چنگر پرنده مهاجر را بیشتر بشناسید

چنگر پرنده کنار آبزی و از دسته درناسانان است که هر ساله در فصولی به ایران مهاجرت می کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چنگر که به آن پرلا نیز گفته می شود، از دسته پرندگان مهاجری است که در بعضی از فصول مسیر مهاجرتشان به ایران میفتد. این پرنده از خانواده چنگریان و از راسته درناسانان است و جالب است  بدانید این پرنده بومی ایران نیز هست و انواع گوناگونی دارد.

برخی چنگرها مهاجرت داخلی دارند و بعضی‌ها به خارج از ایران پرواز می کنند. گروه‌هایی از این پرندگان نیز ترجیح می‌دهند در محل زندگی خود بمانند و آن را ترک نکنند. چنگر ها، به‌غیر از مدتی که در حال مهاجرت هستند، بقیه‌ی اوقات، چاق و سنگین وزن‌اند.

چنگر پرنده ای کنار آبزی که رنگ آن سیاه است و معمولا پیشانی اش سفید رنگ است و زیستگاه آنان معمولا آب های شیرین است و به ندرت وارد آب های شور می شوند. آن ها معمولا بخش‌های نی‌زاری دارای آب باز، باتلاق‌ها، دریاچه‌ها و حاشیه‌ی تالاب‌ها زندگی می‌کنند.

از آنجا که زیست گاه این پرنده در مناطق نی‌زاری است و به راحتی خود را در میان نی ها استتار می کند، به پرواز نیاز زیادی ندارد. به‌علاوه، چنگر از پرندگانی است که تمام فعالیت‌های روزانه و شبانه‌ی خود را در آب و در میان نی‌زارها انجام می دهد. در نتیجه، زیاد پرواز نمی‌کند و جابه‌جا نمی شود. این بی تحرکی سبب می‌شود چنگرها در مدتی که در حال مهاجرت نیستند، چاق و سنگین شوند.

این پرنده برای یافتن غذا سر خود را زیر آب فرو می برد و با کمک نوک کوتاه خود غذا پیدا می کند. آن ها می توانند با کمک پاهای پرده‌دار و بال‌هایشان در زیر آب حرکت ‌کنند و غذای خود را که گیاهان آبزی، نرم تنان و مهره‌داران کوچک است ، جمع کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار