معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

مجبوریم ظرفیت دوره‌های دکتری را کاهش دهیم

رحیمی گفت: مجبوریم ظرفیت دوره‌های دکتری را کاهش دهیم، چون کشور توان جذب این حد از دانش آموخته دکتری را ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: این نشست اولین نشست معاونان پژوهش و فناوری است. در بخش پژوهش و فناوری گام‌های بسیاری در سطح کشور در سال ۹۹ انجام شده است که نوید فناوری جهش‌یافته را می‌دهد.

رحیمی ادامه داد: سیاست ما این است که فرصت مطالعاتی خارج از کشور وجود داشته باشد. بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ها و زیرساخت‌های آزمایشگاهی باید تخصیص یابد.

او گفت: در آیین نامه پسادکتری مبلغی که قرار است به پژوهشگر پسادکتری داده شود باید به تصویب هیأت امنا برسد. خیلی از دانشگاه‌ها هم اکنون دوره‌های پسادکتری را دارند.

حذف چاپ مقاله برای دفاع دکتری یک پسرفت است

رحیمی ادامه داد: حذف چاپ مقاله برای دفاع دکتری یک پسرفت در شرایط علمی کشور است. اگر بخواهیم این مسائل را ادامه دهیم، رتبه ۴۰ دنیا را هم نخواهیم داشت.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: حذف شرط چاپ مقاله در دفاع رساله دکتری باید موردی و با شرایط خاص انجام شود، نه اینکه رویه کلی شود.

معاون وزیر علوم ادامه داد: اگر ۶۵ تا ۶۶ هزار سند در بستر‌های بین المللی نمایه می‌شود، نتیجه تلاشی است که باید ادامه پیدا کند. باید به نشریات داخلی هم توجه شود تا در بستر بین المللی نمایه شوند.

رحیمی گفت: هم اکنون دانشگاه‌هایی داریم که سرانه مقالات آی‌اس‌آی در آن‌ها نیم و در برخی ۴ است که سایر دانشگاه‌ها هم باید تلاش کنند خود را به سطح بقیه ارتقا دهند.

لزوم افزایش حقوق اعضای هیأت علمی که مقاله و طرح بیرونی خوب دارند

معاون وزیر علوم ادامه داد: هیات علمی که مقاله و طرح بیرونی خوب دارد باید حقوقش دو برابر شود و این مسئله باید عملی و آشکار شود.

به گفته‌ این مقام مسئول، آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها باید به آزمایشگاه‌های تبدیل شوند که خدمات بیرونی هم می‌دهند و به دستگاه‌های خارج از حیطه وزارت علوم هم خدمات بدهند.

رحیمی افزود: تعدادی از آزمایشگاه‌های ما این وضعیت را دارند، ولی خیلی کم است. ظرفیت دوره‌های دکتری را مجبوریم کاهش دهیم، چون کشور توان جذب این حد از دانش آموخته دکتری را ندارد. در مقابل باید بر پژوهشگران دوره‌های پسا دکتری بیفزاییم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید به طرف گرنت محور کردن دکتری پیش بروند. هیچ دلیلی ندارد به صورت قالبی دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی جذب کنیم و به همین شیوه هم این دانشجویان را تقسیم کنیم.

او ادامه داد: روی ارتقا علوم پایه و علوم انسانی هم کار کرده‌ایم و اعتباری برای آن در نظر گرفته‌ایم و هر استادی در این زمینه کار کند به آن‌ها پژوهشگر پسادکتری و گرنت اعطا می‌کنیم.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جدید دیگر پیگیری صندوق توسعه علمی کشور است تا پشتوانه مالی خوبی برای پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری فراهم کنیم و با کمک این صندوق جهت‌دهی بیشتری روی این مسئله داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: این اقدامی مناسب برای توسعه جهت‌مند دوره‌های تحصیلات تکمیلی است. قطب‌های علم و فناوری را نیز باید تقویت کنیم و دانشگاه‌های نقش‌پذیر در توسعه علم و فناوری نیز باید توسعه پیدا کنند.

او گفت: تمام مؤسسات وابسته به وزارت علوم باید در این زمینه نقش‌پذیر شوند. تمام دانشگاه‌ها باید مراکز رشد، نوآوری و شتاب‌دهی داشته باشند و با کمک پارک‌های علم و فناوری فعالیت‌های خود را انجام دهند.

اگر شرکتی R&D مناسبی نداشته باشند دیگر اجازه ندارد در پارک علم و فناوری مستقر باشد

رحیمی گفت: دانشگاه‌های ما باید همکاری مستمر با پارک‌ها و تیم‌های فناور داشته باشند. اگر شرکتی در پارک‌ها مستقر باشد و توسعه‌ای نداشته باشد و R&D مناسبی نداشته باشند دیگر اجازه ندارد در پارک علم و فناوری مستقر باشد.

رحیمی با بیان اینکه شرکت‌های موجود در پارک‌های علم و فناوری باید با دانشگاه‌ها ارتباط داشته باشند ادامه داد: ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز دو فاز دارد که فاز اول با ساماندهی موسسات و تنظیم مجدد رشته‌ها گره خورده است و فاز دوم شامل تمام دانشگاه‌ها و موسسات می‌شود و باید در رشته‌ها، گروه‌های علمی، تحقیقات علمی و مراکز رشد به مزیت‌های نسبی هر منطقه توجه شود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: دکتری ، وزارت علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
شب میخوابید صبح بیدار میشید یه قانون به نفع خودتون و به ضرر مردم میذارید
آخرین اخبار