حاشیه نشینان مشهد خاک وعده های توخالی می خورند

اگر به حاشیه شهر مشهد سری بزنید متوجه عمق محرومیت از سویی و عدم توجه مسئولان از سوی دیگر خواهید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معمولا در تمام سال‌های اخیر حاشیه شهر مشهد دال محوری و اساسی در گفتمان تمام کاندیدا‌ها و افرادی بوده است که خواسته‌اند به نوعی در انتخابات شهری و یا کشوری رأی بیاورند.

در ایام انتخابات معمولا رفت و آمد به حاشیه شهر مشهد بسیار زیاد می‌شود و مردم شریف این منطقه از  مشهد نیز هربار دلخوش به وعده‌ها و امید به بهبود اوضاع شهری خود پای صندوق آمده‌اند و هیچگاه عرصه را خالی نکرده‌اند.

اما شاید رسم انصاف نباشد که این چنین با احساسات پاک و خدمت خالصانه و جهادی این مردم بازی کرد و بهتر است اگر وعده‌ای به آن‌ها داده می‌شود بلافاصله عملیاتی شود.

توس ۶۳ منطقه‌ای که نزدیک به محله معروف نوده مشهد است نیز در سال‌های اخیر از این وعده‌ها بی‌نصیب نبوده البته تفاوتش با سایر مناطق حاشیه شهر مشهد احتمالا این است که شاید قدمت وعده‌های داده شده به این منطقه به اندازه قدمت حاشیه نشینی در مشهد است!

توس ۶۳ جزو معدود معابر این منطقه است که همچنان که همچنان است آسفالت نشده و معبر آن تماما خاکی است و همین سبب شده ترافیکی عظیم در توس ۶۵ شکل بگیرد در حالی که یک اقدام عملی و جهادی خیلی ساده می‌تواند بار عظیمی از دوش این منطقه بردارد.

در سال‌های اخیر وعده‌هایی برای زیرسازی، جوی‌بندی و آسفالت داده شده است اما همچنان توس ۶۳ و ساکنان شریفش باید خاک بخورند؛ هم خاک آسفالت نشده معبر و هم خاک وعده‌های مسئولان را می خورند!
 

بیشتر بخوانید


حجت الاسلام صبوری امام جماعت منطقه توس ۶۳ در این زمینه می‌گوید: حدود دو سال قبل بازدید میدانی از این منطقه صورت گرفت و عضو شورا و احسان قیطاقی معاون شهردار منطقه ۲ در آن بازدید حضور داشتند و در این بازدید از سوی مسئولان وعده داده شد که تا سال گذشته پروژه تمام شود، اما عملیاتی نشد.

او می افزاید: کار جمع آوری آب‌های سطحی استارت خورد و با وجود اینکه باید در دو ماه تمام می‌شد حدود ۸ ماه طول کشید؛ پس از پایان کار جمع آوری اعضای شورای شهر و شورای اجتماعی و شهردار منطقه ۲ و پیمانکار حاضر شدند و وعده داده شد که در ۶ ماه حتما آسفالت شود.
 

بیشتر بخوانید


امام جماعت منطقه توس ۶۳ ادامه داد: اکنون آخر سال است اما کار آسفالت صورت نگرفت؛ کار زیرساختی آسفالت هم انجام شد اما اینک حدود ۲۰ روز است که کار مسکوت باقی مانده است و حتی خاک مخصوص زیر آسفالت نیز ریخته شد اما بعد از تغییر و تحول در شهرداری منطقه ۲ کار مسکوت باقی ماند.

حجت الاسلام صبوری با اشاره به اینکه این منطقه مهمترین معبر منطقه توس محسوب می‌شود، بیان کرد: ازدحام جمعیت در توس ۶۵ بسیار بالا است و تمام تردد از توس ۶۵ انجام می‌شود که هم سه راه است و هم چراغ قرمز دارد و هم اینکه تمام شهرک و ساکنان نوده از توس ۶۵ تردد می‌کنند.
 
او تصریح کرد: توس ۶۳ اگر آسفالت شود بار ترافیکی توس ۶۵ بسیار کم می‌شود و بسیاری منافع در منطقه محقق می‌شود و علاوه بر این مناطق تجاری منطقه نیز اهمیت و رونق بیشتری پیدا می‌کند و خرده مالکان نیز با یکدیگر برای تغییر کاربری اراضی قطعا همکاری بیشتری خواهند داشت و می‌توانند ذی نفع شده و به ساخت و ساز دست بزنند و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی با همین اقدام از منطقه رخت برخواهد بست.

امام جماعت منطقه توس ۶۳ تاکید کرد: اینجا ۲۰ سال است منطقه مسکونی است و آسفالت هم نشده؛ علی الظاهر دو بار در سال‌های اخیر به این منطقه و برای این کار بودجه اختصاص داده شده اما کار به سرانجام نرسیده است.

احسان قیطاقی معاون سابق شهرداری منطقه ۲ نیز که این پروژه در زمان او کلید خورده است در این مورد می‌گوید: خیابان توس ۶۳ یا بیست متری فاضلاب سابق تنها معبر اصلی در بلوار توس است که پس از سال‌های متوالی خاکی باقی مانده بود؛ تقاضای مردم منطقه این بود که هرچه سریع‌تر منطقه به روزرسانی و آسفالت شود.

او افزود: برای هر آسفالتی پیش‌نیاز‌هایی لازم بود از جمله اینکه برای جمع آوری آب سطحی باید جوی تعبیه و سپس زیرساخت لازم ایجاد و سپس لایه‌ریزی و کوبیدن بستر و در نهایت آسفالت صورت گیرد؛ چندین مرتبه برای این کار در دوره‌های شهری مختلف اعتبار دیده شده بود، اما نهایی نشده بود.

معاون سابق شهردار منطقه ۲ مشهد ادامه داد: حدود دو سال پیگیری شد و در نهایت سه میلیارد اعتبار در نظر گرفته شد و سپس برای مناقصه اقدام شد؛ بعد از مشخص شدن برنده مناقصه باید هرچه سریع‌تر و قبل از بارش‌ها کار را شروع می‌کردیم و این اقدام هم صورت گرفت و حتی پیش پرداخت پیمانکار نیز انجام شد.

قیطاقی بیان کرد: تمام این مسیر برای جذب اعتبار و پرداخت پیش پرداخت دنبال شد و پیمانکار هم با قدرت کارش را شروع کرد و خاکبرداری انجام شد و تیغ زدن جاده و عریض کردن معبر صورت گرفت؛ سعی کردیم عرض معبر را کم نکنیم؛ هدف اول ما بهسازی و مناسب‌سازی توس ۶۳ و استفاده مردم بود و هدف دیگر کاهش ترافیک توس ۶۵ یا محله نوده بود.

او تصریح کرد: سمت غرب توس ۶۳ به خیابان‌های نجف منتهی می‌شد که همان منطقه توس ۶۵ یا نوده است که اگر توس ۶۳ به بهره برداری برسد مردم از این معبر جایگزین برای دوری از ترافیک بهره می‌گیرند؛ با تلاش شبانه‌روزی همکارانمان در آن مقطع کانال جمع آوری آب‌های سطحی را اجرا کردیم و نظارت و کنترل کامل صورت گرفت و اعتبار نیز از جا‌های مختلف جذب شد تا از این طریق هزینه مدیریت شهری هم کم شود.

معاون سابق شهردار منطقه ۲ مشهد تاکید کرد: روان آب‌ها هنگام بارندگی جمع می شد و به منازل مردم نفوذ می‌کرد و به همین دلیل کانال جمع‌آوری آب‌ها را در توس ۶۳ و ۶۵ اجرا کردیم اما پس از خروج بنده از منطقه کار توسط بنده پیگیری نشد  اما اخیرا که مجدد در منطقه حاضر شدم شاهد بودم که کار پیشرفتی نداشته و رها شده است.

اینک  اما مردم منطقه توس ۶۳ منتظر هستند مسئولان خیلی سریغ پای کار بیایند و این کار نیمه‌تمام را به پایان برسانند.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.