سخن روز؛

قراری برای برقراری آرامش

دردِ بیماریِ هموطنانشان، بیقرارشان کرده است؛ بیقراری‌ای از جنسِ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کرونا این روز‌ها به بزرگ‌ترین مشکل مردم تبدیل شده است؛ بنابراین از پای درآوردنش عزمی بزرگ می‌خواهد، عزمی شبیه گام‌های حاج قاسم، از این رو بسیج و دیگر دستگاه‌های مرتبط پا به میدان گذاشتند تا با اراده‌ی آهنینِ خود و نام حاج قاسم سلیمانی عملیاتی بزرگ را با رمز غیرت و ایمان و نوعدوستی طراحی کنند.


"سپاه، بسیج، شبکه بهداشت و درمان و هلال احمر" پای کار آمده اند. دردِ بیماریِ هموطنانشان، بیقرارشان کرده است؛ بیقراری‌ای از جنسِ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار.

برای همین هم در گوشه، گوشه‌ی جغرافیای این دیار، قرارگاه‌هایی برای التیام دردِ بیماران کرونایی برپا شده است؛ قرارگاه‌هایی برای جدا کردنِ سالم از بیمار، تا این جداییِ تلخ در روز‌های آینده به وصلی شیرین تبدیل شود.

در شرایطی که همه به فکر " درمان" کرونا بودند، برنامه مشترک "شهید سلیمانی" میان وزارت بهداشت و سازمان بسیج با هدف " پیشگیری به موقع " و شناسایی زود هنگام افراد مبتلا به کرونا طراحی شد.


بیشتر بخوانید


طرحی که با الهام از مرام و مسلک و مردمداریِ سردار دل ها، شهید سلیمانی کلید خورده است و محله به محله می‌رود تا در زیر سقف هیچ خانه‌ای صدایی از آه و ناله‌ی بیمارانی که اسیر و مبتلای بی رحمیِ کرونا شده اند، به گوش نرسد.

سرعت انتشار ویروس کرونا، به رغم رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی، لزوم بسیج همگانی برای سبقت گرفتن از آن را نشان داد.

طرحی که استراتژی آن این است که باید کرونا را با نگاه اجتماعی حل کرد نه صرفا با برنامه‌های بهداشتی و درمانی.

طرحی که می‌گوید: باید از کرونا سبقت گرفت و اصل را بر پیشگیری از بروز بیماری قرار داد؛ چرا که در پیشگیری چهار اصل مهم عدالت اجتماعی، جلب مشارکت اجتماعی و مردمی، هماهنگی بین بخشی و تکنولوژی مناسب وجود دارد.

شاهین محمدصادقی، رئیس کمیته اجرایی طرح شهید سلیمانی گفت: یکی از عوامل مهم و موثر در کنترل بیماری کرونا در کشور بی شک طرح شهید سلیمانی بود که مرحله اول را با موفقیت اجرا و مرحله دوم نیز با هدف به صفر رساندن کرونا در کشور اجرا می‌شود.

در این مرحله افراد بیمار، مرتبط با بیمار و همه افرادی که احتمال دارد ناقل بیماری باشند شناسایی و از بقیه جامعه جدا می‌شوند.

محمدصادقی ادامه داد: بر اساس تخمین ما اگر بخواهیم این افراد را برای یک دوره ده روزه محدود کنیم، تعداد آن‌ها حداکثر ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود. باید تاکید کنم، هرجا این روش به درستی انجام شده با هزینه‌های مادی و معنوی کم بیماری تا حد زیادی کنترل شده است.

رئیس کمیته اجرایی طرح شهید سلیمانی درباره تفاوت مرحله اول و دوم این طرح گفت: مشخص‌ترین تفاوت‌های مرحله دوم نسبت به مرحله اول، رفع نقاط ضعف مرحله اول است که شامل: تغییر نحوه ارتباط با مردم برخی از نقاط کشور و استفاده از ابزار‌های تکنولوژیک و IT برای رهگیری و رصد بهتر است.

مردانِ میدان خطر

هر جا اسمی از تهدید کشور به میان می‌آید دیگر، نوعِ سلاحش برایش فرقی نمی‌کند؛ تیر و تفنگ و یا میکروبی، به میدان می‌آید و از مردمش تا پای جان حمایت می‌کند. سپاه را می‌گویم، سبزپوشانی که وقتی رنگ قرمزِ سلامت مردم را دیدند با بسیج جان و امکاناتشان به میدان مبارزه با کرونا آمدند و بر نابودی این دشمنِ بی سلاح، اما کشنده، عزمشان را جزم کردند.

محمد صادقی تصریح کرد: در این طرح به طور شاخص وزارت بهداشت، بسیج و هلال احمر حضور دارند و دیگر ارگان‌ها نیز همکاری لازم را در صورت امکان داشته اند و خواهند داشت.

او درباره نحوه کار در طرح شهید سلیمانی گفت: سه گروه در طرح شهید سلیمانی فعالیت می‌کنند که شامل تیم حمایتی و تیم نظارتی و تیم مراقبتی است. تیم‌های مراقبتی کسانی هستند که با خود بیمار سروکار دارند و کار‌های مراقبتی و پزشکی انجام می‌دهند، تیم‌های نظارتی افرادی هستند که میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت را در نقاط مختلف بررسی میکنند؛ و تیم‌های حمایتی افرادی هستند که شرایط قرنطینه افراد بیمار را فراهم می‌کنند.

سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) استان چهارمجال و بختیاری گفت: این طرح توانست درست زمانی که همه ناامید از مقابله با کرونا شده بودند با حضور بسیج و سپاه و پای کار آمدن دستگاه‌های دیگر روند شیوع این ویروس را کنترل کند.

او افزود: اجرای طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی برای کشور به همراه داشت و تاکنون به اذعان مسئولان موفقیت این طرح بیش از ۸۰ درصد بوده است.

آغاز مرحله دوم طرح شهید سلیمانی در چهارمحال و بختیاری

سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) استان چهارمجال و بختیاری از نحوه‌ی اجرای طرح گفت: مرحله دوم طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به مدت ۱۴ روز اجرایی می‌شود و در سطح کشور بیش از یک میلیون و صد هزار تست کرونا اخذ خواهد شد.

سردار اکبری افزود: با توجه به ایام پایانی سال ضرورت دارد از برگزاری اجتماعات و مراسم جشن عروسی یا عزاداری به هر نحوی جلوگیری شود تا از شیوع ویروس جهش یافته کرونا جلوگیری گردد.

اوگفت: استان ما هم در محاصره این ویروس جهش‌یافته قرار گرفته و باید در خصوص مهار آن دقت بیشتری شود تا استان دچار بحران نشود.

سردار اکبری با بیان اینکه کودکان، نوجوانان و جوانان هم از ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا مصون نیستند، گفت: شهرستان‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری به ویژه شهرستان‌های هم‌مرز با استان‌های آلوده باید بیشتر بحث قرنطینه و تردد خودرو‌های غیربومی را رصد و کنترل کنند.

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) استان گفت: افرادی که تمایل به همکاری در این طرح دارند می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و فراگیری آموزش‌های لازم یاری‌گر کادر درمان باشند

دست در دست هم دهیم به مهر...

با اینکه شیوع کرونا، دست دادن را ممنوع کرده، ولی دستگیری از هم، این روز‌ها بیش از گذشته لازم شده است. به این منظور در کنار اقدامات پیشگیرانه در شهید سلیمانی، رزمایش مواسات هم به صورت محله محور در حال اجراست تا آسیب دیدگان از کرونا تنها نباشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی نکونام نماینده، ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا باید همچنان مورد توجه قرار گیرد و از مهمانی‌ها و مراسم جشن و عزاداری پرهیز تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

او افزود: در این شرایط دشوار و در آستانه سال جدید باید کمک‌های مؤمنانه و محسنانه ادامه یابد و دستگیری از فقرا و نیازمندان فراموش نشود.

پیشگیری از شیوع کرونا و قطع زنجیره ابتلا، تنها با مشارکت مردم محقق می‌شود، مردمی که در شرایط سخت جنگ، سیل، زلزله و رویداد‌هایی از این دست یکدیگر را تنها نگذاشتند و بسیجی وار و داوطلبانه به کمک هم شتافتند، این بار نیز با تاسی بر شهیدی که همواره خود را وقف مردم کرد، برای کنترل و پیشگیری از کرونا آستین بالا زدند.

حالا نوبت همه ماست که پا به پای بسیجیان در این طرح ملی با تشدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از کرونا سبقت بگیریم و از آن عبور کنیم.

انتهای پیام /ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار