آیت‌الله اراکی:

ایران باید بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید بزرگترین اقتصاد دنیا ایران باشد و این هدف دور از دسترسی نیست مشروط بر اینکه قوانین اسلام را پیاده کنیم.

به گزارش  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری عصر امروز چهارشنبه در همایش "حکمرانی دینی" که به همت جبهه دولت اسلامی در مجتمع آدینه برگزار شد، اظهار داشت: اگر نظام اسلامی فعلی را با سایر نظام‌ها قیاس کنیم خیلی موفق بودیم، ولی این آنی نیست که ما برای آن قیام کردیم و باید بزرگترین اقتصاد دنیا ایران باشد و این هدف دور از دسترسی نیست مشروط بر اینکه قوانین اسلام را پیاده کنیم.

وی با اشاره به اصول نظام سیاسی گفت: مشروعیت الهی و اقتدار مردمی از سیاسی است و مردم نقش فاعل را در نظام سیاسی ایفا می‌کنند و این فعل باید مشروع باشد و این با پذیرفتن حاکمیت خدا و، ولی خدا صورت می‌گیرد.

اراکی با اشاره به اینکه در هر حکومتی یک نظام فرمان داریم که باید الزام آور باشد، گفت: این نظام فرمان مبنای مشروعیتش رهبری فقیه است.

وی افزود: از وظایف حکومت، تضمین امنیت و اقتدار برای جامعه است و جامعه اسلامی باید از نظر اقتدار برتر از همه باشد.

اراکی با اشاره به اینکه مدیریت در اسلام مبتنی بر شایستگی است، گفت: دانش در آن حوزه مدیریتی، کفایت و توانایی، عدالت و تقوا امانتداری از اصول این شایستگی است.

وی افزود: اختیار تصمیم گیری باید در دست کسی باشد که عادل باشد و مدیر باید در اجرای قانون قاطعیت داشته باشد و این با نظام اسلامی سازگار نیست که مجلس قانونی تصویب کند که دولت اجرا نکند و دولت‌ها به میزان عمل به قانون اسلامی هستند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه مشکل مردم باید بالاترین اولویت مدیر باشد، گفت: لذا نمی‌فهمم مدیر پروازی به چه معنا است و یعنی چه که مسئولیتش در عسلویه است و در تهران مدیریت می‌کند.

وی افزود: مدیر باید در برابر مردم متواضع باشد و مدیر متکبر را قبول نمی‌کنیم و خاکساری برابر مردم اصلا اساسی مدیریت در اسلام است. مدیران ما نباید طوری رفتار می‌کردند که مردم آن‌ها را قشری بالاتر از قشر خود بدانند و نباید طوری باشد که برای مردم تماس با وزیر آرزو باشد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم مدیریتی دور بودن از مردم با اصول مدیریتی اسلام سازگاری ندارد، گفت: از ملزومات در دسترس بودن مردم "ساده زیستی" است و احتجاب را امویان در نظان مدیریت اسلام وارد کردند و قبل از آنان ساختار احتجاب مدیران از مردم وجود نداشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اقتصاد اسلامی باید مبتنی بر خودکفایی مطلق باشد و داد و ستد غیر از احتیاج است و نباید در نیاز‌های اقتصادی احتیاج دیگران داشته باشیم، گفت: وقتی احتیاج پیدا کردیم دستمان زیر ساطور است و سلطه خود را در یکی از عرصه‌های اقتصاد بر ما تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه در جامعه اسلامی نباید بیکار داشته باشیم، گفت: اگر یک دولت اسلامی روی کار بیاید که خود را متعهد به اجرای اسلام بداند، فقر و بیکاری در دو یا سه سال برچیده می‌شود.

اراکی با تاکید بر اینکه توزیع ثروت باید در حد تامین رفاه عمومی باشد گفت: ثروت جامعه ثروت همه جامعه است و هر قانون که منجر به انحصارگرایی شود برخلاف نظام اقتصادی اسلام است و نباید سرمایه در دست عده محدودی بگردد.

وی افزود: بانک باید نقش باید نقش واسطه بین سرمایه و نیروی کار را ایفا کند.

اراکی با بیان اینکه تولید باید در اقتصاد اولویت داشته باشد، گفت: و‌ظیفه دولت اسلامی این است که عرصه تولید را تا آنجا که می‌تواند برای مردم باز کند و انحصار در عرصه اقتصاد اسلامی ممنوع است و از رویه‌های نظام سرمایه داری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه هر رفتار اقتصادی که منجر به توقف گردش سرمایه باشد خلاف اقتصاد اسلامی است، گفت: گردش سرمایه یعنی سرمایه از دست سرمایه دار به دست نیروی کار برسد نه اینکه از دست این سرمایه دار به دست سرمایه داری دیگر برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار