مقایسه خودرو؛

مقایسه پژو 206 با پژو 207+ مشخصات فنی

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقایسه پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ میان خریداران داخلی طرف‌داران بسیاری دارد؛ زیرا این دو هاچ‌بک هم‌خانواده از سری تولیدات پرطرف‌دار شرکت ایران خودرو هستند که طی دوره یکی دو دهه اخیر، ذائقه مشتریان ایرانی را با جاذبه‌ای قوی به سمت‌وسوی خود متمایل ساخته‌اند.

معرفی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷

 

پژو ۲۰۶ یکی از هاچ‌بک‌های سگمنت B کمپانی فرانسوی پژو است که در سال 1998 روانه بازارهای بین‌المللی شد. این خودرو به‌واسطه طراحی جذاب خود، بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفت و مسئولان شرکت ایران ‌خودرو نیز نسبت به مونتاژ آن در کشورمان رغبت پیدا کردند.

بعد از نهایی‌شدن توافقات میان دو شرکت پژو سیتروئن و ایران خودرو، این محصول هاچ‌بک در اوایل دهه ۸۰ به مشتریان ایرانی رخ نشان داد و از همان ابتدا، طرف‌داران بی‌شماری را حول خود گرد آورد. این خودرو در قالب تیپ‌های مختلف به دست مشتریان ایرانی رسیده است؛ اما در حال حاضر، تنها پژو ۲۰۶ تیپ 2 با موتور 1.4 لیتری و پژو 206 تیپ ۵ با موتور 1.6 لیتری TU5 هم‌چنان بر مدار تولید حاضر هستند.

 

در سمت دیگر میدان، پژو ۲۰۷ با نام اصلی پژو ۲۰۶ پلاس حضور دارد. این خودرو درواقع نسخه فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ به شمار می‌رود و از سال ۲۰۱۰، روانه بازارهای بین‌المللی به‌ویژه آمریکای لاتین شده است. شرکت ایران خودرو در سال 1389 اقدام به عرضه این هاچ‌بک فرانسوی کرد.

در اوایل دهه ۹۰ شمسی، وقفه‌ایی در تولید پژو 207 به دلیل اعمال تحریم پیش آمد؛ اما نهایتا، نسخه جدید این خودرو با اضافه‌شدن برخی جزئیات نظیر دی‌لایت، غربیلک فرمان جدید و…، تحت عنوان پژو 207i از سال 95 در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت و تاکنون نیز در لیست تولیدات بزرگترین خودروساز ایران حضوری پررنگ داشته است.

 در این مطلب، به مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو ۲۰۷ دنده‌ای پرداخته خواهد شد.

مقایسه پژو ۲۰۶ با  پژو ۲۰۷ از نظر طراحی

سقف

مسلما پژو ۲۰۷ از طراحی ظاهری مدرن‌تری نسبت به ۲۰۶ سود می‌برد؛ به ویژه چراغ‌های بزرگ کشیده که البته حالتی اغراق‌آمیز هم دارند، به‌همراه طرح مدرن‌تر سپر و قاب آینه‌های متفاوت، ظاهری جذاب‌تر را برای پژو ۲۰۷ رقم ‌زده‌اند. در نمای عقب نیز تغییر گرافیک چراغ‌ها و تحولات در بخش سپر، سبب به‌روز‌ترشدن نمای پشت این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ هاچ‌بک شده است.

اما درون کابین پژو ۲۰۷ به حد زیادی در قیاس با پژو ۲۰۶ تغییر کرده است؛ به‌ویژه طراحی جدید داشبورد و غربیلک فرمان آن نسبت به گذشته کاملا متحول شده است. در این میان، بهره‌مندی از نمایش‌گر لمسی داشبورد و هم‌چنین استفاده از غربیلک فرمان جدید مجهز به دکمه‌های کنترل، وجهه‌ای امروزی‌تر به کابین پژو ۲۰۷ بخشیده است. رودری‌های هر دو خودرو با یکدیگر تفاوتی ندارند و سایر بخش‌های کابین نیز تقریبا المان‌های مشابهی را به نمایش می‌گذارند.

ظرفیت فضای داخلی و محفظه بار پژو ۲۰۶ در مقایسه با پژو ۲۰۷ اختلاف فاحشی را نشان نمی‌دهد؛ چرا که ابعاد بدنه این دو خودرو به ویژه از نظر فاصله بین محور چرخ‌ها بسیار به یکدیگر نزدیک است؛ بنابراین فضای پای سرنشینان عقب پژو ۲۰۷ نیز همانند پژو ۲۰۶ نسبتا محدود است و آزادی عمل افراد حاضر در این بخش را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. البته عرض بیشتر بدنه پژو ۲۰۷ سبب می‌شود تا فضای شانه‌های سرنشینان اندکی وسیع‌تر باشد. ظرفیت صندوق‌عقب هر دو خودرو نیز یکسان و برابر با ۲۴۵ لیتر است که برای مسافرت‌های خانوادگی چندان مناسب و جادار به‌نظر نمی‌رسد.

درمجموع باید بیان داشت که طراحی پژو ۲۰۷، چه در بحث بدنه و چه در زمینه کابین، جذاب و اسپرت‌تر از پژو ۲۰۶ است؛ اما با این حال، هنوز هم بسیاری از مشتریان ایرانی طراحی کابین و بدنه پژو ۲۰۶ را دلنشین و خوشایند می‌پندارند و شاید حتی آن را به پژو ۲۰۷ ترجیح دهند.

مقایسه پژو ۲۰۶ با  پژو ۲۰۷ از نظر مشخصات فنی

دو هاچ‌بک پژو ۲۰۶ تیپ پنج و پژو ۲۰۷ دنده‌ای از یک نوع پلتفرم، پیشرانه و جعبه‌دنده استفاده می‌کنند؛ بنابراین اختلاف فنی زیادی میان آن‌ها وجود ندارد. پیشرانه معروف ۱۶ سوپاپ پژو موسوم به tu5 در این مدل‌ها به کار گرفته شده است که حداکثر قدرت و گشتاور حاصل از آن، به‌ترتیب برابر با ۱۰۵ اسب‌بخار و ۱۴۲ نیوتن‌متر است. یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی نیز نیروی حاصل را به سمت محور جلو ارسال می‌کند. با توجه به پلتفرم، قوای فنی یکسان و وزن تقریبا مشابه این دو خودرو، شتاب و چالاکی آن‌ها نیز به یکدیگر بسیار نزدیک و برابر با ۱۱.۶ ثانیه اعلام شده است.

 با مطالعه جدول زیر می‌توانید به جزئیات فنی پژو ۲۰۶ تیپ 5 و پژو ۲۰۷ دنده‌ای پی ببرید:

مدل خودرو

پژو 207i

پژو 206 تیپ پنج

پیشرانه 

4 سیلندر 

4 سیلندر

حجم موتور

1587 سی‌سی

1587 سی‌سی

حداکثر قدرت

105 اسب‌بخار

105 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

142 نیوتن‌متر

142 نیوتن‌متر

گیربکس

پنج سرعته دستی 

پنج سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

6.6 لیتر در صد کیلومتر

6.6 لیتر

شتاب صفر تا ۱۰۰

11.6 ثانیه

11.6 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت 

185 کیلومتر بر ساعت

مقایسه پژو ۲۰۶ با پژو ۲۰۷ نظر امکانات رفاهی

پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ در بحث امکانات رفاهی با بنیه‌ای نسبتا ضعیف حاضر شده‌اند و نمی‌توان تجهیزات شاخص و به‌روزی را در آن‌ها پیدا کرد. با این حال، وجود نمایش‌گر لمسی سیستم مالتی‌مدیا به‌همراه کلیدهای روی فرمان و سامانه کروزکنترل (در برخی مدل‌ها) پژو ۲۰۷ دنده‌ای را نسبت به پدرش یعنی پژو ۲۰۶، فول‌آپشن‌تر نشان می‌دهد. جدول زیر تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات رفاهی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ را در اختیار شما می‌گذارد:

مدل خودرو

پژو 207i

پژو 206 تیپ پنج

چراغ

چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جديد عقب، چراغ جلو مجهز به چراغ روز (Daylight)

چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهي تا درب منزل در محیط‌های تاريك

سیستم‌های مالتی‌مدیا

GPS، DVD، پورت USB، بلندگو درهاي جلو و عقب، تيوتر صوتي جلو، بلوتوث

رادیو پخش

صفحه نمایش

صفحه نمايش 7 اينچي لمسي

رینگ

185/65R14 _ رینگ آلومینیومی یا فولادی

فولادی 14 اینچ

آینه

آینه‌های جانبي برقي راهنمادار هم‌رنگ بدنه

آینه‌های جانبی برقی با حس‌گر دماسنج و قاب رنگی

تهویه مطبوع

تنظيم اتوماتيك

سیستم تهویه اتوماتیک

صندلی

صندلي راننده و سرنشين با قابليت تنظيم 4 جهت به‌صورت دستي، پشت‌سری جلو و عقب قابل تنظيم

صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع، پشت‌سری جلو با قابليت تنظيم ارتفاع، صندلي عقب 2تكه با قابليت تاشوندگي، پشت‌سری صندلي عقب با قابليت تنظيم ارتفاع

شیشه

شیشه‌بالابرهای برقی، سقف شیشه‌ای پانوراما (سفارشی)

شیشه‌بالابرهای برقی تمام درب‌ها

سیستم هشداردهنده

سنسور هشدار مانع در عقب – دوربین دنده‌عقب، دزدگیر فابریک (سفارشی)

سنسور دنده‌عقب

سایر امکانات

فرمان هیدرولیک یا برقی مجهز به كليدهاي كنترل، کروز کنترل (برخی مدل‌ها)

فرمان هیدرولیک با کنترل سیستم صوتی پشت فرمان

مقایسه پژو ۲۰۶ با  پژو ۲۰۷ از نظر ایمنی

206

خارج از بحث کاهش کیفیت ساخت این خودرو، طی سال‌های اخیر باید گفت که نمونه اروپایی پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۰ موفق به کسب چهار ستاره ایمنی در بخش امنیت سرنشینان بزرگسال از موسسه یوروانکپ اروپا شده است؛ بنابراین، در هر حال می‌توان امیدوار بود که این خودرو نسبت به اغلب تولیدات هم‌رده داخلی امنیت مطلوب‌تری را برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد.

پژو ۲۰۷ نیز از لحاظ ساختاری و تجهیزات ایمنی تفاوت بنیادی با پژو ۲۰۶ نداشته و امنیتی هم‌تراز با پژو ۲۰۶ هاچ‌بک را برای سرنشینان ایجاد خواهد کرد.

مدل خودرو 

پژو 207

پژو 206 تیپ 5

تجهیزات ایمنی و حفاظت

ايموبيلايزر، قفل مركزي با ريموت، كمربندهاي ايمني سرنشينان جلو 3 نقطه‌ای با قابليت تنظيم ارتفاع، كمربند سرنشينان عقب 3 نقطه‌ای، صندلي عقب مجهز به ايزوفيكس

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای برای همه سرنشینان

کیسه‌هوا 

دو کیسه‌هوا (راننده و سرنشين جلو)

دو کیسه‌هوا SRS (راننده و سرنشين جلو)

سیستم ترمز 

سيستم ترمز ضدقفل ABS و EBD ‌و EBA، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك‌شونده، ترمز عقب ديسكي توپر، كد كلاس 60109: ترمز عقب كاسه‌اي

ترمز EBD،ABS، EBA، ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسه‌ای

مقایسه پژو ۲۰۶ با  پژو ۲۰۷ از نظر تجربه رانندگی

باز هم باید اشاره کنیم که این دو خودرو در واقع یک مدل با دو ظاهر مختلف هستند؛ بنابراین فرق چندانی میان تجربه رانندگی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ احساس نخواهد شد. درون کابین، اندکی تنگ و تاریک احساس می‌شود که این نکته برای افراد درشت‌جثه بیش از سایرین هویدا خواهد بود. میزان دید به بیرون نیز با وجود ستون‌های نسبتا ضخیم، اندکی محدود است؛ اما با این حال، سطح تسلط راننده بر ابعاد خودرو مطلوب ارزیابی می‌شود.

با توجه به یکسان‌بودن قوای فنی این خودروها و تشابه تقریبی وزن آن‌ها، باید گفت شتاب و چالاکی هر دو مدل در سطح نسبتاً یکسان قرار دارد و می‌تواند نیازهای مشتریان جوان ایرانی را از این بابت تا حد زیادی برآورده سازد. عملکرد سیستم تعلیق نیز در جذب ضربات ناشی از جاده و ارائه یک سواری آرامش‌بخش در سطح متوسط ارزیابی می‌شود و از این جهت، به پای عملکرد نرم سیستم تعلیق خودروهایی هم‌چون رنو تندر ۹۰ نمی‌رسد.

تعادل و پایداری خودرو برای رانندگی‌های عادی قابل‌قبول ارزیابی می‌شود؛ اما در مسیرهای مارپیچ و کوهستانی، گاهی اوقات عدم تعادل قسمت عقب خودرو می‌تواند اندکی دردسرآفرین باشد که نیازمند رعایت احتیاط بیشتر از سوی راننده خواهد بود. قدرت ترمزهای این خودرو در نمونه‌های مجهز به ترمز دیسکی عقب، بسیار مناسب و مطلوب خواهد بود و اعتمادبه‌نفس راننده را حین انجام مانورهای پرشتاب بسیار بالا خواهد برد؛ اما با این حال، انواع مجهز به ترمز کاسه‌ای عقب فاقد چنین قدرت بازدارندگی هستند و سطح توان ترمزهای آن‌ها در حد متوسط ارزیابی می‌شود.

مقایسه شرایط بازار

میزان استقبال از پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ در بازار ایران تقریبا در اوج قرار دارد. این خودروها، پرفروش‌ترین و خوش‌معامله‌ترین هاچ‌بک‌های بازار ایران به شمار می‌روند؛ در حدی که مالکان آن‌ها جهت فروش اتومبیل خود با هیچ مشکل خاصی مواجه نخواهند بود.

در این میان، پژو ۲۰۷ به‌عنوان یک محصول جدیدتر توجهات بیشتری را به‌سوی خود جلب کرده است؛ اما قیمت بالای آن سبب می‌شود تا بسیاری از مشتریان قید خرید این خودرو را بزنند و به سراغ نمونه‌های ارزان‌تر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار بروند؛ بنابراین باید گفت که این دو خودرو نسبت به یکدیگر برتری چندانی در بازار ایران ندارند و هر دو در دسته خوش‌فروش‌ترین هاچ‌بک‌های اقتصادی بازار کشور دسته‌بندی ‌می‌شوند.

جمع‌بندی 

گرچه پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ از لحاظ ساختاری تفاوت و اختلاف محسوسی نسبت به یکدیگر ندارند، اما در این میان، عامل قیمت و زیبایی ظاهری می‌تواند در انتخاب نهایی مشتریان این خودروها تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد. از یک سو، پژو ۲۰۷ جذابیت ظاهری بیشتری را به نمایش می‌گذارد و خودرویی مدرن‌ و دارای پرستیژ بالاتر به‌نظر می‌رسد؛ اما قیمت بالای آن به برخی از مشتریان اجازه تصاحب این خودرو را نمی‌دهد.

البته مدل‌های کارکرده پژو ۲۰۷ که نزدیک به قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هستند، گزینه‌های جذابی برای مشتریان به‌حساب می‌آیند و افرادی که خیلی تمایل به خرید اتومبیل صفرکیلومتر ندارند، می‌توانند این خودرو را با آپشن‌های رفاهی بیشتر به‌عنوان گزینه نهایی خود انتخاب کنند. از طرف دیگر، خریدارانی که به صفرکیلومتربودن هاچ‌بک خود اهمیت زیادی می‌دهند و بودجه خرید پژو ۲۰۷ دنده‌ای خشک را ندارند، می‌توانند با خیال راحت به سراغ پژو ۲۰۶ رفته و از توانایی‌های فنی مشابه آن با پژو ۲۰۷ لذت ببرند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار