گام های نهایی برای ساماندهی کشف‌‎رود در مشهد

امسال ۱۴۰ میلیارد تومان قرارداد با پیمانکار برای ساماندهی کشف‌رود در محدوده و حریم شهر مشهد انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهردار مشهد از پیش‌بینی ۱۲۰ هزار اصله نهال برای هفته درختکاری خبر داد و گفت: امسال ۱۴۰ میلیارد تومان قرارداد با پیمانکار برای ساماندهی کشف‌رود در محدوده و حریم شهر مشهد منعقد شده تا پراکنش فاضلاب سطح رودخانه مهار و در یک بستر قرار گیرد و عرصه‌های ۳۰۰ هکتاری موجود را درختکاری کنیم.


او در آیین رونمایی و آغاز به کار سامانه درخواست تحویل و کاشت نهال رایگان به شهروندان ویژه هفته درختکاری افزود: سیاست‌گذاری شهرداری مشهد در حوزه معاونت خدمات شهری اجرای پروژه‌های مرتبط با محیط زیست با هدف بهبود شرایط زندگی شهروندان، زائران و مجاوران این شهر مقدس است.


معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: پیشرو و الگو بودن شهر مشهد در زمینه‌های فضای سبز، زیبایی منظر شهر و پاکیزگی آن مرهون کارکنان و کارگران حوزه خدمات شهری است.


یعقوبی  با بیان اینکه شهرداری در صدد اجرای پروژه‌های زیست محیطی در این کلانشهر است، بیان کرد: ابتدایامسال  مصوبه نهایی سیاهه انتشار آلودگی هوا دریافت و ابلاغ شد که بر اساس آن سهم هر یک از منابع آلایندگی شهر مشخص شده است.


او  ادامه داد: لایحه جامع کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری به شورای شهر ارائه شده بود که هفته گذشته به تصویب رسید و سهم هر یک از حوزه‌های شهرداری و تکالیف سایر حوزه‌های خارج از شهرداری در آلودگی هوا مشخص شده تا در قالب یک کار منسجم با همکاری سایر دستگاه‌های اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود.


راه‌ا‌ندازی چهار دستگاه سنجش ازن در مشهد


معاون خدمات شهری شهردار مشهد با تاکید بر اینکه درامسال ادامه مطالعات آسیب‌شناسی آلودگی هوا و مدلینگ هواشناسی را محقق خواهیم کرد، گفت: تاکنون تنها کلانشهر تهران بخشی از این موضوع را عملیاتی کرده و هیچ کلانشهر دیگری به این موضوع ورود نکرده است.


او ادامه داد: حوزه خدمات شهری شهرداری مشهد مدل شناسی پیش بینی آلودگی هوا را در قالب پروژه‌ای یک ساله انجام خواهد دارد که هم اکنون در مرحله انعقاد قرارداد است.


یعقوبی با اشاره به راه‌ا‌ندازی یک دستگاه سنجش ازن در مشهد اواخر سال گذشته، خاطرنشان کرد: امسال نیز سه دستگاه سنجش ازن راه‌اندازی شده و به جرات می‌توان گفت «مشهد» یکی از پیشروترین کلانشهر‌های ایران در زمینه سنجش ازن است.


او افزود: علاوه بر وظایف سایر نهادها، هفت اکیپ برای خودرو‌های آلاینده فعال شده است تا با همانگی حوزه قضایی، رانندگان این خودرو‌ها برای دریافت کارت معاینه فنی ملزم شوند.


معاون خدمات شهری شهردار مشهد با تاکید بر اینکه توسعه فضای سبز در سطح مناطق مختلف شهرداری و متوازن کردن آن یکی از خواسته‌های بحق شهروندان است، گفت: طبق برنامه جامع شهر، ۳۵ هکتار فضای سبز در سطح شهر و ۲۶۰ هکتار در کمربند سبز شهر باید اجرا شود که با همت همکاران در سه سال گذشته بالغ بر ۹۰۰ هکتار در کمربند سبز مشهد و ۳۵ هکتار در سطح شهر توسعه فضای سبز رقم خورده که بی سابقه بوده و می‌تواند اثرات خوبی در بهبود شرایط آب و هوایی شهر داشته باشد.


وی با بیان اینکه فضای سبز شهر مشهد با احتساب فضای سبز کمربندی آن پنج هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت دارد، اظهار کرد: سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند ۱۷.۳ متر مربع است که از نظر توسعه فضای سبز نه تنها در کشور، بلکه در میان کلانشهر‌های خاورمیانه در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد.


ساخت  تأسیسات تامین منابع آبی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا
یعقوبی خاطرنشان کرد: برای تملک عرصه‌های مورد نیاز فضای سبز پیگیری لازم در حال انجام است تا در سال آینده نیز شاهد توسعه فضای سبز شهر باشیم.
او با اشاره به اقدامات انجام شده شهرداری مشهد در راستای تامین منابع آبی، گفت: با پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده، تصفیه خانه چهل بازه آماده بهره‌برداری است و هفته آینده با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه با کیفیت مطلوب و قابلیت استفاده از پساب راه‌اندازی می‌شود.

انتها ی پیام// ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.