صورت‌هایی که یکی از عکس‌های مهم تاریخ را ساختند

در تصویر انتخابی برای خبر زیر مجموعه‌ای از چهره‌ها را می‌بینیم که احساس مشترکی در همگی آن‌ها به چشم می‌خورد؛ احساسی که عکاس را بر آن داشت تا این لحظه را ثبت و عکسش را به یکی از آثار مهم تاریخ عکاسی بدل کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عکسی که در این خبر به آن پرداخته می‌شود، «قسمتی از کشتی» نام دارد که در سال ۱۹۰۷ به ثبت رسیده است. این اثر مهم از «آلفرد اشتیگلیتس» نه تنها آنچه را که او عکاسی صریح می‌نامیده دربردارد، بلکه برداشتی صادقانه از جهان را ارائه می‌دهد.

این تصویر همچنین منعکس کننده دیدگاهی پیچیده‌تر و چندلایه به مخاطبش است و انتزاع را از طریق تصاویر موجود در تصویر منتقل و چگونگی ارتباط این تصاویر با یکدیگر را نمایان می‌کند.

عکاس درباره این عکس «قسمتی از کشتی» گفته است: «برای لحظاتی در حالی که مسحور شده بودم، ایستادم. صورت‌های افراد را تماشا کردم؛ در وجود تصویرِ این صورت‌ها، بصیرتی جدید نهفته بود که مرا نگه داشت.»

صورت‌هایی که یکی از عکس‌های مهم تاریخ را ساختند

«قسمتی از کشتی» /عکاس: آلفرد اشتیگلیتس

آلفرد اشتیگلیتس یکی از مشهورترین و مهمترین عکاسان اوایل قرن بیستم است. این هنرمند برای اینکه عکاسی نیز همانند نقاشی جدی گرفته و به عنوان یک شاخه هنری معتبر شمرده شود، جنگید. آثار پیشگام او به تغییر دیدگاه‌های بسیاری نسبت به عکاسی کمک کرد.


بیشتر بخوانید

عکاس آمریکایی، پایه‌گذار جنبش عکاسی جدایی‌طلب و از مدافعان عکاسی صریح بود و در طول فعالیت حرفه‌ای خود نقش به‌سزایی در قبولاندن عکاسی به عنوان یک شاخه از هنر داشت. او همانند اکثر عکاسان هم‌عصر خود، عکس‌هایی با مشخصه حکایت گونه می‌گرفت؛ یعنی عکس‌هایی که سرگذشتی را روایت می‌کردند و اساساً از نقاشی‌های مردم‌پسند الهام گرفته شده بودند. آثار او آنقدر طبیعی و واقع‌نما بود که وقتی در ۱۸۹۶ یکی از عکس‌هایش در نشریه فتوگرافیک تایمز به چاپ رسید، بسیاری از خوانندگان آن را تصویر یک نقاشی پنداشتند.

او هنرمندی بود که با کوشش‌های مجدانه خود، به نخستین عکاسان قرن بیستم امکان داد که سبک متداول آن دوران را که شامل تقلید از موضوعات و جلوه‌های هنر نقاشی بود، کنار بگذارند و به تلقی نوین و خاص‌تری از عکاسی روی آوردند. آلفرد اشتیگلیتس در افزودن بر اهمیت امور بصری برای قرن بیستم سهم بسزایی داشت و مشروعیت دعوی عکاسی را مبنی بر این که نوعی قالب هنری به معنی کامل کلمه است، به اثبات رساند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۱۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
بسیار جالب بود تو کشتی آمریکایی به حجاب و روسری های زنان و بچه ها دقت کنید!!!