساخته شوند.

انتقال آب باید کارشناسی و با حفظ مسائل محیط زیستی باشد

به همین منظور مسئله را از یک نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی جویا شدیم که معتقد است؛ انتقال آب از هر نقطه ای در کشور باید به صورت کارشناسی و بررسی‌های دقیق مطالعاتی انجام شود.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اعتقادی به حل موضوعات با جنجال و سر و صدا ندارد، گفت: دلایل برای انتقال آب به دیگر مناطق کشور باید علمی باشد. وقتی که دین و عقل می‌گویند با استدلال صحبت کنید، در نتیجه ما نیز باید بر اساس مطالعات تجمیعی و تحقیقات، اقدامات خود را انجام دهیم.

او افزود: هر گاه آب شرب، کشاورزی، صنعت، بهداشت و حقابه زیست محیطی در خوزستان تامین گردد، همچنین آب مورد نیز طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر انقلاب فراهم شود و مطالعات تجمعیی با در نظر گرفته شدن نرخ رشد جمعیت، طرح‌های بلند مدت و حفظ محیط زیست انجام شود، آن زمان اگر آب مازادی باقی ماند که نمی ماند، می‌توان آن را انتقال داد.

یوسفی با اشاره به اینکه استان‌های پایین دست حوضه کارون که از قابلیت بهتری برای صنعت و صادرات برخوردار هستند در اولویت قرار دارند، بیان داشت: جدا از این مسئله در صورتی که آب به پایین دست نرسد، موجب خشک شدن تالاب ها، تغییر محیط طبیعی و در نتیجه تبدیل شدن به محل ریزگرد‌ها می‌شوند. ضمن آنکه در صورت کاهش سطح رودخانه در دلتا‌ها، که محل پیوستن آب رود به دریا هستند، موجب نفوذ آب خلیج فارس به حریم رودخانه شده و آن را شور می‌کند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۶ دی ۱۳۹۹
وسط کویر کاشان پرورش ماهی راه انداخته اند ودر یزد کاشی سرامیک که یک صنعت اب بر هست رونق فراوان گرفته درحالیکه صدسال لنجان برنجکاری بوده که بخاطر بذل وبخش نمایندگان بی کفایت اصفهان الان انجام نمیشه بجاش برنج خوزستان در بازار پرشده اصفهان زنده رود داشت ازش گرفتید مطمین باشید