نوروزی در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اقدامات نمایشی واشنگتن گرهی از کار ما باز نمی‌کند/ به زودی تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو می‌شود

سفیر سابق ایران در سوئد گفت: اقداماتی که آمریکا اخیرا به منظور جلب نظر ایران انجام داده، بیشتر جنبه نمایشی دارد.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه شامگاه دوم اسفندماه با حضور در برنامه نگاه یک به بررسی آخرین موضوعات مرتبط با برجام پرداخت. او با اشاره به اینکه ۱۵ گزارش آژانس به صورت پی در پی وجود دارد که پایبندی کامل ایران به تعهدات را نشان می‌دهد افزود: بایدن و تیم او قبل از اینکه انتخاب شوند یکی از شعار‌های انتخاباتیشان این بود که به بسیاری از توافقات بین المللی بر خواهند گشت لذا از برجام هم اسم برده بودند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: برجام یکی از دستاورد‌های دموکرات‌هاست، خیلی از آن‌ها آن موقع جزو تیم مذاکرات بودند و الان هم در کنار بایدن حضور دارند، این‌ها کسانی هستند که برجام را خودشان مذاکره کرده بودند و در زمان آن‌ها اتفاق افتاده بود و طبیعی است که انگیزه بازگشت به برجام در آن‌ها وجود داشته باشد.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره اینکه آمریکا چه زمانی می‌توانند به برجام و جمع ۱+۵ برگردند، اظهار کرد: در روز‌های گذشته در ادبیات آمریکایی‌ها بعضا به ۱+۵ اشاره شد و حتی بایدن در صحبت خود گفت ما آماده مذاکره با ایران در قالب ۱+۵ هستیم. آنچه خطیب‌زاده تذکر داد و درست بود این بود که ما الان چیزی به نام ۱+۵ نداریم و از می ۲۰۱۸ که آمریکا از برجام خارج شده وجود ندارد و الان ۱+۴ است و فعلا آمریکایی‌ها حق ندارند به مفهوم ۱+۵ اشاره کنند، چون چنین قالبی وجود ندارد و اینکه آیا می‌توانند به این قالب برگردند؟ بله می‌توانند به شرطی که تحریم‌ها را بردارند.

معاون وزیر خارجه ایران با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام بدون برداشتن تحریم‌ها موضوعیت ندارد، تصریح کرد: از نظر ما وقتی آمریکا دوباره عضو برجام می‌شود و ۱+۴ وقتی به ۱+۵ تبدیل می‌شود که آمریکا تحریم‌های خود را برداشته و ما به وضعیت قبل از خروج آمریکا از برجام برگردیم.

عبدالله نوروزی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوئد و بلغارستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه تحریم های آمریکا دیگر تاثیری بر ایران ندارد، گفت: کشور‌های گوناگون نسبت به تحریم ثانویه‌ای که متوجه ایران است، خسته شدند و مایل نیستند که این رویه ادامه پیدا کند، چراکه در معاملات جهانی و ویروس کرونا، تحریم مصبیت مضاعفی برای مناسبات اقتصادی کشور‌ها به وجود آورده است.

او  در پاسخ به اینکه آیا به زودی تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو می‌شود، تشریح کرد: قطعا تحریم‌ها لغو می‌شود، اما چگونگی لغو و بازی سیاسی که از ناحیه آمریکا مشاهده می‌کنیم، جای بحث دارد. در حقیقت اقداماتی که آمریکا اخیرا به منظور جلب نظر ایران انجام داده، بیشتر جنبه نمایشی‌ دارد و  در اصل اقدام بنیادینی در قبال تحریم‌ها نیست و گرهی از کار ما باز نمی‌کند.

نوروزی ادامه داد: اکنون به دلیل شرایط خاص منطقه، تحریم ها ظرفیتی برای ادامه یافتن ندارند و به عبارتی آمریکا مجبور است به این وضعیت خاتمه دهد و بحث اصلی در چگونگی خاتمه دادن به این وضعیت است.

سفیر سابق ایران در سوئد با اشاره به خواسته مشترک ایران در قبال آمریکا، تصریح کرد: ملت، سیاسیون و مسئولان با پوست و گوشت خود لمس کردند که غرب و در راس آن آمریکا هیچ چیزی از بی معرفتی سیاسی کم ندارد و این یک اجماع کامل سیاسی جناح هاست، لذا اکنون که واشنگتن می‌خواهد به توافق هسته ای برگردد، باید تحریم‌ها را به معنای واقعی کلمه بردارد و سپس در مورد سایر مسائل ورود کند.

او افزود: اگر تحریم‌ها برداشته نشود، با توجه به شرایط کنونی نظام بین الملل کشور‌ها قادر به تحمل این وضعیت نیستند و  با دور زدن تحریم‌ها و همکاری‌های بیشتر منطقه ای تحریم ها را بی تاثیر می‌کند، لذا آمریکا و شرکایش به تفکر و راهیابی برای نتیجه باشند.

سفیر سابق ایران در سوئد با بیان اینکه صلابت ما در حفظ جبهه مقاومت دلیل اصلی شکست سیاست آمریکاست، اظهار کرد: نقطه اصلی قوت جمهوری اسلامی ایران، فارغ از آنچه مردم کشورمان تاب آوردند، همین اقتدار منطقه‌ای و جبهه مقاومت است که تداوم آن به تاثیر پذیری رفتار‌های قدرت‌های بزرگ می‌انجامد و دیر یا زود این اتفاق می‌افتد.


بیشتر بخوانید


نوروزی تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای نیست که تحریم‌ها بخواهد ادامه داشته باشد و از جانب ما هیچ عقب نشینی صورت نمی‌گیرد. هرگونه حرکت مثبت از ناحیه ما موجب حرکت مثبت‌تر دیگر ما خواهد شد؛ اکنون کاملا توپ در زمین آمریکا و شرکایش است که تصمیم لازم را بگیرند و با ایران مقتدر به نحو صحیح بخورد کنند و دست از اقدامات نمایشی بردارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
مذاكره مجدد با شیطان خیانت هست به اسلام و قرآن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
صحبت های تکراری .خبر تکراری
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۰:۰۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
ما نباید به آمریکا و سه کشور اروپایی دل خوش کنیم. مجلس و دولت باید در قبال این تحریم ها ، تعهدات برجامی را یکی پس از دیگری کاهش دهد تا فشار بر دشمنان ما بیشتر شود. اقدامات آمریکا و همدستانش صرفا وعده هست و امید داشتن به آنها خوش خیالی است.
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
حالا اگر نمايشى چند تحريم را بر دارند خصوصا نزديك انتخابات وبعد دو باره بر گردانند ان موقع چى ؟ دولت ومجلس نبايد تا تحريم ها براى هميشه لغو نشود از موضع خود كوتاه بيايند خصوصا با اقدام خارج شدن از پروتكل الحاقى
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
از یک سوراخ چند بار گزیده شدیم و باز عبرت نمی گیریم.
آخرین اخبار