دعوت اردوغان از احزاب برای شرکت در تهیه پیش‌نویس قانون اساسی

رئیس‌جمهور ترکیه احزاب را به شرکت در تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور دعوت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری تریدر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز چهارشنبه اظهار امیدواری کرد که همه احزاب سیاسی این کشور در تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید مشارکت داشته باشند.

رئیس جمهور ترکیه افزود او صادقانه برای این کار بزرگ تلاش خواهد کرد.

اردوغان در ماه دسامبر وعده داد که ۲۰۲۱ سال اصلاحات دموکراتیک و اقتصادی برای ترکیه خواهد بود.

پیشتر، رئیس جمهور ترکیه با یادآوری کودتای سال ۲۰۱۸ گفته بود که «هر چقدر هم تغییر کنیم، اما باز نمی‌توان نشانه‌های کودتا را که بر روح قانون اساسی ما وارد آمده، پاک کرد».

مردم ترکیه در سال ۲۰۱۷ به تغییرات قانون اساسی رای مثبت داده بودند و این کشور به رغم واکنش شدید احزاب مخالف و منتقدان از یک دموکراسی پارلمانی به یک سیستم ریاست جمهوری اجرایی سوق داده شد. اردوغان طبق سیستم جدید در سال ۲۰۱۸ با اختیارات گسترده اجرایی که احزاب مخالف آن را «یک رژیم یک نفر» توصیف کردند، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. حزب عدالت و توسعه و متحدان حزب جنبش ملی گرای آن از این سیستم دفاع کرده و گفته اند که این یک دستگاه دولتی ساده است.

به گفته تحلیلگران، دولت ترکیه احتمالاً به دنبال برگزاری یک انتخابات زودهنگام تا قبل از سال ۲۰۲۳ خواهد بود تا از این کانال به اردوغان اجازه دهد برای سومین دوره نامزد انتخابات شود. پیش بینی که رئیس جمهور ترکیه آن را قویا رد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار