تفسیر قرآن؛

آیا وفا به عهد و پیمان واجب است؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۹۱ سوره نحل و روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلَا تَنْقُضُوا الْأَیْمَانَ بَعْدَ تَوْکِیدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلًا ۚ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ

و چون با خدا (و رسول و بندگانش) عهدی بستید بدان عهد وفا کنید و هرگز سوگند و پیمان را که مؤکّد و استوار کردید مشکنید، چرا که خدا را بر خود ناظر و گواه گرفته‌اید؛ همانا خدا به هر چه می‌کنید آگاه است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۹۱ سوره نحل

تفسیر آیه ۹۱ سوره نحل

امام صادق (ع) می‌فرمایند: آیه «وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللهِ»؛ تا چهار آیه بعد در شأن علی (ع) نازل شده و فرمایش پیامبر (ص) که فرمودند: «بر علی (ع) به عنوان امیرالمؤمنین، سلام کنید»، از جانب خودش نبود.


بیشتر بخوانید


در روایات، پیمان در آیه را، پیمان مردم با رهبران الهی دانسته اند. اگر مردم به پیمان‌های خود وفادار باشند، خداوند به الطافی که وعده داده، لباس عمل می‌پوشاند. «أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»

پیام‌های آیه ۹۱ سوره نحل

۱-وفاداری به پیمان‌ها و سوگند‌های الهی، لازم است. «أَوْفُوا بِعَهْدِ اللّهِ»

۲-عمل به سوگند و عهدی لازم است که قصد جدّی در کار باشد. «بَعْدَ تَوْکِیدِها» چنانکه در آیه ۸۹ سوره مائده می‌خوانیم:خداوند شما را به خاطر سوگند‌های لغو مؤاخذه نمی‌کند. «لا یُؤاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِی أَیْمانِکُمْ»

۳-پیمان شکنیِ شما را خدا می‌داند و کیفر می‌دهد، خواه مردم بفهمند یا نفهمند. «إِنَّ اللّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار