ترفندهای برش زدن و جدا کردن ژله از انواع قالب

در این مقاله درباره علت چسبیدن ژله به ظرف و راه حل‌های برای نچسبیدن ژله به ظرف توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بهترین قالب‌ها برای تهیه دسر قالب‌های فلزی هستند. اگر از قالب‌های فلزی استفاده می‌کنید باید داخل قالب، آب سرد بچرخانید و آن را برگردانید تا آب اضافهٔ آن خارج شود سپس قالب را در یخچال یا فریزر قرار دهید تا قالب خنک شود. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید.

آموزش در آوردن ژله از قالب

روش صحیح درست کردن ژله این است که به ازای هر بسته پودر ژله یک لیوان آب را در ظرفی ریخته و بگذارید تا جوش بیاید. سپس پودر ژله را داخل آن ریخته و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود. اجازه دهید تا حدود یک دقیقه روی حرارت بماند و حتما تمام وقت آن را هم بزنید. بعد نصف لیوان آب یرد را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و به قالب مورد نظر منتقل کنید.

آماده سازی قالب: برای اینکه ژله و یا هر نوع دسر به راحتی از ظرف جدا شود باید قالب پلاستیکی و یا سیلیکونی را با برس روغن مالی کنید و سپس شکر بپاشید و نیم ساعت داخل فریزر بگذارید و بعد مایع ژله را داخل ان بریزید. اگر قالب فلزی دارید فقط آنرا خیس کنید و در فریزر گذاشته تا یک لایه نازک یخ ببندد و بعد مایه ژله را بریزید.


بیشتر بخوانید:

نکات مهم:

ظرف مورد نظر برای سرو دسر رو نم کنید تاوقتی دسررو توش برمیگردونید دسر به راحتی توش قابل جابجاشدن باشه و دقیقا در مرکز ظرف قرا ربگیره.

بهتره قالب دسر و خیس کنید نیم ساعتی بزارید تو جایخی تا حسابی یخ بزنه بعد دسر رو توش بریزید.


استفاده از آب داغ

وقتی دسر کاملا بست، یک ظرف محتوی آب داغ (جوش) آماده کنید قالب دسر رو پانزده تا بیست ثانیه داخل اون قرار بدید بعد برش گردونید تو ظرف مورد نظرتون. اگه کمتر ازاین زمان تو آب داغ قرا ر بدید لایه بیرونی دسر کامل آب نمیشه بنابراین کامل جدا نمیشه اگه هم زمان زیاد بشه دسر بیش ازمقدار مورد نیاز آب میشه.

یک تجربه: ظرف محتوی آب داغ رو خیلی بزرگ انتخاب نکنید، یه بار برای مهمونی کلی دسر تهیه کرده بودم، دیدم مامانم یه قابلمه بزرگ آب داغ گذاشته رو گاز، منم تنبلیم گل کرد گفتم ازهمین آب داغ استفاده کنم، دو طرف قالب رو گرفتم و فرو بردم تو آب داغ، یهو بخارش خورد به دستم و قالب ازدستم ول شد افتاد تو قابلمه بزرگ پر از آب جوش، تا به خودم بجنبم دو تا کفگیر بیارم و قالب رو از تو ش دربیارم دسر نازنینم تقریبا" تو آب حل شد!
استفاده ازحوله گرم و سشوار

بعد ازبستن دسر اون رو به همراه قالب تو یه ظرف دمر کنید، حوله‌ای رو که ازقبل گرم کردید بپیچید دور قالب وقتی دسر ازقالب جدا شد وافتاد تو ظرف، حوله روبردارید تقریبا" یک دقیقه زمان میبره. به همین ترتیب میتونید از سشوار هم استفاده کنید، سشوار رو بزارید رو آخرین درجه ش و مرتب همه جای قالب بگیرید تا دسر از قالب جداشده و بیفته تو ظرف.

این روش معمولا" تو قالب‌های فلزی بهتر جواب میده، چون این جور قالب‌ها هادی خوبی برای گرما هستند.

روش چرب کردن قالب

اگر با اینکه دسر و یا ژله تان چرب نشود مشکلی ندارید، به این ترتیب عمل کنید که؛ قالب رو قبل اریختن دسر با قلم مو چرب کنید بعد دسر رو بریزید توش، چون روغن تو مواد دسر حل نمیشه بعد ازبسته شدن دسر با یه تکون به قالب دسر ازش جدا میشه.

جدا کردن ژله از قالب‌های پیرکس

صد البته روش استفاده از آب گرم برای زمانی که از ظروف پیرکس به عنوان قالب ژله استفاده میکنید مناسب نیست (چون در اثر تغییر ناگهانی دما ظرف پیرکس خواهد شکست). وقتی میخواهید در ظرف پیرکس ژله درست کنید، قبل از اینکه مواد ژله را در ظرف بریزید مقداری آب به دیواره‌های ظرف بپاشید. وقتی هم که خواستید ژله را از قالب در بیاروید، اجازه دهید تا چند دقیقه بیرون از یخچال بماند و بعد ظرف سرو را روی دهنه قالب پیرکس خود گذاشته و قالب را در حال تکان تکان دادن برگردانید…

نکات مهم:

برای قالبی در آوردن ژله میزان آب را کمتر بریزید.
بهترین قالب برای ژله، قالب‌های پلاستیکی و سخت‌ترین نوع قالب سیلیکونی هست.
قالب‌های فلزی زودتر گرما رو جذب خودشون میکنن و ژله زودتر از دیواره‌های قالب جدا میشه و قالب پلاستیکی و سیلیکونی دیرتر.

منبع: دلگرم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار