صالحی عمران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دانشگاه‌ها منشا تحولات اقتصادی کشور هستند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: دانشگاه‌های ایران در سطح کشور منشا تحولات اقتصادی در حوزه‌های موشکی و نظامی و نانو و سلول‌های بنیادی شده اند.

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دستاورد‌های علمی دانشگاه‌ها نسبت به ۴۰ سال گذشته اظهار کرد: در حوزه آموزش عالی اتفاقات بسیار خوبی افتاده که به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیست.

او افزود: دانشگاه‌ها رسالت‌های مهمی از جمله تربیت نیروی انسانی، تولید علم و مشاوره به صنعت را بر عهده دارند که این سه کارکرد عمده نسل آموزشی دانشگاه را تشکیل می‌دهند.

صالحی عمران تصریح کرد: نسل‌های دانشگاهی به ترتیب شامل: آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و ارتباط با جامعه را شامل می‌شود که متناسب با تحولات نظام آموزش عالی در دنیا تقسیم بندی خواهند شد.

او با بیان اینکه دانشگاه‌های ایران در تربیت نیروی انسانی به صورت موفق عمل کرده اند، تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص در بسیاری از زمینه‌ها مانند نفت، گاز، پزشکی، مسائل علمی، درمان و ... در کشور تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار محدود بود، اما امروزه آمار آن به میزان قابل توجه‌ای افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان و پزشکی یکی از کشور‌های غنی و ثروت‌مند هستیم که توانسته ایم دستاورد‌های خوبی از خود به نمایش بگذاریم.

او گفت: تا قبل از انقلاب اسلامی وابستگی علمی زیادی در بین ایرانیان به کشور‌های دیگر وجود داشت، برای مثال به علت کم بودن تحصیلات تکمیلی از قبیل کارشناسی ارشد و دکتری این قشر دانشجویی مجبور به ادامه تحصیل در کشور‌های خارجی می‌شدند و به اینصورت متکی به خود نبودند.

صالحی عمران تاکید کرد: در بعد از انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها و رشته‌های زیادی توسعه پیدا کردند و به مراتب جمعیت دانشجویی هم با رشد همراه بود که قطعا آثار فرهنگی و اجتماعی زیادی ازآن به نمایش گذاشته می‌شود، مثلا توانسته سطح سواد عمومی را از سطوح پایین به سطوح بالا افزایش دهد و این موضوع به عنوان یک عامل مثبت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در آموزش عالی مطرح شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: در حوزه مقالات پژوهشی رتبه ۱۴ یا ۱۵ را کسب کرده ایم که رقم این موضوع کم نیست و باید دانست که ارتباطات موثری بین شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه و جامعه شکل گرفته که در گذشته وجود خارجی نداشته است، اما طی سال‌های اخیر به سمت و سوی نسل‌های جدید دانشگاهی در حرکت هستیم.

صالحی عمران ادامه داد: آموزش عالی همانند هر نهاد دیگری قابل انتقاد به نحوه مثبت یا منفی است، اما دانشگاه‌های ایران در سطح کشور توانسته اند منشا تحولات اقتصادی در حوزه‌های موشکی و نظامی و نانو و سلول‌های بنیادی شوند که این موارد ناشی از فعالیت‌های دانشگاه‌ها بوده اند.

او در پایان یادآوری کرد: نواقص‌هایی ممکن است در بخش اشتغال دانش آموختگان دیده شود که قسمتی از آن به حوزه دانشگاه‌ها مربوط نمی‌شود و قسمت‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور باید در این راستا با دانشگاه‌ها برای فراهم کردن بازار کار فارغ التحصیلان همکاری کنند و گفتنی است که در حال حاضر توانسته ایم استقلال خود را حفظ کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.