نفوذ بهائیان در ساختار حکومت پهلوی از کجا شکل گرفت؟

در فیلم زیر بررسی چگونگی نفوذ فرقه ضاله بهائیت در ساختار حکومت پهلوی به‌ویژه در ده ساله‌ی پایانی آن را مشاهده می‌کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید امیر مکی پژوهشگر تاریخ معاصر به برخی از مهم‌ترین سؤالات و شبهات در ارتباط با رژیم پهلوی و انقلاب اسلامی پاسخ می‌دهد.

فیلم زیر به ماجرای نفوذ و حضور فرقه بهائیان در ساختار حکومت پهلوی می‌پردازد. مکی معتقد است، حضور فرقه بهائیان و نگاه ساختاری که با نفوذ خودشان به داخل حکومت پهلوی رقم زدند را در دوره پهلوی دوم و ده‌ساله‌ی پایانی آن به شدت می‌بینیم.

قرابت و نزدیکی دیدگاه‌های پهلوی و بهائیت در بحث تجدد و مدرنیته ایران بسیار مهم است. از زمانی که ارنست پرون خروج خود را از دربار انجام داد و جایگزین وی دکتر ایّادی بهایی شد، توانست با نفوذ خود هم پزشک مخصوص شاه و هم رئیس بهداری ارتش شود.


بیشتر بخوانید

این اقدام موجب نفوذ بهائیان در ساختار دربار شد. همچنین در بسیاری از دولت‌های ۱۰ الی ۱۵ ساله پهلوی ۸ تا ۹ وزیر بهایی داشتیم و ساواک هم به دفعات در گزارش‌های خودش برای رده‌های بالا و کارشناسان این موضوع را منعکس کرده است. محمدرضاه پهلوی نیز نسبت به نگرانی و نارضایتی مردم نسبت به بهائیان آگاه بود، اما رویای تجدد و مدرنیته که در ذهن وی بود، حضور آن‌ها را لازم می‌دانست.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۵۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
نام خداوند جان و خرد :
ننگ و مرگ و رسوایی دنیا و آخرت و جهنم اسفل سافلین بر خاندان منحوس پلید جنایتکار فاسد فاسق ظالمین ستمگران بی عدالتان تبعیضگران وطن فروشان پهلوی طاغوتی نکبت نژادپرست و پادشاهان قاجاریه وطن فروشان بی عرضه های بی مسئولیت باد که ایران کهن متمدنین را انقدر در دوران سلطنتشان خار و حقیر و ذلیل و بینوا و بیچاره و درمانده کرده بودند توف و اف برشان باد .
والسلام و صلوات التماس دعا .