ساخت مستندی درباره شاهنامه فردوسی به همت هنرمندان مشهدی

مستند شاهنامه فردوسی به همت هنرمندان مشهدی با صرف هزینه کم و در عین حال کیفیت بالا ساخته شد.

عبدالرضا رحمانی نسب نویسنده و کارگردان مستند داستانی شاهنامه فردوسی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت:زمان زیادی را برای پژوهش این اثر گذاشتم بیش از سه و سال و نیم موارد پژوهشی این اثر طول کشید که پروژه اجرایی این اثر از یک سال گذشته کلید خورد. پس از آماده شدن این فیلمنامه با استادان برجسته شاهنامه پژوهی از جمله اساتید کزازی، نامور مطلق، یاحقی، قیامتی و راشد محصول مشورت کردم.

او افزود: تولید این اثر با دشواری‌های زیادی هموار بود، اما وقتی استادان شاهنامه پژوهشی پس از خواندن این اثر ابراز امیدواری کردند جای خوشحالی داشت.

کارگردان مستند داستانی شاهنامه فردوسی ادامه داد: در این مستند داستانی به روایت شاهنامه از ابتدا تا انتها پرداخته است. طبق خود داستان شاهنامه از آغاز جهان شروع می‌شود تا به تمدن بزرگ می‌رسد و دوران ایرج و فریدون زال و رستم و.. را به تصویر می‌کشد. در این اثر فردی به نام فریدون کل جهان را بین فرزندانش تقسیم می‌کند و قسمت ناب را به ایرج می‌دهد "ایر" به معنای نجیب زاده است و نام ایران هم به دلیل سرزمین نجیب زادگان به این نام نامیده شده است.

رحمانی بیان کرد: در دوران پژوهش خودم به این نتیجه رسیدم که شاهنامه گرچه شکل اسطوره‌ای دارد، اما صرف یک کتاب اسطوره و افسانه نیست بلکه به نوعی تاریخ موجود است پس باید شاهنامه را به مخاطب عام بشناسانیم و این هدف من از ساخت مستند شاهنامه است.

او تصریح کرد:شاهنامه یک حماسه است و نیاز به جنگ دارد و بر خلاف دیگر حماسه سرایان جهان انگیزه این جنگ سرزمین و خاک است.

کارگردان اثر شاهنامه فردوسی تأکید کرد:در مستند داستانی شاهنامه فردوسی با استفاده از جلوه‌های بصری و سه بعدی مخاطب را با روند کلی سیر داستانی شاهنامه آشنا می‌کند.

رحمانی نسب اظهار کرد: شاهنامه فردوسی در کنار اینکه سهم به سزایی در توسعه فرهنگ فارسی داشته است یکی از میراث‌های بشری است و باید در خور و شایسته آن بدان پرداخته شود.


بیشتر بخوانید



او افزود:همان طور که شاهنامه در ۵۴ هزار بیت سروده شده است این مستند در ۵۴ دقیقه از ابتدای تاریخ تا مراحل بعدی رستم و اسفندیار و.. به نمایش گذاشته شده است.


او تصریح کرد:هزینه ساخت این مستند در مقایسه با دیگر مستند‌هایی که ساخته می‌شود بسیار کم بود، اما در عین حال کیفیت خود را حفظ کردو مورد تشویق اساتید فردوسی پژوه واقع شد.


انتهای پیام //ف. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.