هزار هکتار زمین کشاورزی در تفتان مجهز به سیستم نوین آبیاری شد

مدیرجهاد کشاورزی تفتان گفت: هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،فضل الله کردی مدیرجهاد کشاورزی تفتان سیستان و بلوچستان گفت: هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به منظور حفظ کمی و کیفی منابع آب و خاک، افزایش راندمان آبیاری و تولید پایدار محصولات امسال به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

او گفت: یکی از راه‌های تحقق کشاورزی مدرن و ارتقای بهره‌وری در این بخش و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، تجهیز باغات و اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری است که این مهم در دولت تدبیر و امید به بهترین شکل مورد توجه قرار گرفته است.

او مهمترین مزیت آبیاری تحت فشار را صرفه جویی در مصرف آب دانست و ادامه داد: امروزه راندمان کل آبیاری در سطح کشور در مناطق و شرایط مختلف بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است که به طور عمده مربوط به تلفات انتقال در نهرها، تلفات توزیع در مزارع و تلفات مربوط به سوء مدیریت آبیاری است.

مدیرجهاد کشاورزی تفتان تاکید کرد: میزان قابل توجهی از هدررفت آب در طرح‌های آبیاری تحت فشار برداشته می‌شود به طوریکه می‌توان راندمان آبیاری سطحی را با استفاده از روش آبیاری بارانی به حدود ۷۰ درصد و یا با روش آبیاری قطره‌ای به حدود ۹۰ درصد ارتقا داد.

او بیان کرد: امسال ١۵٠ میلیارد ریال اعتبار صرف توسعه فعالیت‌های آب و خاکی، زراعت، باغبانی، دامپروری و شیلاتی در شهرستان تفتان شده است.

کردی افزود: مرمت و بازسازی ١٧ رشته قنات، کشت ٢٠ هکتار گیاهان دارویی شامل زعفران، زیره، رازیانه، زنان، بابونه، سیر و گل محمدی و توسعه باغات سیب و گلابی، زرشک و بادام از مهمترین اقدامات انجام شده در سالجاری در این شهرستان بوده است.

او  ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات برای ساخت و توسعه باغات در شهرستان تفتان راه‌اندازی نهالستان تولید نهال در منطقه کوشه است که سالیانه ظرفیت تولید۴٠ هزار اصله انواع نهال میوه‌های سردسیری را داراست.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار