شهروندان خراسانی ۶۴۰ میلیارد ریال کتاب خریدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال شهروندان ساکن این استان ۶۴۰ میلیارد ریال کتاب از نمایشگاه مجازی خریداری کرده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: شهروندان خراسانی پارسال در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب در مشهد که به صورت حضوری برگزار شد ۷۰ میلیارد ریال کتاب خریدند.

او افزود: بر این اساس حجم خرید کتاب از نمایشگاه مجازی امسال ظرف روز‌های نخست تا دهم بهمن ماه امسال در خراسان رضوی ۹ برابر بیشتر از حجم کتابی است که از نمایشگاه حضور کتاب پارسال در این استان خریداری شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امسال بخاطر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، نمایشگاه کتاب برای حفظ سلامت شهروندان در مشهد به صورت مجازی برگزار شد و هزار و ۷۳۲ ناشر در بستر وب یک میلیون و ۲۴۵ هزار نسخه کتاب به مبلغ بیش از ۶۴۰ میلیارد ریال فروختند که در نوع خود یک رکورد کم نظیر است.

مروارید بیان کرد: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب به عنوان یک بستر مهم و تاثیرگذار در توسعه فرهنگی است و از منظر ترویج فرهنگ، کتابخوانی را نیز مد نظر قرار می‌دهد و امسال با توجه به شرایط کرونایی طرح‌های فرهنگی در این زمینه نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شد.

او تصریح کرد: امسال طرح فروش پاییزه کتاب در ۸۳ کتابفروشی اجرا شد که از این تعداد ۶۳ کتابفروشی در مشهد هستند، این کتابفروشی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تکیه بر فضای مجازی و بستر وب بیش از ۲۵ میلیارد ریال کتاب فروختند و بعد از تهران بیشترین فروش کتاب را در این طرح داشتیم.

بیشتربخوانید


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: امسال سه هزارو ۲۸ عنوان کتاب برای دریافت مجوز چاب واصل شده که تاکنون بیش از ۹۰ درصد آن‌ها مجوز‌های لازم را گرفته اند و در این زمینه و سایر برنامه‌های فرهنگی همکاری همه جانبه با نهاد اداره کل کتابخانه‌های استان مد نظر است.

محمدعلی نبی‌پور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی نیز در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان گفت: کتاب بهترین وسیله برای افزایش دانایی و توانایی بشر است، کتاب معجزه پیامبر (ص) است و به رغم محدودیت‌های کرونایی در زمینه کتاب و کتابخوانی در استان طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی رقم خورده است که مایه امیدواری است.

او افزود: فضای کرونایی مردم دنیا را کتابخوان‌تر کرده و قرنطینه فرصت‌هایی طلایی برای کتابخوانی ایجاد کرده است.

 معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس شواهد علمی ادامه بحران کرونا چهار تا پنج سال آینده محتمل است و باید فرایند کتاب و کتابخوانی نیز با این شرایط بازخوانی شود، البته خلاقیت‌های فراوان با تکیه بر فضای مجازی صورت گرفته، اما کافی نیست و باید از امکانات دیگر نظیر مکان‌های بلا استفاده در ادارات دولتی نیز به همین منظور با برنامه ریزی و هماهنگی استفاده شود.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی دیگر سخنران نشست امروز انجمن استانی کتابخانه‌های عمومی نیز گفت: به رغم محددیت‌های ایجاد شده ناشی از کرونا برنامه‌های کتاب و کتابخوانی در استان با استفاده از فضای مجازی نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

او افزود: از زمان شیوع کرونا تاکنون چهار هزار برنامه فرهنگی، ۴۲۸ نشست کتابخوان، ۵۷۳ برنامه ویژه کودک، ۹۸۳ برنامه مناسبتی، ۳۹۷ جلسه مطالعاتی و جمع خوانی، ۱۶۸ مسابقه کتابخوانی، ۸۵ کارگاه آموزشی و ۱۵ جلسه نقد و بررسی کتاب در استان با تکیه بر فضای مجازی برگزار شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزاری جشنواره رضوی، پویش خانواده و کتابخوان، پویش ملی اقتراح ماسک (شعر طنز)، برگزاری محفل رواق ادب، پویش ملی خادم ارباب کیست، محفل سوگواری شعر مجازی، افتتاح حسینیه کتاب و هیات مجازی عزاداری، محفل سلوک عاشورایی، پویش ملی کتاب اربعین، پویش ملی کتابخوانان عاشورایی را از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخوانه‌های عمومی خراسان رضوی برشمرد.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.