ایجاد صلح و سازش در پرونده های اتباع بیگانه

رئیس دادگستری رفسنجان گفت: از مجموع ۱۰۰ پرونده ارجاع شده مربوط به اتباع بیگانه به مصحلین و حکمین قرآنی، ۸۸ پرونده به صلح و سازش منتهی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،حجت الاسلام مهدی پورمحمدی،رئیس دادگستری رفسنجان در جلسه عملکرد یکساله مصلحین و حکمین قرآنی در محل مهانشهر رفسنجان گفت: طرح مصلحین و حکمین قرآنی که در قوه قضاییه مطرح شده، بر اساس آیات قرآنی و احادیث پیامبر (ص) تدوین شده است تا هر دعوایی که در امور خانواده و غیر خانواده صورت می‌گیرد قبل از اینکه جدی‌تر شده و نیاز به مراجعه به دادگستری باشد، با حضور بزرگتر‌ها حل شود.

او بیان کرد: وقتی بزرگتر‌های فامیل و محل برای حل مسئله‌ای ورود پیدا می‌کنند وقت کافی دارند تا مشکل را حل کنند در حالیکه یک قاضی یا وکیل به خاطر تعدد پرونده‌ها با کمبود وقت روبرو هستند.

رییس دادگستری رفسنجان تاکید کرد: دست قاضی پرونده برای کشف حقیقت بسته است و قاضی جاهل بین دو عالم است باید همه اسناد و ادله را باید بررسی کند تا بتواند به بخشی از حقایق دست یابد و قضاوت کند.

حجت الاسلام پورمحمدی بیان کرد: اشراف اطلاعاتی مصلحین و حکمین قرآنی با توجه به شناخت منطقه و محله‌ای که از دو طرف دعوا دارند به مراتب بیشتر از قاضی دادگستری است و سریعتر می‌تواند مشکل را حل و فصل کنند.

او تصریح کرد: گاهی دعوایی که دو تا سه سال طول می‌کشد با نیم ساعت مراجعه به شورای حل اختلاف مشکل حل می‌شود و این از خصوصیت این طرح است که در مراجعه به مصلحین و حکمین قرآنی امید به آشتی و صلح  وجود دارد.

رئیس دادگستری رفسنجان ادامه داد: در نزد مصلحین قرآنی بر اساس مذهب و آداب و رسوم شخص صحبت می‌شود و مشکل حل می‌شود در حالی که این مزیت در دادگستری وجود ندارد.

حجت الاسلام پور محمدی عنوان کرد: پرونده‌ها در دادگستری یک پروسه زمانی طولانی مدت در بر دارد و براساس موقعیت و وضعیت‌های بعدی باید پرونده‌های زیادی تشکیل دهند تا به نتیجه برسند در صورتی که یک مسئله را می‌توان در یک جلسه دوساعته حل کرد.

اوبیان کرد: صلح و سازش خانواده‌هایی که مشکل دارند کار بسیار بزرگی است و قدم گذاشتن در این راه در پیشگیری از وقوع جرم موثر است.

رئیس دادگستری رفسنجان گفت: از مجموع ۱۰۰ پرونده ارجاع شده مربوط به اتباع بیگانه به مصحلین و حکمین قرآنی، ۸۸ پرونده به صلح و سازش منتهی شده است.

دبیر مصلحین مهمانشهر رفسنجان نیز با تاکید بر اینکه با عنایت و همکاری دادگستری بسیاری از مشکلات دعاوی حل شده است، گفت: رسالت مصلحین و حکمین قرآنی حل دعاوی و اختلافات خانواده‌ها و جامعه، ایجاد سازش میان آن‌ها و ارتقای سرمایه اجتماعی خانواده‌ها است که با ظرفیت‌های آموزش دیده و دارای مهارت در حل نزاع و از بین بردن سنت‌های غلط و خرافات و احیاء و ترویج سنت‌های درست در خانواده و جامعه است.

حجت‌الاسلام محمد رحمتی ادامه داد: مصحلین و حکمین قرآنی با تحقیق و شناخت دقیق صورت مسأله و تحقیق میدانی برای تجزیه و تحلیل و ریشه‌یابی مشکلات سهم هر یک از طرفین در بروز معضل تعیین کرده و با ارائه مشاوره باعث تفاهم می‌شوند و با موعظه و نصیحت موجب حل و کمرنگ شدن اختلافات می‌شوند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار