در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ارزآوری۱۰ میلیون یورویی با بومی سازی شیرآلات صنعتی

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: بومی سازی شیرآلات اصلی لوله‌های انتقال نفت و گاز بالغ بر ۱۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور داشته است.

پیام خلیلی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شیر دروازه‌ای (Gate valve) گونه‌ای از شیرآلات صنعتی است که در آن از یک دریچه دایره‌ای یا مستطیلی برای باز و بسته کردن مسیر جریان سیال استفاده می‌شود و انواع مختلفی دارد.

او افزود:یکی از انواع این نوع شیر، شیر دروازه‌ای تروکاندوئیت بوده که عمده کاربرد آن در خطوط لوله انتقال است. شیر‌های دروازه‌ای قابلیت عبور توپک( پیگ رانی) را دارند. در این شیر‌ها افت فشار کمتر است و آب بندی این شیر‌ها بر اساس تماس فلز با فلز (METAL SEATED) است. دیسک این شیر‌ها دارای دو سطح کاملاً صیقلی و موازی است در نتیجه سطح سیترینگ‌ها نیز موازی خواهند بود. به همین دلیل به این شیر‌ها PARALEL SEAT نیز گفته می‌شود.

خلیلی ادامه داد: متریال شیر دروازه‌ای تولیدی برای خط لوله گوره به جاسک باتوجه به سیال خام در آن دارای خاصیت ضد خوردگی طبق استاندارد ۰۱۷۵ NACE MR است که ریخته گری این شیر با این مشخصات و در ۲۵ تن برای اولین بار در ایران به صورت مشترک با همکاری چند مجموعه‌ دانش بنیان صورت گرفت.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: مکانیزم باز و بست (Operation) این شیرآلات به صورت POWER Handwheel است که به یک موفقیت مهم دیگر در این مسیر رسیده ایم و این نوع عملگر را برای اولین بار در داخل کشور تولید کردیم و دانش فنی آن بومی سازی شد.

خلیلی اظهار کرد: شیر دروازه‌ای هر خط لوله‌ای که به این نوع محصول با ویژگی‌ها و مشخصات مشابه چه در حوزه خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های در داخل و خارج از کشور به ویژه بازار‌های هدف، نیاز داشته باشد به واسطه بومی سازی دانش فنی آن توسط این مجموعه قابل سفارش خواهد بود.

او گفت: این محصول در رده محصولات دانش بنیان و High – Tech قرار دارد و کشور‌هایی که از لحاظ صنعت و نفت قدرتمند هستند امکان دستیابی به دانش ساخت این محصول را خواهند داشت. این محصول کاملا مطابق با مشخصات فنی DATA SHEET پروژه ساخته و تست شده و کلیه آزمایش‌ها و تست‌های مربوطه را طبق استاندارد‌های API ۶ D با موفقیت گذرانده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: محصول مورد نظر به لحاظ شرایط استراتژیک و کاربردی که دارد در خطوط انتقال نفت برای انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی و محصولات مرتبط قابل استفاده است. در این مجموعه به دلیل بومی سازی شیرآلات اصلی خطوط لوله بالغ بر ۱۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی صورت گرفته است.

او گفت: این نوع شیرآلات سازنده‌های کمی در سراسر دنیا دارد و قیمت تمام شده سازنده ایرانی در مقایسه با تامین کننده خارجی بسیار مناسب و به صرفه‌تر بوده و اختلاف قیمت ۲۰% درصدی ساخت داخل با سازندگان چینی این نوع شیرآلات باعث جلوگیری از خروج ارز شده است.

خلیلی با بیان اینکه تولید این شیرآلات به روش ریخته گری (Casting) با متریال A ۲۱۶ WCB انجام شد، ادامه داد: ویژگی مهم و قابل توجه این شیر رعایت الزام NACE MR ۰۱۷۵ و مقاومت آن در برابر خوردگی است که برای اولین بار در کشور متریالی با این ویژگی‌ها و حجم ۲۵ تن در ایران تولید می‌شود. وزن کل تناژ ریخته گری شده برای ۳۰ عدد شیر دروازه‌ای تروکاندوئیت کلاس ۶۰۰ بالغ بر ۸۰۰ تن است که این عملیات دقت و تخصص بسیار بالایی را جهت انجام موفقیت آمیز نیاز دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: مهم‌ترین دستاورد بومی سازی این محصول استراتژیک را می‌توان خودکفایی در زمینه تامین این نوع شیر صنعتی دانست، خودکفایی که موجب صرفه جویی بسیاری در زمان تحویل و سود آوری ارزی شده است.  با تولید این محصول امکان انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی از منطقه گوره به جاسک که امکان صادرات نفت خام ایران را از طریق خشکی و رسیدن به آب‌های آزاد و دور زدن تنگه هرمز فراهم شده است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.