مدیر آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

آمادگی در برابر خشکسالی ضروری است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: افزایش آمادگی مسئولان و دست‌اندرکاران برای تامین منابع آب در شرایط استمرار پدیده خشکسالی در خراسان رضوی ضروری و مورد تاکید است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علایی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود بارندگی و افزایش دمای هوا در فصل زمستان امسال باید از هم اکنون با برنامه ریزی اصولی آمادگی خود را برای بهره برداری بهینه از منابع آب افزایش دهیم تا در فصل تابستان و هنگام افزایش مصرف آب با مشکل مواجه نشویم.

او افزود: با استمرار روند فعلی کاهش بارندگی ۲۰ اسفند ماه امسال با نخستین شوک کمبود منابع آب در خراسان رضوی مواجه خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به آسیب‌های ناشی از فعالیت چاه‌های آب کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: بهره‌برداری اصولی از منابع آب نیازمند درکی مشترک با کشاورزان است، در غیر این صورت خراسان رضوی در حوزه تامین و توزیع آب با مشکل مواجه خواهد شد.

علایی بیان کرد: مشکلات در بخش تامین منابع آب نباید به شورای تامین ارجاع داده شود و این تنگنا‌ها باید با پیوست فرهنگی و اجتماعی رفع شوند و طی دو سال گذشته نیز از ارجاع این پرونده‌ها به شورای تامین استان جلوگیری و سعی شده از طریق تعامل مسوولان، مردم، کشاورزان و بهره برداران این مشکل رفع شود.

او همچنین افزایش اعتماد بین مردم و مسئولان را لازمه موفقیت در این عرصه توصیف و تصریح کرد: بخاطر تحقق این همگرایی، سرمایه اجتماعی اعتماد بین کشاورزان و مسوولان آب منطقه‌ای در خراسان رضوی افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تاکید کرد: در شرایط کمبود منابع آب باید با افزایش اعتماد بین کشاورزان و مالکان قنوات، بر اساس تفاهمنامه‌هایی از منابع آب آن‌ها در غیر از فصل آبیاری برای تامین آب مورد نیاز مناطق شهری و روستایی بهره گرفت و به جای کشت سنتی، کشت‌های گلخانه‌ای را که آب کمتری نیاز دارند گسترش داد.

علایی اظهار کرد: در نتیجه توجه به این مسائل کشاورزان خراسان رضوی در سال گذشته ۴۲۹ میلیون مترمکعب آب کمتر برداشت کردند.
 
انتهای پیام//م.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.