باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران؛ واقعی یا نمایشی؟

در روز‌های اخیر شاهد پالس‌های جدیدی از دولت جدید آمریکا در قبال ایران بودیم که برخی از کارشناسان از آن به عنوان اقدام نمایشی یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، سوم اسفند در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت که گفت‌وگو‌ها با آمریکا درباره برجام زمانی آغاز می‌شود که همه طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، سیاست فشار حداکثری رئیس جمهور پیشین در قبال تهران را تغییر نداده است، بنابراین مذاکرات با آمریکا زمانی آغاز می‌شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عمل کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه ما دموکراسی داریم و قوانین کشور را که مجلس تصویب کرده است، اجرا می‌کنیم، تصریح کرد: گام‌های هسته‌ای ایران فراتر از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برگشت‌پذیر است. پایان دادن به بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نیست. تعهداتی در توافق هسته‌ای وجود دارد که در آینده به آن‌ها پایبند خواهیم ماند.  ما در ایران فتوایی درباره حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای و در اختیار داشتن آن داریم. ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد و به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست.

او با اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های غربی برجام، اظهار کرد: طرف اروپایی درباره توافق هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کند و این خود به منزله دورویی است. کشور‌های اروپایی باید در زمینه روابط اقتصادی، به شکل درست رفتار کنند. در آمریکا رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از حق وتو با هر تصمیمی مخالفت کند؛ اما در ایران چنین کاری انجام نخواهیم داد. آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد و تهران تسلیم فشار نخواهد شد.

آمریکا باید چه تحریم هایی را لغو کند تا ایران راضی شود؟

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم شامگاه دوم اسفند گفت که آمریکا رسما به اشتباه خود در رابطه با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ اقرار و آن را مکتوب و ارائه کند و به نوعی توبه از اقدامات گذشته کند ارزش سیاسی و حقوقی خود را دارد، ولی وقتی به بحث تحریم‌ها می‌رسد ارزشی ندارد. آنچه برای ما ملاک است رفع تحریم‌هاست. آمریکا نباید این کار را می‌کرد، ولی زمانی این کار را کرد به نوعی توبه از سیاست غلط گذشته است، ولی برای ما تعهد برجامی آمریکا نیست. برای ما آنچه ملاک است رفع تحریم‌هاست. اگر آمریکا از اقدامات نمادین انجام می‌دهند حداکثر می‌توانند انتظار اقدامات نمادین داشته باشند. وقتی می‌گوییم عمل در مقابل عمل، عمل آن‌ها لغو تحریم است و عمل ما بازگشت به تعهدات است.

عراقچی خاطرنشان کرد: از نظر ما ملاک لغو تحریم‌هاست و اگر این اتفاق نیفتد که ظاهرا چنین است اقدام پنجم اسفند انجام و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود. منظور تحریم‌هایی است که در برجام ذکر شده و باید برداشته شود و ترامپ دوباره اعمال کرده و همین طور تحریم‌های جدیدی که ترامپ در چهار سال گذشته اعمال کرد و همینطور تحریم‌هایی که در چهار سال برچسب آن را عوض کردند، باید برداشته شود که ما به نقطه‌ای برسیم که بگوییم خواسته ما در برجام تامین شده و به شرایط ۲۰۱۵ برسیم.

تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران؛ واقعی یا نمایشی؟/ وقتی واشنگتن تصمیم به لغو تحریم های تهران می‌گیرد

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره اینکه آمریکا چه زمانی می‌توانند به برجام و جمع ۱+۵ برگردند، اظهار کرد: در روز‌های گذشته در ادبیات آمریکایی‌ها بعضا به ۱+۵ اشاره شد و حتی بایدن در صحبت خود گفت ما آماده مذاکره با ایران در قالب ۱+۵ هستیم. آنچه خطیب‌زاده تذکر داد و درست بود این بود که ما الان چیزی به نام ۱+۵ نداریم و از می ۲۰۱۸ که آمریکا از برجام خارج شده وجود ندارد و الان ۱+۴ است و فعلا آمریکایی‌ها حق ندارند به مفهوم ۱+۵ اشاره کنند، چون چنین قالبی وجود ندارد و اینکه آیا می‌توانند به این قالب برگردند؟ بله می‌توانند به شرطی که تحریم‌ها را بردارند.

معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد: بازگشت آمریکا به برجام بدون برداشتن تحریم‌ها موضوعیت ندارد. از نظر ما وقتی آمریکا دوباره عضو برجام می‌شود و ۱+۴ وقتی به ۱+۵ تبدیل می‌شود که آمریکا تحریم‌های خود را برداشته و ما به وضعیت قبل از خروج آمریکا از برجام برگردیم. خسارت‌های ما در چهار سال گذشته موضوعی است که از آن نخواهیم گذشت. حتی با بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها موضوع ما با آمریکا تمام نشده است.

تحریم‌های ایران لغو نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟/ عدویی که سبب خیر شد؛ اقتصاد تهران با تحریم منطبق شد

عبدالله نوروزی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوئد و بلغارستان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که تحریم‌های آمریکا دیگر تاثیری بر ایران ندارد، همچنین کشور‌های گوناگون نسبت به تحریم ثانویه‌ای که متوجه ایران است، خسته شدند و مایل نیستند که این رویه ادامه پیدا کند، چراکه در معاملات جهانی و ویروس کرونا، تحریم مصبیت مضاعفی برای مناسبات اقتصادی کشور‌ها به وجود آورده است. قطعا تحریم‌های آمریکا به زودی لغو می‌شود، اما چگونگی لغو و بازی سیاسی که از ناحیه آمریکا مشاهده می‌کنیم، جای بحث دارد. در حقیقت اقداماتی که آمریکا اخیرا به منظور جلب نظر ایران انجام داده، بیشتر جنبه نمایشی دارد و در اصل اقدام بنیادینی در قبال تحریم‌ها نیست و گرهی از کار ما باز نمی‌کند.

نوروزی ادامه داد: اکنون به دلیل شرایط خاص منطقه، تحریم‌ها ظرفیتی برای ادامه یافتن ندارند و به عبارتی آمریکا مجبور است به این وضعیت خاتمه دهد و بحث اصلی در چگونگی خاتمه دادن به این وضعیت است. ملت، سیاسیون و مسئولان با پوست و گوشت خود لمس کردند که غرب و در راس آن آمریکا هیچ چیزی از بی معرفتی سیاسی کم ندارد و این یک اجماع کامل سیاسی جناح هاست، لذا اکنون که واشنگتن می‌خواهد به توافق هسته‌ای برگردد، باید تحریم‌ها را به معنای واقعی کلمه بردارد و سپس در مورد سایر مسائل ورود کند.

تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران؛ واقعی یا نمایشی؟/ وقتی واشنگتن تصمیم به لغو تحریم های تهران می‌گیرد

 سفیر سابق ایران با سوئد بر این باور است که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، با توجه به شرایط کنونی نظام بین الملل کشور‌ها قادر به تحمل این وضعیت نیستند و با دور زدن تحریم‌ها و همکاری‌های بیشتر منطقه‌ای تحریم‌ها را بی تاثیر می‌کند، لذا آمریکا و شرکایش به تفکر و راهیابی برای نتیجه باشند. نقطه اصلی قوت جمهوری اسلامی ایران، فارغ از آنچه مردم کشورمان تاب آوردند، همین اقتدار منطقه‌ای و جبهه مقاومت است که تداوم آن به تاثیر پذیری رفتار‌های قدرت‌های بزرگ می‌انجامد و دیر یا زود این اتفاق می‌افتد. اکنون کاملا توپ در زمین آمریکا و شرکایش است که تصمیم لازم را بگیرند و با ایران مقتدر به نحو صحیح بخورد کنند و دست از اقدامات نمایشی بردارند.

فشار حداکثری آمریکا دیگر جواب نمی‌دهد/ چه چیزی موجب تغییر رویکرد واشنگتن در قبال تهران شد؟

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاکید اخیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه در برجام اینبار فقط با عمل قانع می‌شویم، گفت که آمریکا باید به صورت مکتوب و رسمی به سازمان ملل و همچنین اعضای ۱+۵ طی نامه‌ای اعلام کند که به برجام برگشته است و به عنوان یک اقدام بین المللی طبق آن عمل کند، همچنین کاخ سفید باید به طور رسمی اعلام کند که تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران ملغی می‌شود و به صورت کتبی اعلام کند که متعهد به قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ البته این اقدامات تنها مقدمات کار هستند و اجرایی شدن احکام صادره از سوی رئیس جمهور آمریکا باید راستی آزمایی شود.

رحیم بایزیدی مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اذعان وزارت خارجه آمریکا به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران، اظهار کرد: تحریم‌ها یک ظرفیت اثرگذاری مشخصی دارد و برای همیشه نمی‌تواند در دستیابی به اهداف سیاسی موثر باشد. هدف آمریکا از کمپین فشار حداکثری این بود که صرفا اقتصاد یک کشور را محدود کند این یک هدف سیاسی بود که طرف مقابل را مجبور کند تا خواسته آن‌ها را بپذیرد. دولت قبلی آمریکا اعتقاد داشت که ایران در نهایت مجبور خواهد شد که به پای میز مذاکره بیاید و از موضع ضعف هم بیاید، هدف اصلی آمریکا همین بود و در نهایت هم به آن دست نیافت.

مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی تصریح کرد: کمپین فشار حداکثری در چند سالی که در دولت قبلی آمریکا پیگیری شد عملا با شکست مواجه بود و این نوع اعتراف که وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد، یک نوع اعلام شکست بوده که چند سال است سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته است. تحریم‌ها هم ظرفیت بیشتری در قبال ایران ندارد، چراکه کشورمان قدرت تاب آوری و تحمل بسیار زیادی دارد.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: دولت جدید آمریکا به این نتیجه رسیده است که اگر همان سیاست قبلی را ادامه دهد، در نهایت هیچ هدف و دستاوردی عایدش نخواهد شد. کمااینکه تحریم‌ها در قبال سایر کشور‌ها هم در حال افزایش است. گستره جغرافیایی تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است، کشور‌های بیشتری شامل آن می‌شوند و این موضوع به خودی خود در بلند مدت اعتبار تحریم‌ها را کم می‌کند و کشور‌های دیگر هم به این نتیجه خواهند رسید که باید با این تحریم‌ها مقابله شود. این تحریم‌ها نه تنها برای ایران بلکه در کل جهان یک روند صعودی را طی کرده است؛ تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشور‌ها که به صورت یک جانبه اقدام به اعمال تحریم‌ها کردند. این تحریم‌ها یک پدیده فزآینده بوده و کشور‌هایی که تحت تحریم هستند را به یک اشتراک منافع می‌رساند که همین موضوع مبنای مقابله با تحریم‌ها قرار می‌گیرد.

تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران؛ واقعی یا نمایشی؟/ وقتی واشنگتن تصمیم به لغو تحریم های تهران می‌گیرد

بایزیدی بر این باور است که در شرایط فعلی آمریکا به این نتیجه رسیده است که برای جلوگیری از کم ارزش شدن یا بی اثر شدن تحریم ها، تحریم‌هایی که در گذشته اعمال کرده را در مورد سایر کشور‌ها کمی کاهش دهد تا ظرفیت اثرگذاری تحریم‌ها را حفظ کند. تا ابد نمی‌توان با اعمال تحریم روی کشور‌های دیگر فشار آورد، چراکه کشور‌ها انطباق پیدا می‌کنند یا حتی مقابله می‌کنند. اقتصاد ایران با وضعیت تحریم انطباق پیدا کرده است، بنابراین دولت آمریکا چاره‌ای جز این ندارد که تحریم‌های ایران بردارد.

موضعی که ایران به هیچ وجه از آن کوتاه نمی‌آید!

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است: غربی‌ها اگر تدابیر سیاسی مطلوب داشتند باید اعلام می‌کردند که ۵ تحریم موثر و مهم ایران را برای نشان دادن حسن نیت خود را برمی‌دارند تا ایران هم یک گام به سمت جلو بردارد، همانطور که گفته شد توقف پروتکل الحاقی ممکن است که برای کشورمان هم عواقب سخت و دشواری داشته باشد، اما به هیچ وجه نمی‌شود که از حقوق مسلم خودمان بگذریم، لذا تصمیم ایران در این مقطع علی همه عوارض‌ها اجتناب ناپذیر است.

ابوالفضل ظهره وند عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین شرط ایران، لغو تمامی تحریم هاست، اظهار کرد: شاید برخی‌ها از جمله آقای بایدن و دموکرات‌ها درصدد باشند که اقدامات خلاف برجام ترامپ که در شکل دهی به آن چند صد تحریم را بر کشور ما اعمال کرده است را به ما بفروشند و بگویند این به عنوان یک گام موثری است، اما نه این فریبکاری است، مسئله ما این است که مسیری که آمریکا و غربی‌ها در پیش گرفتند که شکل دهی به یک ساختار تحریمی است، برای ما قابل قبول نیست، بنابراین بایستی لغو تمامی تحریم‌ها را در دستور کار بگذارند. اینکه بخواهند با امکان دسترسی به منابع مالی خودمان در کره، دریافت وام ۵ میلیاردی که از بانک جهانی درخواست کرده بودیم یا فروش مقداری نفت ما را گول بزنند قابل قبول نیست.

اقدامات نمایشی روز‌های اخیر آمریکایی‌ها

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران در واکنش به اقدامات نمایشی روز‌های اخیر آمریکایی‌ها، اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا نامه ترامپ به سازمان ملل در مورد ایران را پس گرفته و با وعده‌هایی توخالی و سطح پایین سعی دارد چهره‌ای موجه از آمریکای دموکرات را ارائه دهد. این اقدامات نمایشی فاقد ارزش حقوقی است، وعده‌هایی همچون رفع محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی، نمی‌تواند دلایل محکمی برای ایجاد اعتماد مجدد به این کشور باشد.آمریکا به هیچ کدام از وعده‌های خود در برجام عمل نکرد در حالی که ایران به طور کامل به تعهدات خود پای‌بند بود و این بی‌اعتمادی حاصل عملکرد آمریکایی‌هاست.

عزیزی موضع قطعی و نهایی ایران را لغو کامل تحریم‌ها عنوان کرد و گفت که این خواسته یک ملت است که قلدری آمریکا را بر‌نمی‌تابد و حاضر نیست با وعده‌های توخالی آمریکا دوباره از یک سوراخ دوبار گزیده شود چراکه عقل و منطق این ساده لوحی را نمی‌پذیرد. بازگشت آمریکا به برجام چه به عنوان میهمان و چه عضو سابق مذاکرات هیچ اهمیتی ندارد، امروز بحث پاسداری از منافع ملی برای ما اهمیت دارد نه حضور آمریکا و تاکید مجلس روی این موضوع است و از آن کوتاه نخواهد آمد.

تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران؛ واقعی یا نمایشی؟/ وقتی واشنگتن تصمیم به لغو تحریم های تهران می‌گیرد

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در ادامه تشریح کرد:  حرکات نمایشی آمریکا در قبال ایران در حالی است که شدیدترین تحریم‌های طول تاریخ را بر ملت ما تحمیل کرده و دامنه این تحریم‌های ضد انسانی را حتی تا دارو و درمان هم گسترش داده و این حرف ما نیست بلکه سخن سیاستمداران خودشان است.سران آمریکا باید بدانند که از موضع بالا نمی‌توانند به ایران امر و نهی کنند، مجلس یازدهم با نگاه دوراندیشانه و منطقی ضمن توجه به منافع ملی، با وعده‌های توخالی و بدون پشتوانه آمریکا با حساسیت بیشتری برخورد می‌کند تا تجربه‌های تلخ گذشته دیگر تکرار نشود.

حرف ایران همان است که گفته شد/ آمریکای سردرگم در نهایت چه می‌کند؟

رهبر معظم انقلاب با هوشمندی و پیش‌بینی رفتار طرف‌های قانون‌شکن و بدعهد در برجام، در فصل‌الخطابی در ۱۹‌بهمن‌ماه حرف قطعی ایران را درخصوص بازگشت آمریکا به برجام بیان کردند.ایشان فرمودند: تا به حال وعده دادید و دیگر وعده اثری ندارد. امروز ایران فقط منتظر عمل است. درباره قضیه تحریم‌ها اولا در جمهوری اسلامی کسی گوشش بدهکار مهمل‌گویان بدون استحقاق -چه در اروپا چه در آمریکا- نیست. ثانیا اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم آمریکا و سه‌کشور اروپایی که همه تعهدات برجام را زیرپا گذاشته‌اند حق ندارند شرط و شروط بگذارند. آن‌ها به هیچ‌کدام از تعهدات برجامی‌شان عمل نکرده‌اند.

حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است. چون جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را گذاشتیم و گفتیم و هیچکس هم از آن عدول نخواهد کرد. اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا باید تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسوولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت.

تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران؛ واقعی یا نمایشی؟/ وقتی واشنگتن تصمیم به لغو تحریم های تهران می‌گیرد

رئیس جمهور آمریکا در چند ماه گذشته بار‌ها و بارها از بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها سخن گفته بود، انتظار می‌رفت عقلانیت به دیپلماسی آمریکا باز گردد و به تعهدات و امضایی که ماه‌ها برای رسیدن به‌آن تلاش شده است عمل کنند، اما او هم راه رئیس جمهور قبلی را در پیش گرفت.

رئیس جمهور جدید آمریکا چند روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به برنامه هسته‌ای کشورمان گفت که ما آماده تعامل دوباره در چارچوب ۱+۵ در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هستیم، اما باید دید که در نهایت این رئیس جمهور سردرگم می خواهد چه رویکردی در پیش بگیرد و باید منتظر ماند تا دید اقدامات نمایشی کاخ سفید رنگ و بوی عمل و لغو تحریم های جدی تری را نیز به خود می‌گیرد یا خیر. در هر صورت همانطور که گفته شد و مقامات و مسئولان عالی رتبه کشورمان یک صدا بر آن تاکید کردند موضع ایران همان است که گفته شد؛ اقدام عملی ببینیم، اقدام عملی می‌کنیم.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
bagheri
۰۸:۰۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
نمایشی
چند سوال: چرا همه در سازمان ملل مردن و امریکا شده قاضی دنیا؟ اگر امریکا به سعودی گیر داده برای قتل یک روزنامه نگار پس کی به امریکا گیر می ده برای شهادت یک سردار ملتها؟ چرا همه خوابند؟ همه اینها فقط برای دوشیدن گاو است ولی کسی فاش نمی کنه.

Biden Calls Saudi Prince Plot Against Khashoggi ‘Outrageous’
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
دیگه مسخرش رو درآوردید این چه تیتریه؟
خوب معلومه نمایشه.
Germany
دبیر
۱۹:۳۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
نمایشیه؟ از اول هم نمایشی بوده و خواهد بود کلا اونا با پیشرفت ما مشکل دارند.
Canada
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
اگر از تاریخ درس عبرت نگیریم
کلاه بزرگی سرمان خواهد رفت
چند بار باید کلاه سرمان رود تا بفهیم
کجای کاریم
فقط نمایشی نمایشی
برای گرفتن عکس یادگاری و انتخاب مجدد بایدن است و بس
بایدن باید نشان دهد کاری کرده
ان هم با عکس یادگاری
Canada
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
حتما دولتمندان west زده دارند برای خودشان تبلیغات. میکنند
البته به حساب ملت
دیگه هیچ کس گول این جور وطن فروشان west. زده را نمیخورند
دولت روحانی 4 سال اول ریاست اش را به مذاکره هدر داد
و کلی هزینه بر و وقت گیر
و هیچ فایده ای برای ملت نداشت ولی برای دولت روحانی
دوباره بر صندلی ریاست باقی ماند
فقط نمایشی است
2024 دوباره ممکنه ترامپ سرکار بیاید
گرچه هیچ فرقی مابین بایدن و ترامپ نیست
و خواهد زد زیر تمام قراردادها
و ما دوباره بازنده مذاکرات خواهیم بود و بس
Iran (Islamic Republic of)
ایران زمین
۱۹:۰۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
صد در صد نمایشی هست. امریکا اصلا کاری به هسته ای بودن ایران نداره اون میخواد ایران رو تجزیه کنه اون دشمن ایرانی هست اگر دستش به ایران برسه از سوریه و عراق و یمن هم ایران بدتر میشود همه را به جون هم میندازه نقشه کثیف صهیونستی هست.۹۵درصد کابینه ای که برای خودش انتخاب کرده صهیونستی هستن .متوجه هستید!.درصورتی که ۸۰درصد مردم امریکا مسیحی هستن.جالبه ببینید انها چه جونورهای کثیفی هستند
Canada
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
فقط یک دولت دلسوز .دلسوز .با وجدان .با اخلاق .با دین
نخبه و جوان .جوان .جوان .تحصیلکرده داخلی
میتواند با توکل و تمزکز به استعدادها و توانایی های داخلی و توکل بخدا .تمام مشکلات را برطرف کنند و بس
نه چهار دهه در قدرت بودند
بدون انرزی .بدون انگیزه ووووو
Canada
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
دولتمندان west. زده
تنها مشکل اقتصادی ما
عدم شفاف سازیست که باعث شده همتون پشتش قایم شوید
جلوی دزدی .اختلاس .احتکار .بستن کارخانه های تولیدی و دادن اش به بخش خصوصی
واردات کالایی های که در وطن خودمان تولید میکنیم
واردات کالای لوکس ووو را متوقف کنید
والله اگر جلوی دزدی .اختلاس ووو گرفته شود
منابع طبیعی خدا داده برای همه است
دینا بهمون میخندند
تمام مدت مذاکره بدون فایده
فقط بنفع روحانی شد که دوباره رای اورد و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
جنگ جنگ تا پیروزی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۴۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
سرعت عمل بی بدیل سیاست چماق وهویج ومچاله کردن اذهان عمومی یک ایالت ورشکسته
Canada
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
ازموده را اگر عاقل باشیم
نمی ازماییم
از یک سوراخ نباید دوبار گزیده شویم
تمام تحریم ها را بردارند و
ما هم یکسال راست ازمایی کنیم
وبعد خسارات چهار دهه فشار تحریمی وووو را بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
میخوای بریم واشنگتن رو هم فتح کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
آخه اینهمه در متن و تیتر آمده تغییر رویکرد آمریکا ، که هیچی نشده جز هیا توی بر هیچ
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
مذاکره با آمریکا تحت هر شرایطی محکوم به شکست است
نباید بیشتر از این وقتمون رو با مذاکره حروم کنیم
تنها راه پیشرفت نگاه به داخل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
همشون دروغ گو و فریبکارند.
آمریکا و غرب باید تاوان و‌خسارت اینهمه تحریم را به ملت و دولت ایران بپردازند و جوابگوی پیمان شکنی و بد عهدی و بدقولی خودشان باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
بایدن فقط شعارمی دهد ازقدیم گفتند بیت اول شعرشاعر شاه بیت است ومابقی وِراست. بایدن تا پشت تریبون ریاست جمهوری آمد اسرائیل را درآعوش گرفت وازایران خواست که کوتاه بیاید یعنی سگ سفید با شغال زرد فرقی نکرد وفرق بایدن وترامپ فقط خوابالو بودن بایدن بود وگرنه هیچ چیز عوض نشد وآمریکااز بدو تاسیس خود تا کنون برسرایران یا شیره می مالد یا کلاه می گذارد یا کلاهش رابرمی دارد ومشتش رابرسرش می کوبد بروید تاریخ پرازدرس عبرت رابخوانید وآمریکا رابرای همیشه درقبرستانها چال کنید و برای همیشه فراموش کنید وروی پای خود بایستید به قول سعدی غریبی گرماست پیشت آورد توپیمانه آب باشد ویک پیمانه دوغ ترش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
چه فایده تو بهترین حالت میان توافق می کنن بعد میزنم زیرش مردم همه می دونن کع امریکا چه نقشه ای داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
امریکایی ها هر کاری انجام میدن تا جلوی پیشرفت کشور بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۱۴:۴۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
هیچ اعتمادی به یانکی ها نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
خیلی این حرف مسخره هست که مسولان میگن آمریکا باید مکتوب توبه نامه بنویسد مگر برجام را ننوشتند؟پس چطور الان به نوشته آنها اهمیت میدهید؟
مردم را آزار ندهید و پول بیت المال را.
هیچ نوشته ای از جانب دروغگو بدرد نمیخورد.
ضمنا آمریکا آنقدر وقت تلف میکند تا ما ذره ذره توافق برجام را کم کنیم تا در آخر همه را متقاعد کند که توافقی دیگر لازم است.
باید متفکر و متعهد و شجاع بود وگرنه ایرانی باقی نخواهد ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
تجربه در طول تاریخ به ما نشان داده که آمریکا شیطان بزرگه به هیچ وجه قابل اعتماد نیست . اما نمی دونم چرا دولتی ها حافظه خوبی ندارند شاید تاریخ رو خوب نخوندند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا دروغ گوی دو رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
باید محکم و با اقتدار بود
"هیهات من الذله"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
نرمش آمریکا در آخرین روزهای دولت فعلی برای رای آوردن مجدد غربگراهاست، ای کاش مردم حداقل تاریخ ایران از جنگ دفاع مقدس به بعد رو مطالعه میکردند
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۳:۱۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
تجربه ثابت کرده تا وقتی دستمون پر نباشه، طرف غربی کوتاه نمیاد
همون برجام لعنتی رو هم بخاطر توانایی های فنی ما توی بحث هسته ای و موشکی قبول کردن، وگرنه همون ننگ نامه رو هم قبول نمیکردن
الان هم دولت باید از زیر بار این ننگ (گوش به حرف آمریکا بودن) خودش رو خارج کنه، هرچند از درس خونده های انگلیس این کار بعیده
وظیفه ی دولت اجرای قانون هست، اگر هم بی قانونی ای صورت بگیره قوه ی قضاییه باید محکم جلوش وایسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
از آمریکا و غرب جز نمایش در مقابل ایران انتظار نداشته باشیم و باید درست وحسابی روی حقمان بایستیم و ساده انگاری در نیاوریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: دولت جدید آمریکا به این نتیجه رسیده است که اگر همان سیاست قبلی را ادامه دهد، در نهایت هیچ هدف و دستاوردی عایدش نخواهد شد. کمااینکه تحریم‌ها در قبال سایر کشور‌ها هم در حال افزایش است. گستره جغرافیایی تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است، کشور‌های بیشتری شامل آن می‌شوند و این موضوع به خودی خود در بلند مدت اعتبار تحریم‌ها را کم می‌کند و کشور‌های دیگر هم به این نتیجه خواهند رسید که باید با این تحریم‌ها مقابله شود. این تحریم‌ها نه تنها برای ایران بلکه در کل جهان یک روند سعودی را طی کرده است؛ تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشور‌ها که به صورت یک جانبه اقدام به اعمال تحریم‌ها کردند. این تحریم‌ها یک پدیده فزآینده بوده و کشور‌هایی که تحت تحریم هستند را به یک اشتراک منافع می‌رساند که همین موضوع مبنای مقابله با تحریم‌ها قرار می‌گیرد.
خط 4 "سعودی" اشتباه نوشته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
ترامپ را تحویل ایران بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
ادرس بده خودش میاد
-
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
تنها راه احقاق حق گدایی آن از موجودات حریص و کثیفی مانند دولت امریکا نیست بلکه باید محکم و با اقتدار بود امریکا و اروپا فقط زبان زور حالیشان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
دیپلماسی
Iran (Islamic Republic of)
جواد فریدنی
۱۱:۳۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
فقط اقتصاد مقاومتی ک جواب میده دولت ارز خوب داره ولی بلدنیست یانمیخادیاگذاشته موقع انتخابات کجاخرج کنه خداداند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
تابلو ک فقط نمایشی 8ساله اونا ازماشه استفاده میکنند دیپلماسی ما صمن لبخند فقط ازباشه استفاده میکنه...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
اگر ایران قاطعانه پیش برود امریکا تسلیم می شود چون مجبور است .
آخرین اخبار