وقتی اروپایی‌ها درباره برجام دچار آلزایمر می‌شوند!

وضعیت توافق هسته‌ای در شرایطی قرار گرفته است که تنها راه باقی مانده برای حفظ آن، اجرای تعهداتی است که آمریکا و اروپا آن‌ها را نقض کرده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  برجام دو طرف دارد، یک طرف آن ایران است که به تعهدات خود پایبند بوده است و طرف دیگر، کشور‌های غربی هستند که تعهدات را نقض کرده و از برجام خارج شده‌اند.

وضعیت برجام بسیار روشن است، این مسئله را آمریکا و اروپا نیز می‌دانند چرا که آمریکا از برجام خارج شده و هیچیک از تعهدات خود را اجرا نکرده است و اروپا نیز با بدعهدی‌های خود بر سرعت نابودی توافق هسته‌ای افزوده است.


بیشتربخوانید


حتی رسانه‌ها و تحلیلگران غربی اعتقاد دارند که آمریکا باید به برجام بازگردد و تعهدات خود را اجرا کند آنگاه از ایران انتظار داشته باشد که به کاهش تعهدات خود پایان دهد و به همه آنچه که در توافق متعهد شده بود باز گردد.

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز به تازگی در سر مقاله خود نوشته است «دولت آمریکا نباید منتظر بازگشت ایران به تعهداتش بماند و پیش از آن باید نشان دهد عزمش برای نجات برجام جدی است.»

از این دست توصیه‌ها از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی و غربی و البته برخی تحلیلگران آمریکایی به دولت جو بایدن زیاد دیده می‌شود، اما این که آیا رییس جمهور جدید آمریکا به این توصیه‌ها توجه می‌کند یا نه و سیاستی که بایدن و همکارانش در قبال برجام گرفته‌اند نشان می‌دهد که آمریکای بایدن توقع دارد ایران به تعهدات خود باز گردد.

اروپا نیز در این میان سعی دارد هم به میخ بزند و هم به نعل، اما این سیاست نیز نمی‌تواند راهگشای بن بست برجامی باشد که از سوی اروپا و آمریکا ایجاد شده است.

اتحادیه اروپا و واشنگتن کور رنگی گرفته‌اند و دچار آلزایمر شده‌اند که نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند ناقض برجام کدام طرف ماجرا است.

ایران سیاست خود را شفاف و آشکار به طرف مقابل نشان داده است و گفته که در صورت اجرای کامل تعهدات از سوی آمریکا و اروپا که باید راستی آزمایی شود، ایران حاضر است به همه تعهدات برجامی خود بازگردد و آن‌ها را اجرا کند.

چنین سیاستی از سوی ایران، در حالی اتخاذ شده است که در زمان آغاز اجرای برجام از سوی دو طرف، ایران آغازگر اجرای توافق هسته‌ای بود و اکنون ۵ سال است که در انتظار اجرای تعهدات اروپا و آمریکا مانده، اما هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتاده است.

هر بار کاهش تعهدات از سوی ایران با موضع گیری غرب همراه بوده و عمدتا در این مواضع بر بازگشت ایران به تعهدات تأکید شده است، در حالی که توصیه کنندگان خود ناقضان اصلی برجام هستند.

اکنون نیز پس از اعلام رسمی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تولید فلز اورانیوم برای سوخت راکتور تحقیقاتی، اروپا و آمریکا بار دیگر دست به کار شده و این اقدام را محکوم کرده و ایران را متهم به نقض تعهدات خود کردند.

همین رفتار است که می‌گوییم غرب یا آلزایمر و کور رنگی گرفته یا این که خود را به نفهمی زده است چرا که نقض عهد خود را نمی‌بیند، اما واکنش و تصمیم منطقی و قانونی ایران را با بزرگنمایی و سیاه نمایی نمایش می‌دهد.

بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی: ایران باید بدون تاخیر تولید فلز اورانیوم را متوقف کند
در بیانیه جدید سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) نوشته شده «ما با نگرانی بسیار تاییدیه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که طی آن اعلام شده ایران در حال تولید اورانیوم فلزی است نگاه کردیم، اقدامی که نقض برجام است؛ طبق برجام، ایران متعهد شده که طی ۱۵ سال در زمینه فعالیت‌های تولید یا به دست آوردن اورانیوم فلزی یا تحقیقات و توسعه روی استخراج اورانیوم اقدام نکند.»

این بخش از بیانیه تروئیکای اروپا جالب توجه است که گفته ایران متعهد شده که طی ۱۵ سال در زمینه فعالیت‌های تولید یا به دست آوردن اورانیوم فلزی یا تحقیقات و توسعه روی استخراج اورانیوم اقدام نکند! در این میان تعهدات اروپا و آمریکا کجای ماجرای توافق هسته‌ای است؟

اروپا و آمریکا به تعهدات خود به طور عملی پایبند باشند و همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند پس از راستی آزمایی تعهدات، شاهد بازگشت کامل ایران به تعهدات خود خواهند بود.

معادله بسیار ساده و قابل حل است، هیچ پیچیدگی در این معادله دیده نمی‌شود؛ همه رفتار‌های غرب با ایران از روی غرض ورزی و دشمنی است؛ آیا تا پیش از این بدعهدی از سوی ایران سر زده بود؟

ایران با اجرای همه تعهدات خود ثابت کرد که بدعهد نیست، اما در طول ۵ سال هیچ رفتار مثبتی از سوی آمریکا و اروپا دیده نشد و واکنش ایران نیز یک واکنش طبیعی و قانونی است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، تعهدات برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار