معاون وزیر راه وشهرسازی مطرح کرد؛

کاهش آلایندگی هوا با افتتاح آزادراه غدیر

خادمی گفت: با تکمیل آزادراه غدیر، ۹۰ دقیقه برای خودرو‌های سواری و ۱۱۰ دقیقه برای خودرو‌های سنگین صرفه جویی و بر کاهش آلاینده‌های زیستی موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی در مراسم افتتاح آزاد راه غدیر با بیان اینکه تعداد زیادی پروژه در در بخش بزرگراهی، آزاد راهی و ریل گذاری در حال انجام است، گفت: با توجه به نام گذاری سال ۹۹ تدبیر شد که تعدادی از پروژه‌ها اولویت بندی و طبق زمان بندی، تعداد زیادی از پروژه‌های در اولویت تکمیل شوند.

او ادامه داد: پروژه ریلی به طول ۱۵۳۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت و میزان پروژه‌های ریلی ما ۱۳ درصد افزایش یافت.

خادمی با بیان اینکه در بخش آزادراهی ۹ پروژه به طول ۶۶۰ کیلومتر ساخته شده و حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است، افزود: در بخش بزرگراهی ۷۷ پروژه به طول ۱۸۰۰ کیلومتر به میزان ۱۱ درصد در اولویت قرار گرفتند.

او اظهار کرد: امروز پیشرفت فیزیکی تمامی پروژه‌ها به ۸۵ درصد رسیده و به مرور آماده بهره بردای می‌شود که با تکمیل آن‌ها، شبکه حمل ونقلی کشور توسعه می‌یابد.

خادمی یادآوری کرد: با بهره برداری از این آزاد راه، امسال طول شبکه آزاد راهی کشور به ۲۲۱ کیلومتر می‌رسد که ۲.۵ برابر متوسط آزاد راهی کشور است و طول آزاد راه‌ها به ۲۶۹۵ کیلومتر رسیده و تاکنون ۳۲ درصد رشد داشته است.

او بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز ۳۳۰ کیلومتر آزاد راه دیگر ساخته می‌شود و در دولت دوازدهم نزدیک به هزار کیلومتر به بهره برداری می‌رسد که طول آزاد راه‌های ما را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول توضیح داد: آزادراه غدیر بخشی از کریدور شرقی غربی و شمالی جنوبی است که همچنین بخشی از بزرگراه آسیایی در کشور ما محسوب می‌شود. پیش از این، بار ترافیکی که از کریدور‌های شمالی جنوبی و شرقی غربی به تهران و البرز می‌رسید، با ترافیک مواجه می‌شد اما با تکمیل این آزادراه، ترافیک مسیر‌های ترانزیتی در  این مناطق کاهش می‌یابد.

او گفت: بهره‌برداری از این مسیر آزادراهی از چرمشهر آغاز می‌شود و پس از عبور از جنوب تهران و جنوب استان البرز به آبیک قزوین می‌رسد ولی از داخل محدوده تهران و البرز با تکمیل این آزادراه جمع می‌شود و سیر در لبه جنوبی استان‌های تهران و البرز و حضور دارد و تحول ترافیکی در جهت بهبود ترافیک در این مسیر خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید


خادمی بیان کرد: با تکمیل این آزادراه ۹۰ دقیقه برای خودروهای سواری و ۱۱۰ دقیقه برای خودرو‌های سنگین، بر کاهش آلاینده‌های زیستی نقش موثر‌ی خواهند داشت.

او پدافند غیرعامل را از مزایای اجرایی آزادراه غدیر عنوان کرد و توضیح داد: این آزادراه به عنوان پدافند غیرعامل و تخلیه سریع مراکز جمعیتی تهران و البرز عمل خواهد کرد.

خادمی بیان کرد: پیش‌بینی شده با تکمیل این آزادراه روزانه ۳۰ هزار خودرو از این مسیر عبور کند؛ همچنین، سالانه سی میلیون مسافر در این مسیر جا به جا شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گفت: خودرو‌هایی که از مرز بازرگان به سمت شرق و سرخس عبور داشتند و در تهران و البرز گرفتار ترافیک‌های سنگین شدند، با تکمیل آزادراه ترافیک‌ها حذف میشود و و بدین ترتیب از تهران و بازرگان مسیر به صورت آزاد را خواهیم داشت

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: آزادراه غدیر بالاترین سطح ایمنی را دارد به طوری که شیب طولی آزاد را حداکثر ۴ درصد است شیب‌های کنار یک به هفت است و طوری طراحی شده که مانعی در حاشیه جاده نداشته باشیم

خادمی با بیان اینکه این آزادراه موجب افزایش ایمنی می‌شود اظهار کرد: سرعت طرح در این پروژه ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است، اما با توجه به مواردی که در نظر گرفته شده است احتمالاً سرعت پروژه ۱۲۰ کیلومتر در ساعت باشد

او با بیان اینکه حداکثر شیب در این پروژه ۴ درصد و سرعت طرح ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است که اولین آزادراه با این سرعت است افزود: آزادراه غدیر با سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی قرارگاه خاتم و ۳۰ درصدی دولت اجرا شد، و در این پروژه ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شد، اما ارزش روز پروژه بیش از ۷ هزار میلیارد تومان است.

خادمی جابجایی ۳۰ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار را در سال اول پروژه از مزایای آزادراه غدیر برشمرد و گفت: سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت و کاهش ۲۷ هزار تنی آلاینده‌های زیست محیطی از مزایای آزادراه غدیر است و این آزادراه در ۲۰ سال، ۲۵ هزار میلیارد تومان سودآوری دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار