رییس کل دادگستری استان کرمان خبر داد:

صلح و سازش بیش از ۲۴۰۰ پرونده در کرمان

موحد گفت: امسال بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ پرونده در استان کرمان با همکاری سران طوایف و مصلحین به صلح و سازش ختم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان در چهارمین گردهمایی علما و  سران طوایف شرق استان کرمان در بم  گفت: امروز به برکت تلاش مدیران و کارگزاران امنیت و عدالت و سران طوایف و متنفذین، نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور ما از امنیت کم نظیری در منطقه برخوردار است و باید این نعمت را قدر دانست.

او  با اشاره به این مطلب که جرم، خشونت و آسیب‌های اجتماعی همزاد با تاریخ بشریت هستند،  افزود: برهمین اساس حق و باطل، ظلم و عدالت، امنیت و ناامنی شکل گرفته و بسیاری از انبیای عظام الهی و بزرگمردانی در تاریخ بشریت تلاش‌های فراوانی برای مبارزه با مظاهر خشونت، ظلم و بی عدالتی داشته اند؛ اما به رغم همه این تلاش ها، جان فشانی‌ها و ایثارگری ها؛ هنوز تحقق عدالت و تامین امنیت پایدار جزو آرزو‌ها و آمال بشر است.

موحد ضمن اشاره به این مطلب که بشریت امروز به واسطه تکنولوژی‌های جدید و سلاح‌های مدرن با اشکال جدی، پیچیده و عمیق خشونت و جنایت  بر ضد بشریت مواجه است، گفت: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پرچمدار مبارزه با ظلم و ستم، اجحاف و جنایات  بر ضد بشریت است و پرچمدار و نماد این مبارزه سردار بزرگ جهان اسلام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است.

او بیان کرد: امروز مکتب حاج قاسم سلیمانی در عرصه مبارزه با ظلم و ستم برای تامین امنیت و عدالت برای بشریت حرکتی نو را آغاز کرده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان  گفت:  نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی و داخلی، خشونت و ناامنی را بر نمی‌تابد و امروز هاضمه این نظام مقدس، هیچ کدام از وجوه و اشکال خشونت و شرارت را نمی‌پذیرد و با برنامه ریزی و طراحی اقدامات کنترلی و پیشگیری، تلاش می‌شود که کوچک ترین ناامنی و رخدادی که موجب سلب آسایش عمومی باشد، به وقوع نپیوندد.

او با اشاره به بروز برخی رخداد‌های ناامنی در جنوب و شرق استان در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، گفت: ضمن برگزاری همایش ملی پیشگیری از خشونت با حضور نخبگان و اساتید مطرح دانشگاهی کشور در کرمان، در کارگروه‌های تخصصی این همایش، همت جمعی برای تدوین برنامه‌ای کاربردی و عملیاتی در شرق و جنوب استان به منظور کاهش خشونت شکل گرفت و در نهایت منجر به تدوین مفاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار شد.

موحد با اشاره به این مطلب که بسیاری از نخبگان و صاحب نظران اتفاق نظر دارند که برای پیشگیری از رفتار‌های خشونت آمیز باید یک اقدام موثر، پایدار و عملیاتی صورت گیرد، گفت: نتیجه هم اندیشی‌ها این بود که کارگزاران عدالت و امنیت با مشارکت علما، بزرگان طوایف و معتمدین و متنفذین محلی که یک پایگاه اجتماعی دارند و یک سرمایه و ظرفیت عظیم محسوب می‌شوند با یک همدلی و هم افزایی نظام‌مند به منظور کاهش رخداد‌های ناامنی، گام‌های موثری بردارند و با همین رویکرد، میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار شکل گرفت.

او تصریح کرد: مفاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار به شکلی برنامه ریزی شده که کارگزاران حاکمیتی عدالت و امنیت، تمامی توانمندی‌های مردمی را فعال کرده و همگام و همراه با مدیران شهرستانی اقدامات اثربخشی را برای پایدار ساختن عدالت و امنیت بردارند و این ابتکار استانی برکات بسیار زیادی را به دنبال داشته است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان کرمان تاکید کرد: سران طوایف، متنفذین و مصلحین سرمایه‌های عظیم مردمی هستند و امروز باید به نحو احسن برای  ارتقای امنیت و نهادینه کردن امنیت در استان از این ظرفیت استفاده کرد.

او با تاکید بر این مطلب که نقش و جایگاه سران طوایف، معتمدین و متنفذین قومی در حل و فصل بسیاری از منازعات قومی، درگیری‌های طایفه‌ای و اختلافات خانوادگی ملموس و تاثیرگذار بوده است، گفت:  امسال بیش از ۲هزار و ۴۰۰ فقره پرونده با مشارکت گروه‌های مردمی اعم از سران طوایف و مصلحین به صلح و سازش ختم شده است.

موحد ادامه داد: تصور بر این است بخش اندکی از ظرفیت‌های میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و اگر این میثاق نامه در تمامی محور‌ها و به نحو مطلوب عملیاتی شود، فرهنگ صلح و سازش و مدارا بر منطقه حکم فرما خواهد شد و در ادامه وحدت، همدلی، هماهنگی و تعامل میان طوایف برقرار و برکات فراوانی را در پی خواهد داشت و زمینه رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را فراهم خواهد ساخت.

او تصریح کرد: امر پیشگیری از وقوع جرم و خشونت، امری مقطعی و برای یک نفر که آثار همیشگی داشته باشد، نیست و  از سوی یک سازمان و یک نهاد نیز امکان پذیر نیست؛ بلکه برنامه‌ای مستمر و متناسب با شرایط زمان و مکان است که با استفاده از تمام ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی و به صورت مشارکتی تحقق پذیر خواهد بود.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به تعریف ۳۶ محور در حوزه‌های اجتماعی، امنیتی و قضایی در قالب میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، گفت: در قالب میثاق نامه امنیت و عدالت پایدار ۱۶۵ نفر از بزرگان طوایف  به منظور صلح و سازش و مدارا، دستگیری متهمان متواری، پیشگیری از ازدواج‌های اجباری، ارائه امان نامه به افراد متواری، جلوگیری از انتقام جویی شخصی،کورکورانه و ظالمانه، جمع آوری سلاح و مهمات، پیشگیری از درگیری و منازعات طایفه‌ای و  غیره مشارکت همه جانبه‌ای با دادستان‌ها و سایر مقامات قضایی دارند.

او گفت: در برنامه تحول قوه قضاییه، یکی از محور‌های اصلی این سند جلب مشارکت‌های مردمی در تمامی زمینه‌ها و ماموریت‌های قوه قضاییه است که به ویژه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی نهاد‌های مذهبی و مدنی می‌توانند ایفای نقش کنند.

موحد افزود: با نگاه کمَی و آماری به داده‌های مرکز مطالعات جرم شناسی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان می‌توان به این مقوله اشاره داشت که الگوی بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی نقش موثری در حجم پرونده‌های واصله به محاکم قضایی داشته است.

او  تاکید کرد: دستاودر‌های میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار را باید قدر دانست و از این ظرفیت حداکثر بهره را برد.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار